Pek çok iş için işin gerektirdiği en
önemi unsurlardan biri diğer insanlar ile etkileşim ve iletişim içinde
olmaktır. Duygular, insan varlığının ayrılmaz bir parçası olduğundan pek çok
örgüt bu iletişim ve etkileşimler sırasında çalışanlarının hangi duyguları
göstermeleri ve göstermemeleri gerektiğini tanımlamaktadır. Çalışanların da
kendi duygularını bu beklentiler ile uyumlu olarak düzenlemeleri gerekmektedir.
Duygusal emek, pek çok öncül ve sonuç açısından oldukça araştırılmış ve
kavramsal olarak bir derinlik kazanmıştır. Ancak duygusal emeğin motivasyon
mekanizmasına ilişkin araştırmalar, son dönemde ilgi görmeye başlamıştır.
Duygusal emeğin negatif sonuçlarının azaltılabilmesi ve pozitif sonuçların artırılabilmesi
için duygusal emek gösterimine ilişkin neden ve nasıl sorularının cevaplanması
gerekmektedir. Çalışanların duygusal emek gösterimlerine ilişkin “neden”
sorusunun cevabı motivasyonlarının ne olduğunun anlaşılması ile açığa
çıkacaktır. Rekabetin; yoğun olması, iş özellikleri açısından duygusal emek
gösterimine elverişli olması ve müşteriler ile yüz yüze temasın yoğun olması
nedeniyle araştırmanın ana kütlesini banka çalışanları oluşturmaktadır. İş
motivasyonlarının duygusal emek üzerindeki etkisini tespit etmek amacıyla TRB 1
Bölgesinde (Elazığ, Malatya, Tunceli ve Bingöl) yer alan bankalarda anket
yöntemiyle 339 katılımcıdan veri toplanmıştır. Veriler SPSS 22 programıyla
güvenirlilik analizi, frekans dağılımları, faktör analizi ve adım adım regresyon
analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre banka çalışanlarının iç kaynaklı
motivasyonlarının dış kaynaklı motivasyonlarına göre daha yüksek olduğu ve
duygusal emek stratejilerinden doğal duyguların gösterilmesini daha fazla
kullandıkları bulgulanmıştır. İş motivasyonunun duygusal emek stratejileri
üzerindeki etkisinin anlamlı olduğu ancak büyük bir etkiye sahip olmadığı
bulgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Submission Date | January 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 1 |