The literature consists of different perspectives relating disability. The most known
models are the medical model, social model and biopsychosocial model. This study is
conceptualized within the social model perspective, which argues that disability is a
fact of life, a different life experience and it might also be interesting and affirmative.
It is aimed to investigate the experience of a disabled university student. Initially a 55-
minutes interview was conducted and transcribed verbatim. Afterwards, with the
usage of two different qualitative methods (interpretative phenomenological analysis
–IPA- and discourse analysis), a quest for meaning was started. The two different
methods revealed similar results. These results, focusing on relation based,
emotional, and coping like different aspects of being a disabled university student,
were presented in detail. The results were discussed in relation to the well-being and
quality of life characteristics of disabled people. Particular emphasis was placed on
the results’ potential contribution to the intervention programs on improvement
of well-being and quality of life of disabled university students.
disabled university student social model of disability interpreative phenomenological analysis discourse analysis lived experiences
Literatürde
engel ile ilgili farklı bakış açıları mevcuttur. Bunların en bilinenleri tıbbi
model, sosyal model ve biyopsikososyal modeldir. Bu çalışma; engeli, hayatın
bir gerçeği, değişik bir yaşam deneyimi, ilginç ve müspet bir olgu olarak
tanımlayan sosyal model çerçevesinde kurgulanmıştır. Bu çalışma kapsamında,
engelli bir üniversite öğrencisinin eğitim hayatıyla ilgili deneyimlerinin
incelemesi amaçlanmıştır. İlk aşamada, katılımcı ile 55 dakika süren bir
görüşme yapılmış ve konuşulanlar kelimesi kelimesine yazıya aktarılmıştır. Daha
sonra ise iki farklı nitel analiz yöntemi (yorumlayıcı fenomonolojik analiz
-YFA- ve söylem analizi) bir arada kullanılarak analizler yapılmıştır.
Kullanılan iki analiz yöntemi engelli bir üniversite öğrencisi olmanın farklı
boyutlarında benzer bulgular ortaya çıkarmıştır. Örneğin ‘engelli olmanın adil
olmadığı’ ile ilgili husus hem YFA hem de söylem analizi sonucunda ortaya
çıkmıştır. İki analizin sonuçları karşılaştırıldığında ortaya çıkan en büyük
fark, olumsuzlukların söylem analizi sonucunda daha çok kendini göstermesidir.
Katılımcının deneyimleri anlamlandırılmaya çalışılırken hem içeriğe hem de bu
içeriğin nasıl ifade edildiğine odaklanılmıştır. Bu özellikleriyle, tek
katılımcının dâhil edildiği bu çalışma, iki farklı analiz yönteminin kullanımı
sonucunda elde edilecek bulguları yorumlama konusunda pilot çalışma niteliğinde
bir araştırma olarak kabul edilebilir. Sonuçlar, sosyal model bakış açısıyla
incelendiğinde ise toplumun katılımcıya pek çok engel çıkardığı sonucuna
varılabilir. Bunun yanında, şartlar ve zaman katılımcının lehine işlemiştir.
Engelli üniversite öğrencileri ile ilgili çalışmaların devam etmesi özellikle
psikolojik iyilik hallerinin geliştirilmesi açsından önemlidir. Pastanın
kreması olarak nitelendirilebilecek bu öğrencilerinin desteklenmesi toplum
refahına katkı sağlayacaktır.
engelli üniversite öğrencisi engelin sosyal modeli yorumlayıcı fenomonolojik analiz söylem analizi yaşanmış deneyimler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Submission Date | May 28, 2018 |
Acceptance Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |