Dijital Teknoloji ile Desteklenen Okuduğunu Anlama Test Yanıtlama Stratejileri Öğretim Tasarısının Etkililiği
Yıl 2024,
Cilt: 15 Sayı: 3, 3339 - 3359, 28.12.2024
Okan Gokhan
,
Remzi Kılıç
Öz
Bu çalışmanın amacı üniversite giriş sınavı Yabancı Dil Testi İngilizceye (YDT-İngilizce) hazırlanan on ikinci sınıf öğrencileri için okuduğunu anlama test yanıtlama stratejilerine yönelik bir öğretim tasarımının geliştirilmesi, dijital teknoloji desteği ile uygulanması ve bu tasarımın öğrencilerin İngilizce akademik başarılarına ve okuma stratejilerini kullanma düzeyleri üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Öğretim tasarımının geliştirilmesi sürecinde Morrison, Ross ve Kemp modelinin aşamaları takip edilmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden öntest sontest eşitlenmiş kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı çalışmanın bağımsız değişkenini okuduğunu anlama test yanıtlama stratejilerine yönelik öğretim tasarımı oluştururken, bağımlı değişkenler akademik başarı ve okuma stratejisi kullanım düzeyi olarak belirlenmiştir. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılında YDT-İngilizce sınavına hazırlanan 32 tane (16 deney, 16 kontrol) 12. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada veriler başarı testi ve okuma strateji kullanım ölçeği ile toplanmış, verilerin analizinde betimsel istatistik, t-testi ve ANCOVA istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde uygulanan dijital teknoloji ile desteklenen öğretim tasarımının öğrencilerin akademik başarıları ve okuma stratejileri kullanma düzeyleri üzerinde pozitif yönde etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar tartışılarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Al-Kiyumi, O, Al Seyabi, F., ve Hassan, A. H. (2021). An empirical study on the effect of instruction on metacognitive strategies on EFL reading comprehension: The case of foundation-level students in Oman. International Education Studies, 14(8), 30-42. https://doi.org/10.5539/ies.v14n8p30
- Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning, (Ed. T. Anderson) The theory and practice of online learning (2nd Ed.) içinde. Sf 45-74. Athabasca University Press.
- Assiri, M. S., ve Alodhahi, E. A. (2018). Test-taking strategies on reading comprehension tests: A review of major research themes. Studies in English Language Teaching, 6(3), 207-227. https://doi.org/10.22158/selt.v6n3p207
- Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın ölçülmesinde paragraftan anlam kurmaya dayalı çoktan seçmeli sorular. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-121. http://doi.org/10.12973/jesr.2013.327a
- Burgess, S., ve Head, K. (2008). How to teach for exams. Pearson Education
- Burns, A., ve Siegel, J. (2018). Perspectives on teaching the four skills in ELT. Palgrave Macmillan
- Bursalı, H. (2022). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına, motivasyonlarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. (2015). Sosyal bilimlerde istatistik. (17. Baskı). Pegem Akademi.
- Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (4. Baskı). Pegem Akademi
- Cohen, J. W. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. (2nd Ed.). Erlbaum.
- Cohen, A. D., ve Upton, T. A. (2006). Strategies in responding to the new Toefl reading tasks. Educational Testing Service, No 33, 1-162. https://doi.org/10.1002/j.2333-8504.2006.tb02012.x
- Cohen, A., ve Upton, T. (2007). I want to go back to the text: response strategies on the reading subtest of the new Toefl. Language Testing, 24(2), 209-250. https://doi.org/10.1177/0265532207076364
- Çiftci, O. (2018). Üçgenler konusundaki öğrenme güçlüklerinin belirlenerek önlenmesine yönelik tasarlanan teknoloji destekli işbirlikli öğrenme ortamının incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
- Decktopus AI. (2023). https://www.decktopus.com/about
- Denstaedt, L., Kelly, J.C., ve Kryza, K. (2009). Winning strategies for test taking. Sage Publishing
- Dollerup, C. Glahn, E., ve Rosenberg Hansen, C. (1982). Reading strategies and testsolving techniques in an EFL - reading comprehension test: A preliminary report. Journal of Applied Language Study, 7(1), 93-99. https://cms13659.hstatic.dk/upload_dir/docs/Publications/056.Reading-strategies-and-test-solving-techniques.pdf adresinden erişilmiştir.
- Dooden, H. (2015). Teaching test-taking strategies importance and techniques. Psychology Research, 5(2), 108-113. https://doi.org/10.17265/2159-5542/2015.02.003
- Du Plooy, A. (1996). Reading strategies for effective reading comprehension. [Unpublished Masters Thesis]. Potchefstroom University.
- EdApp. (2023). Who is EdApp. https://www.edapp.com/who-is-edapp/
- EnglishProfile (2023) The CEFR for English. https://www.englishprofile.org/wordlists/evp
- Farr, R., Pritchard, R., ve Smitten, B. (1990). A description of what happens when an examinee takes a multiple choice reading comprehension test. Journal of Educational Measurement, 27(3), 209-226. https://www.jstor.org/stable/1434927 adresinden erişilmiştir.
