Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuk Edebiyatında Veganlık ve Vejetaryenliğe İlişkin Uzman ve Öğretmen Algılarının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 57 Issue: 3, 1001 - 1051, 24.11.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1434470

Abstract

Çocuk edebiyatında veganlık ve vejetaryenliğin işleniş biçimleriyle ilgili uzman ve öğretmen görüşlerini almak amacıyla gerçekleştirilen bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden temel yorumlayıcı desen ile tasarlanmıştır. Dokuzu çocuk ve gençlik edebiyatı uzmanı, 30’u öğretmen olmak üzere toplam 39 katılımcının görüşleri, yarı yapılandırılmış görüşmelerle alınıp kaydedilmiş ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Uzman ve öğretmenlerin büyük çoğunluğu; çocuk ve gençlik edebiyatında veganlık ve vejetaryenlik konusu işlenirken propagandacı bir yaklaşımdan, okurda suçluluk duygusu uyandırmaya çalışan aşırı duygusallıktan, ayrıştırıcı şiddet dilinden, çocuklara kaldıramayacakları psikolojik yükler yüklemekten uzak durulması gerektiğini düşünmektedir. Katılımcılara göre veganlık ve vejetaryenliği tanıtan, böyle bir yaşam tarzının varlığından haberdar eden eserlerin olması doğal ve gereklidir. Katılımcılar arası uzlaşının en az olduğu başlık ise veganlık/vejetaryenlik konulu eserlerin öncelikle hangi yaş grubundaki çocuklara okunabileceği ile ilgidir. Çalışmanın bulguları alan yazın verilerinden hareketle tartışılarak birtakım öneriler geliştirilmiştir.

References

  • ...................................................................

Investigation of Expert and Teacher Perceptions of Veganism in Children’s Literature

Year 2024, Volume: 57 Issue: 3, 1001 - 1051, 24.11.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1434470

Abstract

This study, which was carried out to obtain the opinions of experts and teachers about the ways in which veganism and vegetarianism are covered in children's literature, was designed with phenomenology from qualitative designs. The opinions of 39 participants, nine of whom were experts in children's and youth literature and 30 of whom were teachers, were recorded through semi-structured interviews and evaluated through content analysis. The majority of the experts and teachers think that when dealing with the subject of veganism and vegetarianism in children's and youth literature, a propagandist approach, excessive sentimentality that tries to arouse a sense of guilt in the reader, discriminatory language of violence, and imposing psychological burdens on children that they cannot bear should be avoided. According to the participants, it is natural and necessary to have works that introduce veganism and vegetarianism and inform about the existence of such a lifestyle. The title with the least consensus among the participants is related to the age group in which works on veganism/vegetarianism can be read to children. The findings of the study were discussed based on the literature and some suggestions were developed.

References

  • ...................................................................
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Children's Literature
Journal Section Research Article
Authors

Feyza Yağmur Yeğin 0000-0001-6803-6614

Hüseyin Öztürk 0000-0002-9009-9950

Lokman Turan 0000-0002-8622-7753

Early Pub Date September 27, 2024
Publication Date November 24, 2024
Submission Date February 9, 2024
Acceptance Date July 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 57 Issue: 3

Cite

APA Yeğin, F. Y., Öztürk, H., & Turan, L. (2024). Çocuk Edebiyatında Veganlık ve Vejetaryenliğe İlişkin Uzman ve Öğretmen Algılarının İncelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(3), 1001-1051. https://doi.org/10.30964/auebfd.1434470
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0