Bu kuramda öğrenenler sınıf içi
etkinliklere dayalı olan sorun ya da olayların çözümü için bir tür sorun çözme
stratejisini kullanmaktadırlar. Collins uzun bir süre, ileride kuramına
kaynaklık edecek, sorgulayıcı (sokratik) bireysel öğretim üzerinde çalışmıştır.
Bu nedenle kuram litera türde bu isimle bilinirken uygulamalarda ise
"Sokratik Model" .olarak anılmaktadır. ·
Sorgulayıcı öğretim kuramı üç ana
bölümden oluş r. Birincisi öğret menin sahip olması gereken amaçlardır. Bu
amaçlar da üst düzey iki ya pıdan oluşmaktadır. Bunlardan ilki, Gagne'nin
bilişsel stratejilerine ben zeyen, ayrıntılı kuralları öğrenciye öğretmektir.
Diğeri ise ayrıntılı kurallardan yola çıkarak türetilmiş amaçlardır ve bu da
Gagne'nin zihin sel beceriler aşamasıyla bağdaşmaktadır.
İkinci ana bölüm sorgulayıcı öğretim
stratejilerinin belirlenmesidir. Collins'e göre eğitimin temel amacı, öğrenciye
değişik bilgi türlerini ve bu bilgi
türlerini yeni sorun ve durumlara uygulamak için gerekli olan be cerileri
öğretmektir (Collins, 1977, s:176). Kuramda öğrencilerin sorun çözdüqne
yaklaşımıyla inceleme ve araştırmalar yapmaları hedeflenmek tedir. Oğretmen bu
yaklaşımda bilgi vermekten çö , yol gösterici ve yön lendirici bir konumdadır
(Demirel, 1994, s:34). Ozellikle mesleğe yeni
. başlayan bir öğretici için büyük
yararlar sağladığı kabul edilen bu kuram da öncelikli işlenmekte olan konu
dikkatlice analiz edilmelidir. Bu aşa mada öğretici hem sorun çözme becerisini
hem de içeriği birlikte öğret meyi. ön plana almalıdır (Bilen, 1993, s:31).
Beceri temelli öğretim yöntemlerinin tartışıldığı eserlerinde Jacobsen ve
arkadaşları, Mr. Schmit adlı ortaokul öğretmeninin öğretim yaşantılarından
örnek vererek bu ku ramı analiz etmişlerdir (Jacobsen ve diğerleri, 1985,
s:196).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 1996 |
Published in Issue | Year 1996 Volume: 29 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0