Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Polonya Örneği

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 101 - 136, 31.12.2019

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı
Varşova Yunus Emre Enstitüsünde Türkçe öğrenen kursiyerlerin dil öğrenme
ihtiyaçlarını belirlemektir. Araştırmanın verileri, Iwai ve diğerlerinin (1998)
Japanese Language Needs Analysis isimli çalışmalarında kullandıkları
ölçeğin, Çangal (2013) tarafından geçerlik ve güvenirliği yapılarak Türkçeye
uyarlanmış formu ile toplanmıştır. Araştırmanın evrenini 2015 yılında Varşova Yunus
Emre Enstitüsünde Türkçe öğrenen 109 kursiyer oluşturmaktadır. Verilerin
analizinde yüzde, aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre Varşova Yunus
Emre Enstitüsünde Türkçe öğrenen kursiyerlerin dil öğrenme ihtiyaçları
sırasıyla sınıf içi iletişim kurma, bireysel ilgi ve ihtiyaçlar, eğitim ve iş
imkânı ile ticaret yapma olmak üzere dört alt boyutta kendini göstermiştir.
Kursiyerlerin dil öğrenme ihtiyaçları ile yaş, cinsiyet ve kur düzeyleri
arasında anlamlı bir farklılık bulunamamasına rağmen dil öğrenme ihtiyaçları
ile eğitim durumları ve kursa katılma süreleri arasında anlamlı bir fark
bulunmuştur.

