ABSTRACT
Objective: The aim of the study was to assess the knowledge, attitudes and experiences of students in a medical school about telehealth.
Method: The data of this descriptive study were collected through face-to-face questionnaire interviews. A total of 603 medical faculty students selected by convenience sampling method were included in the study by completing the survey form completely.
Results: 89.1% of the students had no telehealth experience during medical education. The mean score of the telehealth attitude questionnaire of the medical students participating in the study was 46.7 ± 9.4 (9.0-79.0). Attitude questionnaire scores of preclinical students were significantly higher than those of clinical students (p=0.018). The perceived telehealth knowledge level, which was stated by the students on a scale of 1-10, was 1.9 ± 1.4 on average.
Conclusion: This study shows that medical students' knowledge about telehealth is insufficient and almost all of the students didn’t experience telehealth during their medical faculty education. It’s thought that students' telehealth attitudes will be an important determinant of their use of telehealth in clinical practice. This study will benefit the educational interventions that can be made to medical students in terms of showing which methods used in the field of telehealth are known.
ÖZET
Amaç: Araştırmanın amacı bir tıp fakültesi öğrencilerinin telesağlık konusundaki bilgi, tutum ve deneyimlerini değerlendirmektir.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu çalışmanın verileri yüz yüze anket görüşmesi ile toplanmıştır. Kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen toplam 603 tıp fakültesi öğrencisi anket formunu eksiksiz doldurarak çalışmaya dahil edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %89,1'inin tıp eğitimi süresince telesağlık deneyimi yoktu. Araştırmaya katılan tıp öğrencilerinin telesağlık tutum anketi puan ortalaması 46,7±9,4 (9,0-79,0) olarak bulunmuştur. Klinik öncesi öğrencilerin tutum anketi puanları klinik öğrencilerine göre anlamlı derecede yüksekti (p=0,018). Öğrencilerin 1'den 10'a kadar puan verdikleri algılanan telesağlık bilgi düzeyi ortalama 1,9±1,4'tür.
Sonuç: Bu çalışma, tıp öğrencilerinin telesağlık konusundaki bilgilerinin yetersiz olduğunu ve öğrencilerin neredeyse tamamının tıp fakültesi eğitimleri sırasında telesağlık deneyimi yaşamadıklarını göstermektedir. Öğrencilerin tele-sağlık tutumlarının, klinik uygulamalarda tele-sağlık kullanımlarında önemli bir belirleyici olacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, tele sağlık alanında kullanılan yöntemlerin hangilerinin bilindiğini göstermesi açısından tıp öğrencilerine yapılabilecek eğitimsel müdahalelere fayda sağlayacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı (Diğer), Dijital Sağlık, Tıp Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |