Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LİBERAL VE ELEŞTİREL PARADİGMANIN REKLAMA BAKIŞ AÇISI: REKLAMDA ÖZNE OLARAK KADIN

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 22, 333 - 348, 15.06.2020
https://doi.org/10.33692/avrasyad.645027

Öz

Reklamlar,
toplumda bulundukları döneme ait kültür değişimlerine yanıt olarak bir
toplumsal metin konumundadırlar.  Reklam
metinleri kültürel modellerimizin ve toplumsal etkileşimlerimizin sembolleri
ile oluşturulmaktadır. Reklamların birçoğunda öncelikle göstergeler
ilişkilendirilmekte, daha sonra reklamın oluşturmak istediği anlam ortaya
çıkmaktadır. Göstergelerde bulunan anlamlar, göstergenin ve bireyin içinde var
olduğu ideolojiden üretilmektedir. Çalışma kapsamında ilk olarak geleneksel
reklam tanımlarına yer verilmiş ve kitle iletişim araştırmaları alanında
liberal çoğulcu eksende olan ilk çalışmaların ışığında reklam tanımları
incelenmiştir. Daha sonra Marksist kökenli iletişim araştırmaları olarak
bilinen eleştirel paradigmanın reklama bakış açısı anlatılmış ve reklam-kültür
ilişkisi üzerinden yapılan tespitlere yer verilmiştir. Reklam metinlerinde
kullanılan göstergeleri ve “kadın’ın reklamda nasıl kullanıldığı ile ilgili
değerlendirmeler ise; nitel bir araştırma yöntemi olan “göstergebilimsel çözümleme”
temel alınarak açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Atiker, E. (1998). Modernizm ve kitle toplumu, Vadi, AnkaraBonnange, C. Ve Thomas, C. (1987). Don Juan ou Pavlov Essai sur la communication publicitaire. Editions du Seuil, ParisÇağan, K. (2003). Popüler kültür ve sanat, Ankara, Altınküre YayınlarıDağtaş, B. (2008). Medya ve reklam, A.Ü. Açıköğretim Fakültesi Yayını 2833 (1791): 4-8, http://eogrenme.anadolu.edu.tr/eKitap/mei210u.pdfGray,J. (1997). Reklam yasakları ve ifade özgürlüğü, çev. Ataç Ünlü, Ankara, Liberal Düşünce Topluluğu Yayınları.Gülsoy, T. (1999). Reklam terimleri ve kavramları sözlüğü, İstanbulGüngör, N. (2011). İletişim kuramlar yaklaşımlar, Ankara, Siyasal Kitabevi.Hall, S. (1999). Kültür, “medya ve ideolojik etki”, Medya, İktidar, İdeoloji, Ark, AnkaraHall, S. (1993). “Encoding-decoding", the cultural studies reader, London, Routledge.İrfan E. (2002). İletişimi anlamak, Ankara, Erk, s, 105.Marcuse, H. (1975). Tek boyutlu insan (Çev. A. Timuçin, T. Tunçdoğan). İstanbulMcchesney, R. (1998). “The political economy of global communication”. ı̇çinde capitalism and the ınformation age: Political economy of global communication revolution. Edt. R. McChesney, E. M. Wood, J. B. Foster. New York, Monthly Review Press: 1-26. Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü, 3. Basım, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları.Parsa, S., Parsa, A. (2002). Göstergebilim çözümlemeleri, İzmir, Ege Üniversitesi Basımevi.Saussure, F. (2001). Genel dilibilim dersleri, İstanbul, Multilingual.Schıller, H. (1993). Zihin yönlendirenler. Çev. C. Cerit, İstanbul, Pınar Yayınları. Sholle, D. (1994). Eleştirel çalışmalar: ideoloji teorisinden iktidar/ bilgiye, (derl.) M.Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ark, Ankara
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Volkan Yavuz 0000-0001-8617-2994

Merve Gençyürek Erdoğan 0000-0002-6913-3974

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Yavuz, V., & Gençyürek Erdoğan, M. (2020). LİBERAL VE ELEŞTİREL PARADİGMANIN REKLAMA BAKIŞ AÇISI: REKLAMDA ÖZNE OLARAK KADIN. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 8(22), 333-348. https://doi.org/10.33692/avrasyad.645027

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası