This research aims to investigate, using action research method, how life science course designed with Socratic questioning-based activities will be taught in third grades of primary schools and how these designed activities will affect students' success and attitudes towards life science course. In the academic year of 2016-2017, the study was conducted for 13 weeks with a third grade student group, consisting of 4 girls and 12 boys, i.e. 16 students, in a private school. It was found that the students could emphasize the key aspects of their ideas, exemplify their ideas, indicate the relevancy about the subject being discussed, could look from different points of view, and express the consistency in their ideas. It was also found that the students in the study group had difficulty in elaborating their ideas, providing evidence of the accuracy of their ideas, and expressing the complex aspects of their ideas. It was concluded that the success of the life science course increased compared to the pre-application period and their attitudes improved after the application.
Araştırmada sokratik
sorgulama temelli etkinliklerle tasarlanmış ilkokul üçüncü sınıf hayat bilgisi
dersinin nasıl işleneceğini ve tasarlanan bu etkinlikerin öğrencilerin hayat
bilgisi ders başarısına ve derse karşı tutumlarına nasıl etki edeceği
araştırılmıştır. Araştırmada eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. 2016-2017 eğitim- öğretim yılında 13 hafta
boyunca özel bir okulda 4 kız 12 erkek
16 kişilik bir üçüncü sınıf öğrenci çalışma grubu ile hayat bilgisi derslerinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin
ürettikleri düşüncelerin önemli taraflarını vurgulayabildikleri, düşüncelerini
örneklendirebildikleri, üzerine tartışılan konu ile ilgili düşüncelerinin uygunluğunu belirtebildikleri, ürettikleri
düşüncelere farklı bakış açılarından bakarak değerlendirebildikleri ve düşüncelerindeki
tutarlılığı ifade edebildikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Diğer yandan çalışma
grubu öğrencilerinin üretttikleri düşüncelerini detaylandırmakta, düşüncelerinin
doğruluğuna ilişkin kanıtlar sunmakta, düşüncelerinin karmaşık taraflarını
ifade etmekte zorlandıkları bulgularına ulaşılmıştır. Hayat bilgisi dersi
başarılarının uygulama öncesine göre arttığı; tutumlarının ise uygulama
sonrasında olumlu yönde geliştiği bulgularına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 54 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0