References

  • Balçıkanlı, C. (2010). A study on needs analysis of learners of Turkish language. Sino-US English Teaching, 7(1). Barın, E. (2003). Yabancılara Türkçenin öğretiminde temel söz varlığının önemi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 311-317. ,
  • Barın, E. (2008). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Motivasyonun Önemi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S, 7, 135-143.
  • Benhür, M. H. (2002). Türkçenin yabancılara öğretiminde tartışılmayan ana kavramlar. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Berwick, R. (1989). Needs assessment in language programming: from theory to practice. In R. K. Johnson (Ed.), The second language curriculum (pp.48-62). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Boylu, E. (2014). Dil-Kültür İlişkisi ve İran’da Türkçe Öğretimine Etkisi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi (Özel Sayısı II), S.19-28.
  • Boylu, E. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Temel Seviyedeki İranlı Öğrencilerin Yazma Problemleri. Zeitschrift für die Welt der Türken, s.6, s.335-349.
  • Boylu, E., Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: İran Örneği. International Journal of Language Academy.2(4)
  • Burnaby, B. (1997). Second language teaching approaches for adults. In G. R. Tucker and D. Corson. (Eds.), Encyclopedia of language and education, Vol. 4, Second Language Education (pp.95-104). Netherlands: Kluwer Academic
  • Brumfit, C.J. ve Roberts, J.T. (1987). An Introduction to language and language learning with comprehensive glossary of terms. London: Batsfords Academic and Education.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: PegemA.
  • Chaudron, C., Doughty, C. J., Kim, Y., Kong, D. K., Lee, J., Lee, Y. G., Long, M. H., Rivers, R., & Urano, K. (2002, April). A task-based needs analysis of a Korean as a foreign language program. Paper presented at the National Council of Organizations of Less Commonly Taught Languages 5th National Conference, Washington, D.C.
  • Çalışkan, N. ve Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Bosna-Hersek Örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 13. Sayı 2.310-334.
  • Çalışkan, N., ve Bayraktar, S. (2012). Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda bir ihtiyaç analizi: Kahire Yunus Emre Türk Kültür Merkezi örneği. VII. Uluslararası Türk Dil Kurultayında sunuldu, Ankara.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Bosna-Hersek Örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimi ve Sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt IX, Sayı 2: 177-192.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, (7.baskı). Ankara: Pagem-A Yayıncılık.
  • Eryaman, M., Y. ve Kana, F. (2011). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Program Sorunu., A. Kılınç ve A. Şahin. (Editörler). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (YDTÖ). Birinci Baskı. Ankara. Pegem Akademi, ss. 147-166.
  • Güngör, H. (2013). Doğrudan Öğretim Stratejilerinin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen İranlı Öğrencilerin Metin Özetleme Becerilerine Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Güven M., Bakan, İ., Yeşil, S. (2005). Çalışanların İş ve Ücret Tatmini Boyutlarıyla Demografik Özellikler Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Çalışması.Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 12(1)
  • Güzel, A. ve Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Iwai, T., Kondo, K., Limm, S. J. D., Ray, E. G., Shimizu, H., & Brown, J. D. (1999). Japanese language needs analysis. Web: http://www.nflrc.hawaii.edu/Networks/NW13/NW13.pdf adresinden 12 Eylül 2019’da alınmıştır.
  • İpek, S. (2013). Yeni Hitit kitabıyla yabancılara Türkçe öğretiminde Polonya'da karşılaşılan sorunlar. H. Şahin ve İ. Karahancı (Ed.), VI. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu içinde (s.1407-1416). Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • İpek, S. (2016). Polonya’da Türkçe öğretimi, karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri. H. Develi, Ş. Ateş, Ş. Çobanoğlu, M. Balcı, İ. Gültekin, N. Temur, R. Ademi, M. Kurt, İ. Erdem, H. Karatay, D. Melanlıoğlu, O. Mert, S. Pilav ve M. Ülker (Ed.) Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yöntem ve uygulamalar II içinde (s. 383-424). İstanbul: Kültür Sanat Basımevi.
  • İşcan, A., Yağmur Şahin, E., Kana, F. ve Koçer, Ö. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin ihtiyaç algıları: betimsel bir durum çalışması. International Journal of Social Science, 6 cilt(4), 1185-1198. Nisan
  • Johns, A. (1991). English for specific purposes: its history and contribution. In Celce-Murcia, M. (Ed). Teaching English as a second or foreign language (pp.67-77). Boston, MA: Heinle&Heinle.
  • Kaewpet, C. (2009). A framework for investigating learner needs: needs analysis extended to curriculum development. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 6(2), 209-220. Web: http://e-flt.nus.edu.sg/v6n22009/kaewpet.htm adresinden 10 Eylül 2012’de alınmıştır.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. (23.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçer, Ö. (2013). Program geliştirmenin ilk basamağı: yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ihtiyaç ve durum analizi. Eğitim ve Bilim, 38cilt(169), 159-174
  • Köksal, D. ve Varışoğlu, B. (2011). Yabancı Dil Öğretiminde Temel İlke ve Kavramlar., A. Kılınç ve A. Şahin. (Editörler). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (YDTÖ). Birinci Baskı. Ankara. Pegem Akademi, ss. 49-64.
  • Lawrence, R.F., Carle, H.B., Paul, G.F., & Gary, L.K. (1991) Investigation communication: An introduction to research method. Jersey city: Prentice Hall, Inc.
  • Majda, T. (2001). Polonya’da Türk dili öğretimi tarihçesi. 25-26 Ekim Avrupa’da Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sempozyumu. http://www.turkcede.org/yeni-ogrenenlere-turkce-ogretimi/125-polonyada-turk-dili-ogretimi-tarihcesi.html. Erişim tarihi: 09.07.2019.
  • Nadler, L. (1989). Designing Training Program: The critical events model (8th ed.). New York: Addison-Wesley.
  • Nunan, D, (1988). The learner-centered curriculum. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Richards, J. C. (2005). Curriculum development in language teaching. (4th printing). Cambridge: Cambridge University.
  • Robinson, R. (1991). The language teaching matrix. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Songhori, M. H. (2008). Introduction to needs analysis. English for Specific Purposes World, 7(4), 1-25. Web: http://www.esp-world.info/Articles_20/issue_20.htm adresinden 13 Eylül 2012’de alınmıştır.
  • T.C. Polonya Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği (2014). http://www.musavirlikler.gov.tr/detay.cfm?AlanID=1&dil=TR&ulke=IR.
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2013). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme nedenlerine ilişkin bir durum çalışması. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 8, 132-147. Türk Dil Kurumu (2009). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yalden, J. (1987). Principles of course design for language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • yok.gov.tr [Internet]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Yurtdışından Öğrenci Kabulüne İlişkin Esaslar, [Erişim Tarihi: 04.02.2019]. Erişim Adresi: http://www.yok.gov.tr/documents/10279/12416295/YURTDIŞINDAN+ÖĞRENCİ%20KABULÜNE+İLİŞKİ N+ESASLAR+düzeltilmiş%20metin/64768179-7a3a4fe0-aa46-97555733973e.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 101 - 136, 31.12.2019

