Fen
ve teknoloji dersi günlük hayatımızın her alanı ile ilişkilendirilebilecek bir
disiplindir. Bu disiplinin içeriği ve günlük yaşamla ilişkisi gereği yüzyılın
öğrenen ve yaşam becerilerini üst düzeyde kullanabilen bireylerin yetişmesi
konusunda fen ve teknoloji dersinin öneminin büyük olduğu kolaylıkla ifade
edilebilir. Bu bağlamda öğrencilerin fen ve teknoloji dersinin öğrenme
çıktılarına ulaşma biçimi ve bu disipline yönelik duygu ve düşünceleri gerek
akademik başarılarını gerekse derse yönelik tutum ve motivasyonlarını
etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı; fen ve teknoloji dersinde kavram
karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikâyelerin ilköğretim 7. sınıf
öğrencilerinin, önemli öğrenme ürünlerinden olan akademik başarıları, tutum ve
motivasyonları üzerine etkisini incelemektir. Çalışmada öntest-sontest kontrol
gruplu yarı-deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma 2012-2013 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde, Manisa ili Demirci
ilçesinde gerçekleştirilmiştir. Hazırlanan kavram karikatürü ve bilimsel
hikayeler ilköğretim 7. sınıf düzeyinde yer alan ‘Ekosistemler’, ‘Ülkemizdeki
Biyolojik Çeşitlilik’ ve ‘Ülkemizdeki ve Dünyadaki Çevre Sorunları ve Etkileri’
olmak üzere üç farklı konu alanını içermektedir. Uygulamalar 27 deney grubu ve
27 kontrol grubu olmak üzere toplam 54 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmadan elde
edilen verilerin analizinde SPSS 20 paket programından yararlanılmış;
problemlerin çözümüne yönelik analizlerde t testi ve varyans analizi
kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; kavram karikatürleriyle desteklenmiş
bilimsel hikâyelerin kullanıldığı deney grubu öğrencilerinin akademik
başarılarının, kontrol grubu öğrencilerin akademik başarılarından anlamlı
derecede yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca kavram karikatürleriyle
desteklenmiş bilimsel hikayelerin öğrencilerin fen ve teknoloji dersine yönelik
tutum ve motivasyonlarında anlamlı düzeyde bir farklılık oluşturmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. Bu araştırma sonuçlarından yola çıkılarak uygulamada kullanılan
kavram karikatürleri ve bilimsel hikâyelerin; öğretmenlere ve ilköğretim
öğrencilerine, fen ve teknoloji derslerinde yardımcı olacağı düşünülmektedir.
The purpose of this study; examining the effects of science stories supported with concept cartoons
on academic achievement, attitude and motivation which are significant learning outcomes. In this research,
quasi-experimental research design was used. The study was carried out in Demirci which is the town of
Manisa in the academic study of 2012-2013. Practices were carried out with 27 students who were
experimental group and 27 students who were control group that totally 54 students. t-test and analysis of
variance were used in analysis for the solution of problems. According to the results; it is concluded that the
academic achievements of the experimental group students to whom science stories supported with concept
cartoons were used are significantly higher than others. Besides, it is concluded that science stories supported
with concept cartoons did not create a significant level of difference on students’ motivations and attitudes.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 |