Research Article
BibTex RIS Cite

Adaptation of the Short-Form of State Self-Esteem Scale into Turkish: A Study of Validity and Reliability

Year 2024, , 1 - 36
https://doi.org/10.30964/auebfd.1500410

Abstract

State self-esteem focuses on the relatively short-term fluctuations in feelings of self-worth experienced by individuals. The purpose of this study was to examine the psychometric properties of the Short-Form of the State Self-Esteem Scale (SSES-S) in adult Turkish sample. The confirmatory factor analysis, internal consistency, validity, and measurement invariance of the SSES-S in the context of gender through multi-group confirmatory factor analysis (MGCFA) were evaluated with the participation of 405 adult individuals (73.33% female, mean age: 24.53 years). Finally, the test-retest reliability of the SSES-S was tested with 25 participants (88% female, mean age: 22.92 years). The confirmatory of three different factorial structures of the SSES-S was examined and the results of the CFAs showed that the 10-item, three-factor structure of the SSES-S had the best goodness-of-fit values in the Turkish sample. Reliability analyses showed that the SSES-S was within an acceptable reliability range. Convergent validity, criterion-related validity, and discriminant validity indicate that the SSES-S is a valid measurement tool. Furthermore, the findings of the MGCFA confirmed the measurement invariance of the SSES-S in the context of gender. The results confirm that the SSES-S, which consists of 10 items and three factors, is reliable and valid in the Turkish adult sample.

References

  • ....................................................................................................................................

Durumluluk Benlik Saygısı Ölçeği Kısa Formu'nun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2024, , 1 - 36
https://doi.org/10.30964/auebfd.1500410

Abstract

Durumluluk benlik saygısı, bireylerin öz-değer duygularında yaşadıkları görece kısa süreli dalgalanmalara odaklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Durumluluk Benlik Saygısı Ölçeği Kısa Formu'nun (DBSÖ-K) psikometrik özelliklerini Türkiye örnekleminde incelemektir. DBSÖ-K'nin doğrulayıcı faktör analizi, iç tutarlılığı, geçerliği ve cinsiyet bağlamında ölçme değişmezliği çoklu-grup doğrulayıcı faktör analizi (ÇGDFA) ile 405 yetişkin bireyin (%73,33' ükadın, yaş ortalaması: 24.53) katılımı ile değerlendirilmiştir. Son olarak DBSÖ-K'nin test-tekrar test güvenirliği 25 katılımcı ile (%88'i kadın, yaş ortalaması: 22.92) test edilmiştir. DBSÖ-K'nin üç farklı faktör yapısının doğruluğu incelenmiş ve analizler elde edilen sonuçlarda, Türk örnekleminde DBSÖ-K'nin 10 maddeli, üç faktörlü yapısının en iyi uyum iyiliği değerlerine sahip olduğu görülmüştür. Güvenirlik analizleri DBSÖ-K'nin kabul edilebilir bir güvenirlik aralığında olduğunu göstermiştir. Yakınsak geçerlik, ölçüt bağıntılı geçerlik ve ayırt edici geçerlik DBSÖ-K'nin geçerli bir ölçüm aracı olduğunu göstermektedir. Öte yandan, ÇGDFA bulguları DBSÖ-K'nin cinsiyet bağlamında ölçme değişmezliğini doğrulamıştır. Sonuçlar, 10 maddeden ve üç faktörden oluşan DBSÖ-K'nin yetişkin Türkiye örnekleminde güvenilir ve geçerli olduğunu doğrulamaktadır.

References

  • ....................................................................................................................................
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Online First
Authors

M. Furkan Kurnaz 0000-0003-3773-9418

Nilüfer Koçtürk 0000-0001-6124-1842

Early Pub Date November 8, 2024
Publication Date
Submission Date June 12, 2024
Acceptance Date August 4, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Kurnaz, M. F., & Koçtürk, N. (2024). Adaptation of the Short-Form of State Self-Esteem Scale into Turkish: A Study of Validity and Reliability. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES)1-36. https://doi.org/10.30964/auebfd.1500410
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0