Bu araştırmanın amacı, destek eğitim odalarında verilen eğitimin, özel yetenekli ilkokul ve
ortaokul öğrencilerinin benlik algıları, olumlu-olumsuz sosyal davranışları, problem çözmeye
dayalı yansıtıcı düşünme becerileri ve sosyal duygusal öğrenme becerileri üzerindeki etkisini
incelemektir. Araştırma 2018-2019 öğretim yılında Zeytinburnu ilçesinde ikamet eden ve aynı
ilçede öğrenim gören, 40’ı ilkokul, 80’i ortaokul öğrencisi toplam 120 özel yetenekli öğrenci
ile yürütülmüştür. Veriler, Problem Çözmeye Dayalı Yansıtıcı Düşünme Ölçeği, Okul Sosyal
Davranış Ölçeği, Pierre Harris Çocuklar İçin Benlik Algısı Ölçeği, Sosyal ve Duygusal
Öğrenme Becerileri Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın sonunda, destek eğitim
programının, öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisini, sosyal
duygusal öğrenme becerisini ve sosyal yeterliklerini arttırdığı ancak benlik algısında bir
değişim yaratmadığı bulunmuştur.
Benlik algısı sosyal davranış problem çözmeye dayalı yansıtıcı düşünme sosyal duygusal öğrenme becerileri özel yetenekli öğrenci
İstanbul Kalkınma Ajansı
TR10/18/ÇVG/112
This research investigates the impact of the training course provided in resource rooms on the
primary and secondary school level gifted students’ self-concept, positive-negative social
behaviours, reflective thinking skills towards problem solving, and social emotional learning
skills. The study group of the research consisted of 120 students, 40 of whom were in primary
school and the remaining 80 were in secondary school, residing and receiving education in
Zeytinburnu District in the academic year 2018-2019. Data for the study was collected through
the Reflective Thinking Skill Scale towards Problem Solving, School Social Behaviour Scale,
Pierre Harris Self-Concept Scale for Children and Social-Emotional Learning Skills Scale. The
findings indicate that the training program contributed positively to the students’ reflective
thinking skills towards problem solving, social-emotional learning skills and social
competence.
Self-concept social behavior reflective thinking towards problem solving social emotional learning skills gifted student
TR10/18/ÇVG/112
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | TR10/18/ÇVG/112 |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0