Abstract

References

  • Balçıkanlı, C. (2010). A study on needs analysis of learners of Turkish language. Sino-US English Teaching, 7(1). Barın, E. (2003). Yabancılara Türkçenin öğretiminde temel söz varlığının önemi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 311-317. ,
  • Barın, E. (2008). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Motivasyonun Önemi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S, 7, 135-143.
  • Benhür, M. H. (2002). Türkçenin yabancılara öğretiminde tartışılmayan ana kavramlar. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Berwick, R. (1989). Needs assessment in language programming: from theory to practice. In R. K. Johnson (Ed.), The second language curriculum (pp.48-62). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Boylu, E. (2014). Dil-Kültür İlişkisi ve İran’da Türkçe Öğretimine Etkisi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi (Özel Sayısı II), S.19-28.
  • Boylu, E. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Temel Seviyedeki İranlı Öğrencilerin Yazma Problemleri. Zeitschrift für die Welt der Türken, s.6, s.335-349.
  • Boylu, E., Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: İran Örneği. International Journal of Language Academy.2(4)
  • Burnaby, B. (1997). Second language teaching approaches for adults. In G. R. Tucker and D. Corson. (Eds.), Encyclopedia of language and education, Vol. 4, Second Language Education (pp.95-104). Netherlands: Kluwer Academic
  • Brumfit, C.J. ve Roberts, J.T. (1987). An Introduction to language and language learning with comprehensive glossary of terms. London: Batsfords Academic and Education.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: PegemA.
  • Chaudron, C., Doughty, C. J., Kim, Y., Kong, D. K., Lee, J., Lee, Y. G., Long, M. H., Rivers, R., & Urano, K. (2002, April). A task-based needs analysis of a Korean as a foreign language program. Paper presented at the National Council of Organizations of Less Commonly Taught Languages 5th National Conference, Washington, D.C.
  • Çalışkan, N. ve Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Bosna-Hersek Örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 13. Sayı 2.310-334.
  • Çalışkan, N., ve Bayraktar, S. (2012). Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda bir ihtiyaç analizi: Kahire Yunus Emre Türk Kültür Merkezi örneği. VII. Uluslararası Türk Dil Kurultayında sunuldu, Ankara.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Bosna-Hersek Örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimi ve Sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt IX, Sayı 2: 177-192.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, (7.baskı). Ankara: Pagem-A Yayıncılık.
  • Eryaman, M., Y. ve Kana, F. (2011). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Program Sorunu., A. Kılınç ve A. Şahin. (Editörler). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (YDTÖ). Birinci Baskı. Ankara. Pegem Akademi, ss. 147-166.
  • Güngör, H. (2013). Doğrudan Öğretim Stratejilerinin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen İranlı Öğrencilerin Metin Özetleme Becerilerine Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Güven M., Bakan, İ., Yeşil, S. (2005). Çalışanların İş ve Ücret Tatmini Boyutlarıyla Demografik Özellikler Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Çalışması.Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 12(1)
  • Güzel, A. ve Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Iwai, T., Kondo, K., Limm, S. J. D., Ray, E. G., Shimizu, H., & Brown, J. D. (1999). Japanese language needs analysis. Web: http://www.nflrc.hawaii.edu/Networks/NW13/NW13.pdf adresinden 12 Eylül 2019’da alınmıştır.
