BibTex RIS Cite

Terapotik oyun: hasta çocuk ile iletişimin anahtarı

Year 2013, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 10, 01.06.2013
https://doi.org/10.1501/Asbd_0000000038

Abstract

Oyun çocuğun hiç kimseden öğrenemeyeceği konuları kendi deneyimleriyle öğrenmesini sağlayan psikolojik, fizyolojik, sosyal içerikli bir olgudur. Birçok kaynakta “çocuğun işi” olarak tanımlanan oyun çocuğun hastaneye yatmasıyla kesintiye uğrayabilir ve bu da çocukta öfke, kızgınlık, kontrol kaybı, anksiyete vb. duygular oluşmasına neden olur. Hastanelerde çocuğun adaptasyonu ve rahatlaması için oyun etkinlikleri düzenlenmektedir. Oyun, çocuğun oyalanmasını ve rahatlamasını sağlamasının yanı sıra çocuğa duygularını özgürce ifade edebileceği bir ortam sağlar. Özellikle iletişim sırasında tepkileri açık olmayan çocukların oyun süreçleri gözlemlenerek onların ihtiyaçları, sorunları, özlemleri, korkuları, istekleri, kişilik özelliklerini tanımlamak mümkündür. Sözel ve doğrudan bir iletişim olmasa da oyun sayesinde sözcükler simgesel olarak araç- gerece, nesnelere, seslere, yere ve zamana aktarılır. Bu noktada terapotik oyun kavramı ortaya çıkar ki çocuk sağlığı hemşireleri hasta çocuğu açmak için –veri toplama ve tedavide- terapotik oyunu anahtar olarak kullanır. Tüm çocuk sağlığı hemşireleri bakım kalitesini arttırmak adına oyunu tüm yönleriyle tanıması, çocuklarla ilgili uygulamalarında kullanması gerekmektedir. Bu makalede oyunun çocuk için önemi, yaş gruplarına göre terapotik oyunlar, çocuk sağlığı hemşirelerinin terapotik oyundaki görev ve sorumlulukların açıklanması amaçlanmaktadır

THERAPEUTIC PLAY: COMMUNICATION KEY WITH SICK CHILD

Year 2013, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 10, 01.06.2013
https://doi.org/10.1501/Asbd_0000000038

Abstract

The play which is physiological and social phenomenon helps children to learn some subjects that is not taught by others. The play that is defined as "the child's work" by many sources can be interrupted when the child is hospitalized and due to this situation, the children get some feelings like anger, loss of control, anxiety etc. Some game activities are organized by hospitals for children's adaptation and relaxation. As well as allowing the children entertained and relax, the play provides an environment where children can freely express their feelings. By observing the playing process of children who don't react during communication, it is possible to define the needs, problems, missing, fears, requests and personality characteristics of them. The words are symbolically transferred to equipments, objects, sounds, place and time even if there is not verbal and direct communication. At this point, therapatic play concept comes up and child health nurses uses therapatic play as a key for data acquisition and treatment in order to heal the child. In order to improve the nursing quality, child health nurses should recognize all aspects of the game and use relevant applications. In this article, it’s aims to explain the importance of play for children, therapeutic games according to age groups, the duties and responsibilities of the pediatric nurses in therapeutic plays

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA66BN76NF
Journal Section Research Articles
Authors

Berna Kıran This is me

Ceren Çalık This is me

Figen İşık Esenay This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Kıran, B., Çalık, C., & Esenay, F. İ. (2013). Terapotik oyun: hasta çocuk ile iletişimin anahtarı. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.1501/Asbd_0000000038