The aim of this research is to investigate the relationship
between the academic achievement of students attending secondary school of
grades 6, 7 and 8 and school, family and student characteristics with
multilevel structure equation modelling. The sample of this research using the
predictive correlational research design is composed of 6, 7 and 8 grades of
students who are studying in a total of thirty five schools including five
official and two private schools selected from each of the provinces of Ankara
which are Çankaya, Keçiören, Mamak, Altındağ and Yenimahalle in the first term
of the academic year of 2016-2017. In
this research to collect data, the student information questionnaire developed
by the researcher, the scale of fear of negative evaluation in the academic
environment developed by Alkan (2015) and the academic risk taking scale
adapted to Turkish by Korkmaz (2002) were used. As a result of the research, at
the within level the direct effects of the socioeconomic level, the fear of
negative evaluation and academic risk taking behavior variables were found to
be significant on academic achievement. While the effects of socioeconomic
level and academic risk-taking behavior variables on academic achievement is
positive, the effect of fear of negative evaluation variable on academic
achievement is negative. In between level, the direct effects of the classroom
size and number of students per teacher have significant direct effect on
academic achievement. The effect of both variables on academic achievement is
negative.
Academic achievement multilevel structural equation model fear of negative evaulation academic risk taking mediation
Bu çalışma ortaokul 6, 7 ve 8. sınıfa devam eden öğrencilerin
akademik başarıları ile okul, aile ve öğrenci özellikleri arasındaki ilişkinin
çok düzeyli yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
2016-2017 öğretim yılının birinci döneminde Ankara ili Çankaya, Keçiören,
Mamak, Altındağ ve Yenimahalle ilçelerinin her birinden seçilen beş resmi ve
iki özel okul olmak üzere toplam 35 okulda öğrenim gören 6, 7 ve 8. sınıf
öğrencileri örneklemi oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması
amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen öğrenci bilgi anketi, Alkan (2015)
tarafından geliştirilen Akademik Ortamlarda Olumsuz Değerlendirilme Korkusu
Ölçeği ve Türkçe’ye uyarlaması Korkmaz (2002) tarafından yapılan Akademik Risk
Alma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda grupiçi düzeyde sosyoekonomik
düzey, olumsuz değerlendirilme korkusu ve akademik risk alma davranışı
değişkenlerinin akademik başarıya olan doğrudan etkilerinin manidar olduğu
belirlenmiştir. Sosyoekonomik düzey ve akademik risk alma davranışı
değişkenlerinin akademik başarı üzerinde pozitif yönde etkisi varken, olumsuz
değerlendirilme korkusunun akademik başarı üzerindeki etkisi negatif yöndedir.
Sosyoekonomik düzey değişkeni akademik başarıyı doğrudan etkilediği gibi, olumsuz
değerlendirilme korkusu ve akademik risk alma davranışı aracılığıyla da
etkilemektedir. Gruplararası düzeyde sınıf öğrenci sayısı ve öğretmen başına
düşen öğrenci sayısı değişkenlerinin akademik başarıya olan doğrudan etkileri
manidardır.
Akademik Başarı Çok Düzeyli Yapısal Eşitlik Modellemesi Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Akademik Risk Alma Davranışı Aracılık
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 52 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0