Research Article
BibTex RIS Cite

Ergenlerin Saldırgan Davranışlarının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 57 Issue: 3, 1053 - 1098, 24.11.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1438451

Abstract

Bu araştırma ile ergenlerin saldırgan davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre tasarlanmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu 11-16 yaş grubundaki 1639 ergen (828 kız, 811 erkek) oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, özgün bağımsız değişkenleri içeren “Demografik Bilgi Formu” ve “Olumlu Sosyal ve Saldırgan Davranışlar Ölçeği’nin” alt boyutu olan “Saldırgan Davranışlar” aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, ergenlerin saldırgan davranış düzeylerinin cinsiyete, akademik başarı düzeyine, anne çalışma durumuna, kardeş sayısına, anne ile ilişki, baba ile ilişki, kardeş/kardeşlerle ilişki, okul arkadaşları ile ilişki anne baskın yaklaşım, baba baskın yaklaşım, sosyal medya kullanım durumu, sosyal medya kullanım süresi, dijital platformlarda oyun oynama süresine göre farklılaştığı; dijital platformlarda oyun oynama durumuna göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Araştırma sonuçları, literatürdeki ilgili mevcut çalışmalar ve teorik bilgiler çerçevesinde tartışılmıştır.

References

  • ..........................................................................................................

Investigation of Aggressive Behaviors of Adolescents

Year 2024, Volume: 57 Issue: 3, 1053 - 1098, 24.11.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1438451

Abstract

This study aims to examine the aggressive behaviors of adolescents in terms of different variables. The study was designed according to the survey model, one of the quantitative research methods. The sample group of the study consisted of 1639 adolescents (828 girls, 811 boys) in the 11-16 age group. The data of the study were collected through the "Demographic Information Form" including the original independent variables and the "Aggressive Behaviors" sub-dimension of the "Positive Social and Aggressive Behaviors Scale". According to the results obtained from the study, it was found that the aggressive behavior levels of adolescents differed according to gender, academic achievement level, mother's employment status, number of siblings, relationship with mother, relationship with father, relationship with sibling/siblings, relationship with schoolmates, mother's dominant approach, father's dominant approach, social media usage status, social media usage time, and time of playing games on digital platforms, but not according to the time of playing games on digital platforms. The results of the study were discussed within the framework of the existing studies and theoretical knowledge in the literature.

References

  • ..........................................................................................................
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Psychology
Journal Section Research Article
Authors

Didem Aslanyürek 0000-0002-1249-148X

Haktan Demircioğlu 0000-0002-5092-1698

Early Pub Date August 22, 2024
Publication Date November 24, 2024
Submission Date February 16, 2024
Acceptance Date June 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 57 Issue: 3

Cite

APA Aslanyürek, D., & Demircioğlu, H. (2024). Ergenlerin Saldırgan Davranışlarının İncelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(3), 1053-1098. https://doi.org/10.30964/auebfd.1438451
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (AUJFES) is a formal journal of Ankara University.

The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0