Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Seyreltilmiş Yüz Yüze Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Günlüklerindeki Sözel ve Sözel Olmayan Davranışlar

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 1, 293 - 315, 28.06.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.1032795

Öz

Davranışlarını anlamak için örnekler ortaya koymayı amaçlayan bu araştırma nitel araştırma deseninde çoklu durum çalışmasıdır. Araştırmaya 46 öğretmen; seyreltilmiş eğitim çalışmalarında görev alma kriterine göre ölçüt örnekleme yoluyla katılım sağlamıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 2020-2021 eğitim dönemi tarihleri arasında tuttuğu günlükler ve öğrencilerine yaptırdıkları Covid-19 salgını resimleri de olmak üzere veri kaynakları yaklaşık üç yüz sayfa dokümandan oluşmuştur. Araştırma sürecinde elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarından; öğretmenlerin ortak sözel davranışları arasında ortaya çıkan yüksek ses ve maske ile konuşma güçlüğü ve isteksizliktir. Öğretmenlerin sözel davranışları arasında düşünmeye değer bir diğer husus ise iyileştirici, kapsayıcı bir dil oluşturma çabası ile birlikte Covid-19 salgını nedeni ile oluşan tedirginlik ve gerginliktir. Öğretmenlerin ortak sözel olmayan davranışları arasında ortaya çıkan sosyal mesafe de gizli anlaşmalar boyutu ile mesafeyi ifade etmektedir. Öğretmen günlüklerindeki ortak sözel ve sözel olmayan davranışlar mesafe, jest ve kısmi mimikleri, duruş, uyarı, vurgu gibi seyreltilmiş yüz yüze eğitim süreci ile ilgili ortak anlaşmaları ifade etmektedir. Aynı zamanda maske ve mesafe tedbirleri nedeni ile sembolik davranışlar yoğunluktadır. Sarılma, ikaz, onaylama, sınıf yönetimi (sessizlik veya söz verme), pekiştirme gibi unsurlar sembolik biçimde jest ve mimikler ile ifade edilmektedir.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (1999). Classroom management and student discipline in elemantary schools of Ankara. Unpublished doctoral dissertation, University of Cincinnati, Ohio.
  • Alawamleh, M., Al-Twait, L. M. and Al-Saht, G. R. (2020). The effect of online learning on communication between instructors and students during Covid-19 pandemic. Asian Education and Development Studies, Vol. ahead-of-print, No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/AEDS-06-2020-0131
  • Andersen, J. F. (1979). Teacher immediacy as a predictor of teacher effectiveness. Communication Yearbook, 3(4), 543-559.
  • Baş, Ö. (2010). Öğretmenlerin sınıf içinde kullandığı sözel ifadeler ve sözel olmayan davranışların analizi üzerine nitel bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bay, J. L. (2000). Fleshly writing: Bodily rhetorics in composition studies. Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas, Arlington.
  • Becker, S. P. ve Gregory, A. M. (2020). Editorial perspective: Perils and promise for child and adolescent sleep and associated psychopathology during the COVID-19 pandemic. Journal of Child Psychol Psychiatry, 61, 757-759.
  • Büssing, A., Recchia, D. R., Hein, R. and Dienberg, T. (2020). Perceived changes of specific attitudes, perceptions and behaviors during the Corona pandemic and their relation to wellbeing. Health Qual Life Outcomes, 18(374), 1-17.
  • Christophel, D. M. and Gorham, J. (1995). A test-retest analysis of student motivation, teacher immediacy, and perceived sources of motivation and demotivation in college classes. Communication Education, 44, 292-305.
  • Çomu, M. E. (2020). Öğretmenlerin öğrencilere yönelik sözel iletişimlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Cusinato, M., Iannattone, S., Spoto, A., Poli, M., Moretti, C., Gatta, M. ve Miscioscia, M. (2020). Stress, resilience, and well-being in Italian children and their parents during the Covid-19 pandemic. International Journal Of Environmental Research and Public Health, 17(22), 82-97. doi: 10.3390/ijerph17228297
  • Ghosh, R., Dubey, M. J., Chatterjee, S. ve Dubey, S. (2020). Impact of COVID -19 on children: special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatr, 72(3), 226-235. doi: 10.23736/S0026-4946.20.05887-9
  • Glickman, C. D. ve Tamashiro, R. (1980). Clarifying teachers’ beliefs about discipline. Educational Leadership: Journal of the Department of Supervision and Curriculum Development, 37(6), 459-464.
  • Gorham, J. (1988). The relationship between verbal teacher immediacy and student learning. Communication Education, 37, 40-53.
  • Groep, S., Zanolie, K., Green, K. H., Sweijen, S. W. and Crone, E. A. (2020). A daily diary study on adolescents’ mood, empathy, and prosocial behavior during the COVID-19 pandemic. Plos One, 15 (10) ,1-20.
  • Hackman, M. Z. ve Walker, K. B. (1990). Instructional communication in the televised classroom: The effects of system design and teacher immediacy on student learning and satisfaction. Communication Education, 39, 196-206.
  • Hupp, S. D. A., LeBlanc, M., Jewell, J. D. ve Warnes, E. (2009). Social behavior and skills in children. New York: Springer Science Business Media.
  • Kara, Y. (2020). Pandemi sürecindeki öğrenci deneyimleri: Bakırköy ilçesi örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(7) , 165-176 . Kelley, D. H. and Gorham, J. (1988). Effects of immediacy on recall of information. Communication Education, 37, 198-207.
  • Kıldan, A. O. (2011). Öğretmen-çocuk ilişkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 103-120.
