Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POPÜLER BİR KÜLTÜR OLARAK GÜNEY KORE KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ “HALLYU”NUN ORTAYA ÇIKIŞI VE KÜRESEL YANSIMASI

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 38, 62 - 79, 15.03.2024
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1173873

Öz

1990'ların ortalarından bu yana, Güney Kore kültür endüstrisi çarpıcı biçimde dönüşüm yaşamış ve özellikle son on yılda, Güney Kore popüler kültürü tüm dünyaya hızla yayılmıştır. Kore popüler kültürüne yönelik artan ilgiyi tanımlamak için Asya'da Hallyu ("Kore Dalgası") terimi kullanılmıştır. Hallyu’nun başarısının arkasında yatan nedenler arasında Kore kültür şirketlerinin liberalleşmesi, hükümetin kültür şirketleri yetiştirme politikası, yeni medyanın gelişmesi, Asya kültür şirketlerinin değişmesi yer almaktadır. Kore Dalgasını küresel bağlamda yeni bir karşı dalga olarak tanımlamak ve bunun nasıl meydana geldiğini anlamak için özellikle Kore TV ve film endüstrilerinin nasıl geliştiğini bilmek gerekir. Bu iki endüstri tamamen hükümet tarafından kontrol edilmiş ve Kore kültür politikası 1980’lerin sonuna doğru dış baskılar doğrultusunda değişime uğramıştır. Güney Kore hükümeti, bu ulusal fenomenden tam olarak yararlanma yoluna gitmiş ve medya endüstrilerine Kore kültürü ihraç etmeye başlamıştır. Bu küresel yayılımla, Güney Kore'nin ulusal imajı güçlendirilmiş, yapımları gün geçtikçe popülerlik kazanmış ve ülke ekonomisi kalkındırılmıştır. Böylelikle, dünyayı kasıp kavuran bu dalga araştırmacıların merak konusu haline gelmiştir. 1990'lardan başlayarak Asya'da medya liberalleşmesiyle öncelikle Çalışmada Asya tüketim pazarında kendini gösteren ve 2000’li yıllar itibariyle dünya çapında ve ülkemizde de popüler bir kültürel olgu haline gelen Hallyu’nun tanımı, nasıl geliştiği ve Hallyu başarısının sırrı incelenmiştir. Ayrıca, küreselleşmeyle yayılan Kore dalgasının başlangıcı, komşu ülkelere yayılımı, yükselişi, tüm dünyayı etkisi altına alma süreci ve başarısının ardındaki faktörlere de yer verilmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden döküman incelemesi tekniği ile gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Demircan, M. 3 Aralık, 2001. ‘‘Türkiye’ye Destek’’. Milliyet: 24.
  • Frater, P. 21 Mayıs, 2003a. ‘‘Italy’s Eagle Swoops on Its First Korean Title’’. https://www.screendaily.com/italys-eagle-swoops-on-its-first-korean-title/4013572.article.
  • Frater, P. 20 Şubat, 2003b. ‘‘Korea’s Jail Breakers Given New Dimension’’. https://www.screendaily.com/koreas-jail-breakers-given-new-dimension/4012334.article
  • Heo, J. 2002. ‘‘The “Hanryu” phenomenon and the acceptability of Korean TV dramas in China’’, Korean Journal of Broadcasting 16 (1): 496–529.
  • Huat, C.B., Iwabuchi, K. 2008. East Asian Pop Culture: Analysing the Korean Wave, Hong Kong University Press: Hong Kong, China.
  • Hwang, Y. ve Epstein, S. 2016. The Korean Wave: A Sourcebook. The Academy of Korean Studies Press, Korea.
  • Iwabuchi, K. 2008. East Asian Pop Culture: Analysing the Korean Wave, Hong Kong University Press.
  • Lee, H. C. 2007. Siyasi, Ekonomik, Askeri ve Kültürel Açıdan Türkiye-Kore İlişkileri. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Lee, S. 2003. ‘‘Seoul Survivor’’, Straits Times, 8 April.
  • Lull, J. 2000. Media, Communication, Culture: A Global Approach (2nd edition), London: Polity Press.
  • Kim, S. 2017. ‘‘The new Korean wave in the middle east and its role in the strategic approach to medical tourism in Korea’’, Kritika Kultura (29): 258-271.
  • Kim, J. 2007. Rethinking media flow under globalisation: rising Korean wave and Korean TV and film policy since 1980s, PhD thesis, University of Warwick. Ministry of Culture and Tourism 2004. ‘‘2003 White Paper of the Cultural Industry’’, Seoul: Ministry of Culture and Tourism.
  • Nowell-Smith, G. 1996. The Oxford History of World Cinema, Oxford: Oxford University Press.
  • Oh, C. 2014. The Politics of the Dancing Body: Racialized and Gendered Femininity in Korean Pop. In: Kuwahara Y. (eds) The Korean Wave. Palgrave Macmillan, New York. doi:10.1057/9781137350282_4
  • Onishi, N. 2014, 4 Şubat. Long indifferent, Japanese are drawn to South Korea. The New York Times. https://www.nytimes.com/2004/02/22/world/long-indifferent-japanese-are-drawn-to-south-korea.html
  • Uludağ, S. 2021, 10 Ekim. K-drama hayranları: Squid Game’den sonra Kore dizilerine ilgi arttı, garip tepkiler almaya başladık. Sputnik Türkiye. http://tr.sputniknews.com/20211022/k-drama-hayranlari-squid-gameden-sonra-kore-dizilerine-ilgi-artti-garip-tepkiler-almaya-basladik-1050095220.html
  • Ravina, M. 2009. ‘‘Introduction: Conceptualizing the Korean Wave’’, Southest Review of Asian Studies, 31, 3-9. Erişim Adresi: https://www.academia.edu/24308710/Introduction_Conceptualizing_the_Korean_Wave. Erişim Tarihi: 29.01.2022.
  • Shim, D. 2006. ‘‘Hybridity and the rise of Korean popular culture in Asia’’, Media, Culture & Society, 28, 25-44. Doi:10.1177/0163443706059278
  • Shim, R. 2008. Comprehensive information system for Korean people. The Academy of Korean Studies.
  • Young, R. 2003. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğçenur Aytekin 0000-0001-6321-8638

Erken Görünüm Tarihi 10 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Aytekin, T. (2024). POPÜLER BİR KÜLTÜR OLARAK GÜNEY KORE KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ “HALLYU”NUN ORTAYA ÇIKIŞI VE KÜRESEL YANSIMASI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 12(38), 62-79. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1173873

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası