Okulda gürültü eğitim-öğretimin en temel problemlerinden biridir. Sükûnetli bir öğrenme ortamı için okul akustiğinin iyileştirilmesinin yanı sıra öğrencilerin gürültü konusunda farkındalık ve bilinç düzeylerinin yükseltilmesi gerekir. Bu araştırmanın amacı, gürültünün önlenmesi için bütünleştirilmiş farkındalık eğitimlerini tanıtmak, yaşanılan deneyimleri, gözlemleri ve uygulamaları değerlendirmektir. Bu amaçla eylem araştırması yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma, özel bir ilkokulda 23 üçüncü sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmanın verilerini öğrenci, öğretmen gözlemleri ve yapılandırılmış görüşmeler oluşturmaktadır. Araştırma verileri betimsel ve gösterge bilimsel analiz teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre bütünleştirilmiş farkındalık eğitimi öğrencilerin ilgisini çekmiş ve onların farkındalıklarını arttırmıştır. Örneğin: Eğitimler sırasında çizilen karikatürlerin birinde bağırarak gürültüye neden olan yüz ifadesinin karşısına sakince duran yüz ifadesinin çizimi öğrencilerde gürültü farkındalığının oluştuğunun göstergesidir. Bu sonuçlardan hareketle gürültü konusunda öğrencilere eğitimler verilmeli ve öğrenci davranışları takip edilerek öğretmenler tarafından uygun dönütlerle değerlendirilmelidir.
Noise in school is one of the most fundamental problems in education. For a peaceful learning environment, students' noise awareness and sensitization should be increased in addition to improving school acoustics. The aim of this study is to introduce integrated awareness training for noise prevention and to evaluate experiences, observations, and practices. For this purpose, the action research method was chosen. The research was conducted with 23 third-grade students of a private elementary school. The research data consisted of student and teacher observations and structured interviews. Descriptive analysis techniques were used to analyze the research data. According to the research results, the integrated awareness training has aroused students' attention and raised their awareness. Example: In one of the cartoons drawn during the training, drawing a facial expression of standing calmly versus the one who caused the noise by shouting is indicative of the students' noise awareness. Based on these findings, students should be educated about noise in the early grades, and student behavior should be observed by teachers and assessed with appropriate feedback.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 19, 2024 |
Publication Date | July 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 57 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0