Live beings have survival instincts by nature. It is mutual support that makes it possible for live beings to survive in changing environmental conditions. The mutual endeavor of two or more beings to achieve a mutual interest is referred to as symbiotic relation. In this respect, gastronomy and tourism support and mutually benefit from each other. Tourism is of great importance in the economy and promotion of countries. Activities such as eating and drinking, as parts of a culture, are the fields of interest for gastronomy; thus, gastronomy also supports tourism. It is natural for both gastronomy and tourism to support each other, as the mutual interest is to benefit. Today, countries require the support of tourism to boost their economies. With the tourism destinations they develop, they intend to attract the attention of travelers to new products and activities. In this respect, gastronomy has an important role, as food and beverages are at the center of the tourist experience. In postmodern societies, they also serve as an important source for developing a gastronomic identity. This study aims to examine the symbiotic relationship between tourism and gastronomy.
Canlılarda yaşama güdüsü doğal olarak bulunmaktadır. Canlıların değişen çevre koşullarında varlıklarını sürdürebilmeleri, birbirlerine destekleri ile mümkündür. İki veya daha fazla canlının bir hedefe doğru birlikte çaba göstermeleri simbiyotik ilişki olarak adlandırılmaktadır. Simbiyoz kavramı çerçevesinde gastronomi ve turizm birbirlerini destekleyerek karşılıklı fayda sağlarlar. Turizm ülkelerin ekonomi ve tanıtımlarında önemli rol oynamaktadır. Kültürlerinin bir parçası olan yeme içme faaliyetleri gastronominin alanına girmektedir. Böylece gastronomi de turizme destek olmaktadır. Ortak amaç fayda sağlamak olduğundan gerek gastronominin turizme gerekse turizmin gastronomiye desteğinin olması olağandır. Günümüzde ülkeler ekonomilerini, güçlendirmek için turizm sektöründen destek almaktadırlar. Oluşturdukları turizm destinasyonları ile seyahate katılacak kişilerin ilgilerini yeni ürün ve faaliyetler ile çekmek arzusundadırlar. Yiyecek ve içecekler turist deneyiminin merkezinde olduğu için, özellikle gastronomi bu konuda önemli bir role sahiptir. Aynı zamanda post modern toplumlarda önemli bir gastronomik kimlik oluşumu kaynağı halindedir. Bu çalışmada; turizm ve gastronomi alanlarının birbiri ile olan simbiyotik ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |