This qualitative single instrumental case study examines professional identity experiences of teachers working in a private high school in Ankara and the role of symbolic boundaries in teacher identity. The research questions inquire teachers' evaluation and experiences of "professional identity," the role of symbolic boundaries in professional identity, and how institutional and macro-level policies shape professional identity. The theoretical framework of the study is based on Richard Jenkins' conceptualization of social identity, as well as symbolic boundaries. Findings obtained through semi-structured interviews with 11 participants indicate that private school teacher identity is shaped at three levels: 1) Experiences of systematic devaluation and technicianization (Individual Level): Teachers feel devalued and technicianized due to working conditions, exam-focused education, insecurity, and impoverishment. 2) Experiences of symbolic boundaries and discrimination (Interactional Level): Discrimination based on expertise and management, relationships with parents and students are areas where symbolic boundaries and discrimination are experienced. 3) Redefining boundaries and coping with discrimination (Structural Level): Socialization strategies, attributing values to professional identity, discourse on professional development, criticism of teacher education, comparison with public school teachers, and embracing the pandemic process can be identified as coping strategies for teachers.
This research has been approved by the Middle East Technical University Human Research Ethics Committee with the protocol code 0385-ODTUİAEK-2022.
This research is supported with TÜBİTAK 2210A National MSc Scholarship.
We would like to thank Asst. Prof. Dr. Halil Buyruk and Asst. Prof. Dr. Oya Pervin Taneri for their support in developing this master’s thesis. We also thank teacher Neslihan Avcı for her help in double-checking the transcripts.
Nitel araştırma yöntemlerinden bu tekli araçsal durum araştırması, Ankara’da özel bir lisede çalışan öğretmenlerin mesleki kimlik deneyimlerini ve öğretmen kimliğinde özel okullar ile sembolik sınırların rolünü incelemektedir. Araştırmanın soruları öğretmenlerin “mesleki kimlik” değerlendirme ve deneyimleri, sembolik sınırların mesleki kimlikteki rolü ve kurumsal ve makro düzey politikaların mesleki kimliği nasıl şekillendirdiği üzerinedir. Araştırmanın kuramsal çerçevesi Richard Jenkins’in toplumsal kimlik kavramsallaştırması ve sembolik sınırlar oluşturmaktadır. 11 katılımcıyla yarı yapılandırılmış mülakatlarla elde edilen bulgulara göre özel okul öğretmen kimliği üç düzeyde şekillenmektedir: 1) Sistematik değersizleşme ve teknisyenleşme deneyimleri (Bireysel Boyut): Öğretmenler çalışma koşulları, sınav odaklı eğitim, güvencesizlik, yoksullaşma nedenleriyle değersizleşmiş ve teknisyenleşmiş hissetmektedir. 2) Sembolik sınırlar ve ayrımcılık deneyimleri (İlişkisel Boyut): Uzmanlık alanına dayalı ayrımcılık ve yönetim, öğretmenler, veliler ve öğrenciler ile ilişkiler sembolik sınırların ve ayrımcılığın deneyimlendiği alanlardır. 3) Sınırları yeniden belirleme ve ayrımcılık ile başa çıkma (Yapısal Boyut): Sosyalleşme stratejileri, profesyonel kimliğe değer atfı, profesyonel gelişim söylemleri, öğretmen eğitimine eleştirellik, kamu öğretmenleri ile kıyaslama ve pandemi sürecini olumlama öğretmenlerin başa çıkma stratejileri olarak belirtilebilir.
Bu araştırma Orta Doğu Teknik Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 0385-ODTUİAEK-2022 protokol koduyla onaylanmıştır.
Bu araştırma TÜBİTAK 2210A Yurt İçi Yüksek Lisans Burs Programı ile desteklenmiştir.
Görüşleriyle bu yüksek lisans tez araştırmasını geliştiren jüri üyeleri Doç. Dr. Halil Buyruk ve Doç. Dr. Oya Pervin Taneri’ye, deşifrelerin kontrol edilmesine yardımcı olan öğretmen Neslihan Avcı’ya teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Policy, Teacher and Student Wellbeing, Educational Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | November 8, 2024 |
Publication Date | November 24, 2024 |
Submission Date | May 4, 2024 |
Acceptance Date | October 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 57 Issue: 3 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0