Recently there has been a renewed interest in the study of ‘civil religion’ from a comparative perspective. Some literature developed around the concept tends to present civil religion as a universally applicable theory. This study agrees that the theory of civil religion is, in fact, a universally valid theory since every functioning society needs a type of religion or civil religion. The article further argues, however, that every society has its own unique set of local, ethnic, historical, socio-political, and religious characteristics that make it different from other societies in certain important respects. Therefore, any civil religion that emerges in one society may differ in form and content from other societies however much they may have in common. This article aims to prove this by analysing the special case of Great Britain
Sivil din tartışmaları etrafında gelişen literatürün önemli bir kısmının, kavramı evrenselleştirerek her toplum için geçerli bir teori olarak ele alma eğilimde olduğu anlaşılıyor. Buna göre her fonksiyonel toplum sivil din veya sivil din-benzeri bir oluşuma ihtiyaç duyar. Bu çalışma sivil din kavramının her fonksiyonel toplumda farklı form ve içerikle de olsa var olduğu tezine katılmakla birlikte, “toplumların kendi biricik tarihsel tecrübeleri, din-kültür ilişkileri ve demografik yapıları, her toplumun kendi karakterini temsil eden evrenselliğe direnen bir sivil din yaratmasını kaçınılmaz kılar” tezini sosyal gerçeklikle daha fazla örtüşen bir tez olarak görmektedir. Makale, söz konusu tezi Büyük Britanya örneği üzerinden analiz etmeyi hedeflemektedir
Other ID | JA69PA74RR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 58 Issue: 2 |
AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.