Aim: Today, many health institutions provide treatment and care services to foreign nationals. Nursing students participate in the care of foreign patients during clinical practice and experience providing intercultural care. This study was conducted to examine nursing students' experiences of intercultural care in clinical practice.
Method: The study was conducted with 292 students studying in the nursing department of a foundation university in Istanbul. Data were collected with a questionnaire form consisting of questions examining the students' sociodemographic characteristics and their experiences of providing care to patients from different cultures, and were evaluated with frequency, percentage, mean and standard deviation in SPSS 22.0 program.
Findings: The average age of the nursing students included in the study was 20.8, 88.4% were female, and 98.3% were single. 31.5% of the students did not know a foreign language, 61% of those who knew English, and they most frequently encountered Syrian, Libyan and Lebanese patients in hospitals. 16.8% of the students have received intercultural care training, 33.9% have provided care to foreign patients many times, 62% have experienced difficulties while providing care, and 35.3% can often reach an interpreter. The most negative situations experienced by foreign patients in intercultural care are communication, security, and violence, respectively. Students encounter difficulties during data collection, patient education, treatment, and physical examination regarding intercultural care.
Conclusion and recommendations: It can be recommended that intercultural care be included in the nursing curriculum, foreign language education of students be developed, advance planning be done in practice areas, and there should be interpreters and language-speaking employees in hospitals.
Decision no: 992/27.11.2019
Amaç: Günümüzde ülkemizde birçok sağlık kurumunda yabancı uyruklu bireylere tedavi ve bakım hizmeti sunulmaktadır. Hemşirelik öğrencileri klinik uygulamalar sırasında yabancı uyruklu hastaların bakımına katılmakta ve kültürlerarası bakım vermeyi deneyimlemektedirler. Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamada kültürlerarası bakım deneyimlerini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma İstanbul ilinde bir vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümünde okuyan 292 öğrenci ile yapıldı. Veriler öğrencilerin sosyodemografik özellikleri ile farklı kültürden hastalara bakım verme deneyimlerini inceleyen sorulardan oluşan anket formu ile toplandı, SPSS 22.0 programında frekans ve yüzdelik, ortalama ve standart sapma ile değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmaya alınan hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalaması 20,8 olup % 88,4’ü kız öğrenci, %98,3’ü bekardır. Öğrencilerin %31,5’inin yabancı dil bilmediği, %61’inin İngilizce dilini bildiği, hastanelerde en sıklıkla Suriye, Libya ve Lübnan uyruklu hastalar ile karşılaştıkları bulundu. Öğrencilerin %16,8’inin kültürlerarası bakıma yönelik eğitim aldığı, %33,9’unun çok kez yabancı uyruklu hastalara bakım verdiği, %62’sinin bakım verirken zorluk yaşadığı, % 35,3’ünün çoğu zaman bir tercümana ulaşabildiği belirlenmiştir. Bakım sırasında yaşanan olumsuz durumların %97,9’u iletişim, %60,6’sı güvenlik ve %26,4’ü şiddet konusunda olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %88,7’si veri toplarken, %87,7’si kültürel olarak, %86,6’sı hasta eğitiminde %84,6’sı hastadan geri bildirim alamamak, %61,3’ü hata yapmaktan korkmak şeklinde olumsuz durumlar yaşadıkları saptandı.
Sonuç ve öneriler: Hemşirelik müfredatında kültürlerarası bakıma yer verilmesi, öğrencilerin yabancı dil eğitiminin geliştirilmesi, uygulama alanlarında önceden planlama yapılması, hastanelerde tercüman ve dil bilen çalışanlar olması önerilebilir.
Before starting the study, research permission was obtained from the Non-Interventional Research Ethics Committee of the foundation university (Decision no: 992/27.11.2019) and research institutional permission was obtained from the institutional administration. Before starting the study, the information in the Voluntary Consent Form was read to the students, verbal and written consent was obtained from the students, and the study was conducted in accordance with the rules of the Declaration of Helsinki.
The study was not supported by any institute.
Decision no: 992/27.11.2019
We would like to thank the nursing students who participated in the study
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Decision no: 992/27.11.2019 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |