Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİM VE GELİR İLİŞKİSİ

Year 1992, Volume: 25 Issue: 1, 113 - 129, 08.08.2019
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000624

Abstract

İktisat teorisinde gelir başlıca iki boyutta ele alınmaktadır. Bunlardan biri, kişilerin üretimde oynadıkları role bağb olarak elde ettikleri parasal kazançtır. Bu kazanç, üretim sürecinde yaratılan değerin üretime katılanlar tarafından paylaşılmasıyla ortaya çıkar. Üretimde yaratılan değer, ücret, faiz, rant ve kâr olarak bölüşülür. Belli bir dönemde ekonominin bütününde yaratılan değerler toplamı işe millî gelir (ulusal gelir) olarak tanımlanır. Çeşitli kuramlar ulusal gelirin değişimi ve bölüşülmesi ile ilgili olarak farklı açıklamalar getirmişler, bu büyüklüğü etkileyen çeşitli etkenler üzerinde durmuşlardır.

References

  • Harbison, Frederick and Charles A. Myres, Edûcation, Manpower and Economic Growth. New York: McGraw?Hill Book Company 1964.
  • Hinchliffe, K. (Ed. Psacliaropoulos). “Public Sector Employment and Education”, Economics of Education: Research and Studies, Oxford: Pergauan Press, Headington Hill Hall, 1987, pp. 224-227.
Year 1992, Volume: 25 Issue: 1, 113 - 129, 08.08.2019
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000624

Abstract

References

  • Harbison, Frederick and Charles A. Myres, Edûcation, Manpower and Economic Growth. New York: McGraw?Hill Book Company 1964.
  • Hinchliffe, K. (Ed. Psacliaropoulos). “Public Sector Employment and Education”, Economics of Education: Research and Studies, Oxford: Pergauan Press, Headington Hill Hall, 1987, pp. 224-227.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

İşıl Ünal This is me

Publication Date August 8, 2019
Published in Issue Year 1992 Volume: 25 Issue: 1

Cite

APA Ünal, İ. (2019). EĞİTİM VE GELİR İLİŞKİSİ. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 25(1), 113-129. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000624
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0