Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemik Merak Düzeyleri ile Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 57 Issue: 1, 61 - 97, 23.03.2024

Abstract

Bu araştırmada, insanların öğrenmeyi gerçekleştirebilmeleri için ihtiyaç duydukları bilgiye ulaşma arzusu olan epistemik merak ile bireylerin eğitim hayatlarındaki akademik hedeflerine ulaşma isteği olarak ifade edilen akademik motivasyon kavramları üzerinde çalışılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yönteminin bir türü olan korelasyonel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılında Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünün 1.2.3. ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 158 öğrenci katılmıştır. Araştırma kapsamında sınıf öğretmeni adaylarının epistemik merak düzeyleri, Litman ve Spielberger (2003)’in geliştirip, Yazıcı (2020) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan “Epistemik Merak Ölçeği” aracılığıyla; akademik motivasyon düzeyleri ise Bozanoğlu (2004) tarafından geliştirilen “Akademik Güdülenme Ölçeği” ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde bağımsız t-testi, Mann Whitney u-testi, Kruskal Wallis h-testi ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, epistemik merak ve akademik motivasyon arasındaki bağıntının pozitif yönde ve orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akbay, S. ve Gizir, C. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Aşkın, T. İ., ve Demirel, M. (2018). Aday öğretmenlerde meraklılık ve bilgi okuryazarlığı üzerine ilişkisel bir çalışma. Ege Eğitim Dergisi.19(2), 353-368.
  • Ball, P. (2012). Merak. (Çev. Berna Günen). İstanbul: Kolektif Yayınları.
  • Beers, S. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. https://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf adresinden 06.12.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Berlyne, D. E. (1954). A theory of human curiosity. British Journal Of Psychology, 45 (3), 180-191. Boyacı, Ş., & Özer, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educational Sciences İnternational, 9(2), 708-738.
  • Briggs, S. (2017). Why curiosity ıs essential motivation. 21st Century Skills, Features. https://www.opencolleges.edu.au/informed/features/curiosity-essential-motivation/ adresinden 22 Kasım 2020 tarihinde edinilmiştir.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemik Merak Düzeyleri ile Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 57 Issue: 1, 61 - 97, 23.03.2024

Abstract

Bu araştırmada insanların öğrenmeyi gerçekleştirebilmeleri için bilgilere ulaşma arzusu olan epistemik merak ile bireylerin eğitim hayatlarındaki akademik hedeflerine ulaşma isteği olan akademik motivasyon kavramları üzerinde çalışılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama türlerinden biri olan korelasyonel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılında Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümünün 1.2.3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 158 öğrenci katılmıştır. Araştırma kapsamında sınıf öğretmeni adaylarının epistemik merak düzeylerine ilişkin veriler, Litman ve Spielberger (2003) tarafından geliştirilen ve Yazıcı (2020) tarafından da Türkçe’ ye uyarlanan “Epistemik Merak Ölçeği” aracılığıyla ve akademik motivasyonlarına ilişkin veriler ise Bozanoğlu (2004) tarafından geliştirilen “Akademik Güdülenme Ölçeği” aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmada bağımsız t-testi, Mann Whitney u-testi, Kruskal Wallis h-testi, Pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Epistemik merak ve akademik motivasyon arasındaki korelasyon analizi sonucunda, pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akbay, S. ve Gizir, C. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Aşkın, T. İ., ve Demirel, M. (2018). Aday öğretmenlerde meraklılık ve bilgi okuryazarlığı üzerine ilişkisel bir çalışma. Ege Eğitim Dergisi.19(2), 353-368.
  • Ball, P. (2012). Merak. (Çev. Berna Günen). İstanbul: Kolektif Yayınları.
  • Beers, S. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. https://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf adresinden 06.12.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Berlyne, D. E. (1954). A theory of human curiosity. British Journal Of Psychology, 45 (3), 180-191. Boyacı, Ş., & Özer, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educational Sciences İnternational, 9(2), 708-738.
  • Briggs, S. (2017). Why curiosity ıs essential motivation. 21st Century Skills, Features. https://www.opencolleges.edu.au/informed/features/curiosity-essential-motivation/ adresinden 22 Kasım 2020 tarihinde edinilmiştir.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Gürlek 0000-0002-9809-103X

Ümit İzgi Onbaşılı 0000-0002-7655-3037

Publication Date March 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 57 Issue: 1

Cite

APA Gürlek, M., & İzgi Onbaşılı, Ü. (2024). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemik Merak Düzeyleri ile Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(1), 61-97.
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0