In this study, it was aimed to understand the development process of Turkey's first (1973) secondary school Social Studies Curriculum. For this purpose, narrative research design, one of the qualitative research designs, was used. Purposive sampling technique was preferred when determining the participants. In this direction, İlyas Teacher, a middle school SSCC trial school teacher and author of the Social Studies textbook in 1973, volunteered to participate in the study and it was decided to collect data using the narrative technique. The collected data were analyzed by narrative analysis. In the analysis, time, space, and sequence of events were examined and presented in chronological order. In addition to the interviews with teacher İlyas, documents such as the participant's reflective reports, journal of communiqués, social studies textbook and TRT program texts were used as support data sets. As a result of the interviews with Teacher İlyas, three life stories emerged: A teacher in search of innovation, what happened during the development process of SBSP, and the foundations of Social Studies education at the secondary school level. According to the results of the study, in order to examine in depth the development processes of SSTPs other than the 1973 SSCC (1968, 1998, 2005, and 2018), narrative research should be conducted, teachers should participate in the curriculum development process, and there should be effective collaboration between the people and institutions involved in the curriculum development team.
Araştırmada Türkiye’nin ilk (1973) ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın (SBDÖP) deneme sürecini anlamak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kapsamındaki anlatı tekniğinden yararlanılarak veri toplanmıştır. Katılımcı belirlenirken amaçlı örnekleme tekniği tercih edilmiştir. Bu doğrultuda 1973 ortaokul SBDÖP deneme okulu öğretmeni ve Sosyal Bilgiler ders kitabı yazarı İlyas Öğretmen araştırmaya katılmak için gönüllü olmuştur. Toplanan veriler, tematik analiz kullanılarak çözümlenmiştir Gerçekleştirilen analizde zaman, mekan, olaylar dizisi incelenmiş ve kronolojik bir sırayla sunulmuştur. İlyas Öğretmen ile gerçekleştirilen görüşmelerin yanı sıra katılımcının yansıtıcı raporları, MEB Tebliğler Dergisi, sosyal bilgiler ders kitabı ve TRT program metinleri gibi belgeler de destek veri seti olarak kullanılmıştır. İlyas Öğretmen ile yapılan görüşmeler neticesinde üç yaşam öyküsü ortaya çıkmıştır: Yenilik arayışındaki bir öğretmen, SBDÖP’nin geliştirilme sürecinde yaşananlar, ortaokul düzeyindeki sosyal bilgiler eğitiminin dayanakları. Araştırma sonuçlarına göre, 1973 SBDÖP dışındaki SBDÖP’nin geliştirilme süreçlerinin derinlemesine incelenebilmesi amacıyla anlatı araştırması yapılması, öğretmenlerin program geliştirme sürecine katılması, program geliştirme ekibinde görev alan kişi ve kurumlar arasında etkili bir iş birliği yapılması gerektiği önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 22, 2024 |
Publication Date | November 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 57 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0