  • Knollman-Porter, K. ve Burshnic, V. L. (2020). Optimizing effective communication while wearing a mask during the Covid-19 pandemic. Journal of Gerontological Nursing, 46(11), 7-11. doi: 10.3928/00989134-20201012-02.
  • Knowles, K. A. and Olatunji, B. O. (2019). Enhancing inhibitory learning: The utility of variability in exposure. Cognitive and Behavioral Practice, 26(1), 186-200.
  • MacLeod, R. B. (2018). The perceived effectiveness of nonverbal, co-verbal, and verbal string ensemble instruction: Student, teacher, and observer views. Journal of Music Teacher Education, 27(3), 65-79.
  • Marra, A., Buonanno, P., Vargas, M., Iacovazzo, C., Ely, E. W. and Servillo, G. (2020). How COVID-19 pandemic changed our communication with families: losing nonverbal cues. Critical Care, 24(297), 1-2.
  • McCormack, G. R., Doyle-Baker, P. K., Petersen, J. A. and Ghoneim, D. (2020). Parent anxiety and perceptions of their child’s physical activity and sedentary behaviour during the COVID-19 pandemic in Canada. Preventive Medicine Reports, 1-18.
  • Mikami, A. Y., Owens, J. S., Hudec, K. L., Kassab, H. and Evans, S. W. (2020). Classroom strategies designed to reduce child problem behavior and ıncrease peer ınclusiveness: Does teacher use predict students’ sociometric ratings?. School Mental Health, 12, 250-264.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2020. https://www.meb.gov.tr/okullarda-yuz-yuze-egitim-basliyor/haber/21601/tr.
  • Menzel, K. E. and Carrell, L. J. (1999). The impact of gender and immediacy on willingness to talk and perceived learning. Communication Education, 48, 31-40.
  • Özant, N. ve Kelleci, M. (2017). Dijital iletişimde sözel olmayan ipuçları: Emojilerle etkileşim ve duygulanım. Moment Dergi, 4(2) , 396-417.
  • Poulain, T. and Brauer, J. (2018). The changing role of mothers’ verbal and nonverbal behavior in children’s language acquisition. First Language, 38(2), 130-146.
  • Rafique, H., Almagrabi, A. O., Shamim, A., Anwar, F. and Bashir, A. K. (2020). Investigating the Acceptance of Mobile Library Applications with an Extended Technology Acceptance Model (TAM). Computers and Education, 145(1), 103732.
  • Roebers, C. M., Kalin, S. and Aeschlimann, E. A. (2019). A comparison of non-verbal and verbal indicators of young children’s metacognition. Metacognition and Learning, 15, 31–49.
  • Sanders, J. A. and Wiseman, R. L. (1990). The effects of verbal and nonverbal teacher immediacy on perceived cognitive, and behavioral learning in the multicultural classroom. Communication Education, 39(4), 341-353.
  • Sarıkaya, N. ve Altunışık, R. (2011). Kişisel bakım olgusu ve kişisel bakım ürünlerine yönelik tüketici tutum ve tercihlerini etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 389-413.
  • Selçukoğlu, Z. (2006). Bilişsel yaklaşım temelli psikolojik danışma sürecinde danışman ve danışanın sözel ve sözel olmayan davranışları üzerine nitel bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Silva, F. G., Silva, T. R., Santana, A. O. and Aranha, E. (2020). Behavior analysis of students in video classes. Paper presented at the Frontiers in Education Conference, Uppsala.
  • Soderstrom, M. (2007). Beyond babytalk: Re-evaluating the nature and content of speech input to preverbal infants. Developmental Review, 27, 501-532.
  • Şimşek, A. ve Bakır, S. (2019). Türkçe öğretmenlerinin sözel olmayan iletişim davranışlarının incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(2), 1099-1118.
  • Şimşek, M. ve Şen, M. A. (2020). Covid-19 süresince insanların yeme davranışlarındaki değişim. Gaziantep University Journal Of Social Sciences, Özel sayı, 179-190.
  • Tee, M. L., Tee, C. A., Anlacan, J. P., Aligam, K. J. G., Reyes, P. W. C., Kuruchittham, V. and Ho, R. C. (2020). Psychological impact of COVID-19 pandemic in the Philippines. J Affect Disord, 277, 379-91.
  • United Nations Development Programme (UNDP), 2020. Social and economic impact assessment of Covid-19 in Republic of Moldova. Istanbul: Author. URL-1, 2020. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19.
  • Wilson-Baptist, K. E. (2001). Vision, body, and spirit in curriculum inquiry. Unpublished doctoral dissertation, The University of Manitoba, Canada.
  • World Health Organization (WHO), 2020. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/global-research-on-novel-coronavirus-2019-ncov.
  • Witt, P. L. ve Wheless, L. R. (2009). An experimental study of teachers’ verbal and nonverbal immediacy and students’ affective and cognitive learning. Communication Education, 50(4), 327-342.
  • Xiang, M., Zhang, Z. and Kuwahara, K. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on children and adolescents' lifestyle behavior larger than expected. Progress in Cardiovascular Diseases, 63, 531-532.
  • Yurteri, N. ve Sarıgedik, E. (2021). Evaluation of the effects of COVID-19 pandemic on sleep habits and quality of life in children. Annals of Medical Research, 28(1), 186-192.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, Y. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Seçkin Yay. Ankara.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şennur Demir 0000-0002-7928-0871

Özlem Baş 0000-0002-0716-103X

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, Ş., & Baş, Ö. (2022). Seyreltilmiş Yüz Yüze Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Günlüklerindeki Sözel ve Sözel Olmayan Davranışlar. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 293-315. https://doi.org/10.51460/baebd.1032795