  • İpek, S. (2013). Yeni Hitit kitabıyla yabancılara Türkçe öğretiminde Polonya'da karşılaşılan sorunlar. H. Şahin ve İ. Karahancı (Ed.), VI. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu içinde (s.1407-1416). Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • İpek, S. (2016). Polonya’da Türkçe öğretimi, karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri. H. Develi, Ş. Ateş, Ş. Çobanoğlu, M. Balcı, İ. Gültekin, N. Temur, R. Ademi, M. Kurt, İ. Erdem, H. Karatay, D. Melanlıoğlu, O. Mert, S. Pilav ve M. Ülker (Ed.) Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yöntem ve uygulamalar II içinde (s. 383-424). İstanbul: Kültür Sanat Basımevi.
  • İşcan, A., Yağmur Şahin, E., Kana, F. ve Koçer, Ö. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin ihtiyaç algıları: betimsel bir durum çalışması. International Journal of Social Science, 6 cilt(4), 1185-1198. Nisan
  • Johns, A. (1991). English for specific purposes: its history and contribution. In Celce-Murcia, M. (Ed). Teaching English as a second or foreign language (pp.67-77). Boston, MA: Heinle&Heinle.
  • Kaewpet, C. (2009). A framework for investigating learner needs: needs analysis extended to curriculum development. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 6(2), 209-220. Web: http://e-flt.nus.edu.sg/v6n22009/kaewpet.htm adresinden 10 Eylül 2012’de alınmıştır.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. (23.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçer, Ö. (2013). Program geliştirmenin ilk basamağı: yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ihtiyaç ve durum analizi. Eğitim ve Bilim, 38cilt(169), 159-174
  • Köksal, D. ve Varışoğlu, B. (2011). Yabancı Dil Öğretiminde Temel İlke ve Kavramlar., A. Kılınç ve A. Şahin. (Editörler). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (YDTÖ). Birinci Baskı. Ankara. Pegem Akademi, ss. 49-64.
  • Lawrence, R.F., Carle, H.B., Paul, G.F., & Gary, L.K. (1991) Investigation communication: An introduction to research method. Jersey city: Prentice Hall, Inc.
  • Majda, T. (2001). Polonya’da Türk dili öğretimi tarihçesi. 25-26 Ekim Avrupa’da Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sempozyumu. http://www.turkcede.org/yeni-ogrenenlere-turkce-ogretimi/125-polonyada-turk-dili-ogretimi-tarihcesi.html. Erişim tarihi: 09.07.2019.
  • Nadler, L. (1989). Designing Training Program: The critical events model (8th ed.). New York: Addison-Wesley.
  • Nunan, D, (1988). The learner-centered curriculum. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Richards, J. C. (2005). Curriculum development in language teaching. (4th printing). Cambridge: Cambridge University.
  • Robinson, R. (1991). The language teaching matrix. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Songhori, M. H. (2008). Introduction to needs analysis. English for Specific Purposes World, 7(4), 1-25. Web: http://www.esp-world.info/Articles_20/issue_20.htm adresinden 13 Eylül 2012’de alınmıştır.
  • T.C. Polonya Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği (2014). http://www.musavirlikler.gov.tr/detay.cfm?AlanID=1&dil=TR&ulke=IR.
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2013). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenme nedenlerine ilişkin bir durum çalışması. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 8, 132-147. Türk Dil Kurumu (2009). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yalden, J. (1987). Principles of course design for language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • yok.gov.tr [Internet]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Yurtdışından Öğrenci Kabulüne İlişkin Esaslar, [Erişim Tarihi: 04.02.2019]. Erişim Adresi: http://www.yok.gov.tr/documents/10279/12416295/YURTDIŞINDAN+ÖĞRENCİ%20KABULÜNE+İLİŞKİ N+ESASLAR+düzeltilmiş%20metin/64768179-7a3a4fe0-aa46-97555733973e.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nilgün Çelik

Serkan İpek

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Çelik, N., & İpek, S. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Polonya Örneği. Aydın Tömer Dil Dergisi, 4(2), 101-136.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)