Research Article
BibTex RIS Cite

2018 Avrupa Dilleri Ortak Başvuru Metninin Program Geliştirme Ölçütleri Açısından Değerlendirilmesi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 161 - 194, 01.09.2021

Abstract

Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni (CEFR) Avrupa Konseyi’nin 1971 yılında eğitim üzerine çalışmalarının devamı olarak geliştirilmiştir. Başvuru çerçevesi ele aldığı temel yaklaşımı olan Eyleme Odaklı Yaklaşım dil gereksinimlerinin ilk kez işlevsel ve kavramsal belirtimi olarak eşik düzeyinde 1970’lerin ortalarında önerilen iletişimsel yaklaşıma dayanmaktadır. 2018 yılında Avrupa Konseyi tarafından güncellenen Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metninin (CEFR) öğretme, öğrenme ve değerlendirme faaliyetleriyle dil yeterliliklerinin kapsamlı ve bütünleyici bir tanımlayıcı şema olduğu görülmektedir. Bu kapsamda ilgili alanyazın araştırıldığında 2018 yılında yayımlanan AOÖÇ’nin program geliştirme bileşenleri açısından değerlendirilmediği tespit edilmiştir. Bu bağlamda başvuru metninin temel ilkeleri, eğitim hedef ve sonuçlarının her düzeyde olumlu sonuçlar ortaya çıkmasını sağlamaktır.
Bir eğitim programının temelini hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci, ölçme ve değerlendirme ögeleri oluşturmaktadır. Bu ögelerin her biri kendi arasında dinamik bir etkileşim oluşturup programın tümünü etkilemektedir. Buradan hareketle çalışmada, başvuru AOÖÇ’nin program bileşenlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışma postpozitifist bir yaklaşımla birbirleriyle ilişkili mantıksal kuram ve kuramı destekleyen verileri inceleyecektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi deseni ile oluşturulmuş olup veriler içerik analizi kullanılarak toplanmıştır.
Sonuç olarak, 2018 yılında güncellenmiş metin ile programın işlevsel/kavramsal yaklaşımda eylem odaklı yaklaşıma dönüştürüldüğü ve hedef dil kavramı getirilerek dil öğretim ve öğrenimine yenilikçi bir bakış açısı kazandırıldığı görülmektedir.

Thanks

Çalışmamız sürecinde desteklerini esirgemeyen Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç Dr. Başak UYSAL hocamıza saygılarımızı ve teşekkürlerimizi sunuyoruz.

References

  • [1]. Arslan, A. (2011). Türk Yükseköğretiminde Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programının Program Hazırlama Süreci Açısından Uygulanabilirliği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • [2]. Avrupa Konseyi. (2009). Http://Rm.Coe.İnt/0900001680746e55 Sayfasından Erişilmiştir.
  • [3]. Avrupa Birliği Mevzuatı. (2017). Https://Www.Ab.Gov.Tr/_44498.Html Sayfasından Erişilmiştir.
  • [4]. Aygün, S. (2008). Türkiye'de Yabancı Dil Eğitimi ve Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [5]. Bakla, A. (2006). A2 Seviyesindeki Öğrenciler İçin Avrupa Dilleri Ortak Başvuru Kaynağı Odaklı Avrupa Dil Gelişim Dosyasına Bağlı Olarak Önerilmiş Bir Okuma Müfredatı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [6]. Best, J. (1959). Research İn Education. Prentice Hall.
  • [7]. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz. Ş. Ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • [8]. Creswell, John W. (2020). Nitel Araştırma Yöntemleri-Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. 3. Baskıdan Çev. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir. Siyasal Kitabevi.
  • [9]. CEFR (2001). (Common European Framework Of Reference For Languages: Learnıng, Teaching, Assessment.) Council Of Europe, Strasbourg. Erişim Adresi: Https://Rm.Coe.İnt/16802fc1bf
  • [10]. CEFR (2018). (Common European Framework Of Reference For Languages: Learnıng, Teaching, Assessment.) Council Of Europe, Strasbourg. Erişim Adresi: Https://Rm.Coe.İnt/Cefr-Companion-Volume-With-New-Descriptors-2018/1680787989
  • [11]. Çağal, U. (2006). Eğitimde Program Geliştirme. Https://Www.Eniyiders.Com/Not-Detay/Program-Gelistirme-2-Unite-Egitimde-Program-Gelistirme Sitesinden Erişilmiştir.
  • [12]. Çolakoğlu, Ö.Y. (2019). Bir Seviye Belirleme Sınavının Standartlarının Belirlenmesi ve Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programına Göre Geçerliliğinin Onaylanması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • [13]. Demirel, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem.
  • [14]. Demirel, Ö. (2020). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem. [15]. Deniz, K. Ve Uysal, B. (2010). “Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni ve Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe ve Türk Kültürü Öğretim Programı”. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 239-261.
  • [16]. Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme Https://Www.Telc.Net/Fileadmin/User_Upload/Publikationen/Diller_İain_Avrupa_Ortak_Oneriler_Aeeraevesi.Pdf
  • [17]. Duverger, M. (1973) Sosyal Bilimlere Giriş: Metodoloji Açısından. Çev:Ünsal Oskay. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • [18]. Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • [19]. Göçer, A. (2017). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • [20]. Kalkan, E. (2017). Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı Kapsamında Türkiye'de Yabancı Dil Öğretmeni Yetiştirme Politikaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • [21]. Kırmızı, Ö. (2007). B1 Seviyesindeki Öğrenciler İçin Avrupa Dilleri Ortak Başvuru Kaynağı Odaklı Avrupa Dil Gelişim Dosyasına Bağlı Olarak Önerilmiş Bir Okuma Müfredatı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [22]. Köse, D. (2005). Avrupa Konseyi Yabancı Diller Ortak Başvuru Metnine Uygun Türkçe Öğretiminin Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Http://Www.Tubess.Gov.Tr/
  • [23]. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publication.
  • [24]. Rummel, J.F. (1964) An Introduction To Research Procedures İn Education Second Edition. Harper And Row.
  • [25]. Uysal. B. (2009). Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni Doğrultusunda Türkçe Öğretimi Programları ve Örnek Kitapların Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [26]. T.C. Dışişleri Bakanlığı, (2020). Http://Www.Mfa.Gov.Tr/Avrupa-Konseyi_.Tr.Mfa Sİtesinden erişilmiştir.
  • [27]. Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 161 - 194, 01.09.2021

