Bu araştırmanın amacı, farklı gelişim dönemindeki bireylerin
akılcı olmayan inançlarının ve ergen benmerkezliliğinin yaş ve cinsiyete göre
değişip değişmediğinin belirlenmesidir. Araştırmaya ortaokul, lise ve
üniversitelerin çeşitli sınıflarında okuyan 747 öğrenci katılmıştır.
Katılımcılar gelişim dönemlerine göre, erinlik (12-15), ergenlik (16-18) ve
beliren yetişkinlik (19-24) olmak üzere üç gruba ayrılmıştır. Araştırmada veri
toplama araçları olarak Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği Yetişkin ve Ergen Formu,
Benmerkezlilik Ölçekleri Yetişkin ve Ergen Formu kullanılmıştır. Yapılan
analizler sonucunda, kişisel söylence düşüncesinin yaşa ve cinsiyete göre
anlamlı farklılık gösterdiği ve bu özelliğin en yüksek ergenlik döneminde
olduğu saptanmıştır. Beliren yetişkinlik döneminde ise bu özelliğin azaldığı
belirlenmiştir. Hayali seyirci düşüncesine sahip olma düzeylerinin sadece
cinsiyet ve yaşın ortak etkisinde anlamlı olduğu görülmüştür. Akılcı olmayan
inanç ortalamalarının cinsiyete göre istatistiksel açıdan anlamlı olarak
farklılaşmadığı, ancak yaşa göre anlamlı olarak farklılaştığı saptanmıştır.
Beliren yetişkinlik dönemindeki katılımcıların akılcı olmayan inanç
ortalamalarının, erinlik ve ergenlik dönemindeki katılımcılardan anlamlı
düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Ergenlerin akılcı olmayan inançları ile
hayali seyirci ve kişisel söylence düşüncelerinin olumlu ilişki gösterdiği,
yani hayali seyirci düşüncesi arttıkça ergenlerin zihinlerinin kişisel söylence
düşüncesiyle meşgul olma düzeyinin de arttığı ve ergen benmerkezliliğinin bu
iki türü arasında olumlu ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The main aim of this research is to determine
whether the irrational beliefs of individuals at different developmental stages
and the gender of adolescents vary according to age and gender. 747 students
attending various classes of middle school, high school and university
participated in the research. Participants were divided into three groups
according to their developmental periods: puberty (12-15), adolescence (16-18)
and emerging adulthood (19-24). Egocentrism Scales (New Personal Fable / New
Imaginary Audience) and Irrational Beliefs Scales-Adults Form were used as data
collection tools in the study. As a result of the analyzes made, it was determined
that the personal fable was significantly different according to age and
gender, and that the personal fable was highest in adolescence. It was
determined that this feature was reduced in the adulthood. It was found that
the scores of irrational beliefs differed significantly by gender but differed
significantly by age. It was determined that the irrational belief scores of
the participants in the adulthood were significantly higher than the
participants in the adolescence period. It was determined that the irrational
beliefs of the adolescents and the thoughts of the imaginary audience and
personal fables showed a positive relationship. In addition to these, as the
idea of the imaginary audience increased, the level of adolescent minds being
engaged in the idea of personal myth increased and the positive relationship
was found between these two types of adolescent self-centering.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0