Abstract

References

  • [1]. Arslan, A. (2011). Türk Yükseköğretiminde Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programının Program Hazırlama Süreci Açısından Uygulanabilirliği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • [2]. Avrupa Konseyi. (2009). Http://Rm.Coe.İnt/0900001680746e55 Sayfasından Erişilmiştir.
  • [3]. Avrupa Birliği Mevzuatı. (2017). Https://Www.Ab.Gov.Tr/_44498.Html Sayfasından Erişilmiştir.
  • [4]. Aygün, S. (2008). Türkiye'de Yabancı Dil Eğitimi ve Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [5]. Bakla, A. (2006). A2 Seviyesindeki Öğrenciler İçin Avrupa Dilleri Ortak Başvuru Kaynağı Odaklı Avrupa Dil Gelişim Dosyasına Bağlı Olarak Önerilmiş Bir Okuma Müfredatı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [6]. Best, J. (1959). Research İn Education. Prentice Hall.
  • [7]. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz. Ş. Ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • [8]. Creswell, John W. (2020). Nitel Araştırma Yöntemleri-Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. 3. Baskıdan Çev. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir. Siyasal Kitabevi.
  • [9]. CEFR (2001). (Common European Framework Of Reference For Languages: Learnıng, Teaching, Assessment.) Council Of Europe, Strasbourg. Erişim Adresi: Https://Rm.Coe.İnt/16802fc1bf
  • [10]. CEFR (2018). (Common European Framework Of Reference For Languages: Learnıng, Teaching, Assessment.) Council Of Europe, Strasbourg. Erişim Adresi: Https://Rm.Coe.İnt/Cefr-Companion-Volume-With-New-Descriptors-2018/1680787989
  • [11]. Çağal, U. (2006). Eğitimde Program Geliştirme. Https://Www.Eniyiders.Com/Not-Detay/Program-Gelistirme-2-Unite-Egitimde-Program-Gelistirme Sitesinden Erişilmiştir.
  • [12]. Çolakoğlu, Ö.Y. (2019). Bir Seviye Belirleme Sınavının Standartlarının Belirlenmesi ve Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programına Göre Geçerliliğinin Onaylanması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • [13]. Demirel, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem.
  • [14]. Demirel, Ö. (2020). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem. [15]. Deniz, K. Ve Uysal, B. (2010). “Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni ve Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe ve Türk Kültürü Öğretim Programı”. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 239-261.
  • [16]. Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme Https://Www.Telc.Net/Fileadmin/User_Upload/Publikationen/Diller_İain_Avrupa_Ortak_Oneriler_Aeeraevesi.Pdf
  • [17]. Duverger, M. (1973) Sosyal Bilimlere Giriş: Metodoloji Açısından. Çev:Ünsal Oskay. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • [18]. Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan.
  • [19]. Göçer, A. (2017). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • [20]. Kalkan, E. (2017). Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı Kapsamında Türkiye'de Yabancı Dil Öğretmeni Yetiştirme Politikaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • [21]. Kırmızı, Ö. (2007). B1 Seviyesindeki Öğrenciler İçin Avrupa Dilleri Ortak Başvuru Kaynağı Odaklı Avrupa Dil Gelişim Dosyasına Bağlı Olarak Önerilmiş Bir Okuma Müfredatı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [22]. Köse, D. (2005). Avrupa Konseyi Yabancı Diller Ortak Başvuru Metnine Uygun Türkçe Öğretiminin Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Http://Www.Tubess.Gov.Tr/
  • [23]. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publication.
  • [24]. Rummel, J.F. (1964) An Introduction To Research Procedures İn Education Second Edition. Harper And Row.
  • [25]. Uysal. B. (2009). Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni Doğrultusunda Türkçe Öğretimi Programları ve Örnek Kitapların Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [26]. T.C. Dışişleri Bakanlığı, (2020). Http://Www.Mfa.Gov.Tr/Avrupa-Konseyi_.Tr.Mfa Sİtesinden erişilmiştir.
  • [27]. Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Articles
Authors

Tuncay Ayverdi

Enes Güleç 0000-0001-6288-3353

Publication Date September 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Ayverdi, T., & Güleç, E. (2021). 2018 Avrupa Dilleri Ortak Başvuru Metninin Program Geliştirme Ölçütleri Açısından Değerlendirilmesi. Aydın Tömer Dil Dergisi, 6(2), 161-194.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)