- Fer, S. (2015). Öğretim tasarımı. (3.Baskı). Anı Yayıncılık
- Ghafournia, N., ve Afghari, A. (2012). The Interaction between reading comprehension cognitive test-taking strategies, test performance and cognitive language learning strategies. Procedia Social and Behavioral Sciences, 70, 80-84. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.041
- Google. (2023). About classroom. https://classsroom.google.com/edu/classroom
- Gökhan, O. (2024). Ortaöğretim İngilizce ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (60), 1558-1576. https://doi.org/10.53444/deubefd.1472854
- Gruber, G.R. (2008). Gruber’s essential guide to test taking. (2nd Ed). Sourcebooks Inc.
- Gu, Y., ve Lau, K. (2021). Examining the effects of integrated instruction on Chinese sixth graders’ reading comprehension, motivation, and strategy use in reading fiction books. Reading and Writing, 34, 2581–2602. https://doi.org/10.1007/s11145-021-10161-6
- Karabulut, H. (2018). Teknoloji destekli otantik öğrenme aktivitelerinin öğrencilerin fen öğrenmelerine, fene yönelik tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
- Kesselman-Turkel, J., ve Peterson, F. (1981). Test-taking strategies. The University of Wisconsin Press.
- Khellab, F., Demirel, Ö., ve Mohammedzadeh, B. (2022). Effect of teaching metacognitive reading strategies on reading comprehension of engineering students. SAGE Open, 12(4), 1-19. https://doi.org/10.1177/21582440221138069
- Khoshsima, H., Saed, A., ve Mousaei, F. (2018). Exploring the effect of teaching test-taking strategies on intermediate level learners on reading selection of IELTS; learners’ attitude in focus. Advances in Language and Literary Studies, 9(2), 4-9. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.9n.2p.4
- Kök, İ. (2010). The relationship between students’ reading comprehension achievement and their attitudes towards learning English and their abilities to use reading strategies with regard to hemispheric dominance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 3, 144–151. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.026
- Lee, J. Y. (2011). Second language reading topic familiarity and test score: test-taking strategies for multiple-choice comprehension questions. [Unpublished Doctoral Thesis]. The University of Iowa
- Li, H., Gan, Z., Leung, S. O., ve An, Z. (2022). The impact of reading strategy instruction on reading comprehension, strategy use, motivation and self-efficacy in Chinese university EFL students. SAGE Open, 12(1), 1-14. https://doi.org/10.1177/21582440221086659
- Merzifonluoğlu, A. (2020). Teknoloji destekli dil öğretiminin İngilizce bölüm öğrencilerinin kelime ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi üzerinde etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
- Miller, B., McCardle, P., ve Long, R. (2014). Teaching reading and writing improving instruction and student achievement. Paul H. Brooks Publishing Co.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Ortaöğretim İngilizce dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=342
- Moreillon, J. (2007). Collaborative strategies for teaching reading comprehension. American Library Association.
- Morrison, G. R., Ross, S. M., ve Kemp, J. E. (2012). Etkili öğretim tasarımı (Çev. İlhan Varank vd.). Bahçeşehir Yayınları
- Neil, A., Gibson, J. D., ve Cain, B. (1977). Reading Tactic. International Reading Association.
- Nosrati, V. (2015). Reading test-taking strategies in general training IELTS. Advances in Language and Literary Studies, 6(5), 134-142. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.6n.5p.134
- Nugent, P.M., ve Vitale, B.A. (2008). Test success test-taking techniques for beginning nursing students. (5th Ed.). F.A. Davis Company
- Oxford, R. L., Chao, Y., Leung. S., ve Kim, H. J. (2004). Effects of the presence and difficulty of task on strategy use: An exploratory study. IRAL, 42, 1-47. https://doi.org/10.1515/iral.2004.001
- ÖSYM. (2020). YKS 2020 Değerlendirme Raporu. ÖSYM Başkanlığı https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/GENEL/yksdegraporweb27112020.pdf
- ÖSYM. (2021) YKS 2021 Değerlendirme Raporu. ÖSYM Başkanlığı https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/GENEL/yksdegrapor24122021.pdf
- Öztürk, D. (2013). Web destekli öğretimin öğrencilerin mesane kateterizasyonunu öğrenmelerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
- Peng, Y., Hong, E., ve Mason, E. (2014). Motivational and cognitive test-taking strategies and their influence on test performance in mathematics. Educational Research and Evaluation, 20(5), 366-385. http://dx.doi.org/10.1080/13803611.2014.966115
- Poçan, S. (2019). Mobil teknoloji destekli dikişsiz öğrenme ortamlarının 7. Sınıf cebir ünitesinde öğrenci başarı ve motivasyonuna etkisi ile sürece ilişkin öğrenci ve veli görüşleri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi.
- Posner, G. J., ve Strike, K. A. (1976). A categorization scheme for principles of sequencing content. Review of Educational Research, 46(4). 665-690. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543046004665 adresinden erişilmiştir.
- Rahmawati, W. T., Harahap, Y. M., ve Ramlah (2022). Effectiveness of fives strategy in teaching reading comprehension. JALL, 6 (1), 84-89. https://doi.org/10.25157/jall.v6i1.6649
- Rezaee, A.A. (2006). University students’ test-taking strategies and their language proficiency. TELL, 1(1), 157-186. https://www.teljournal.org/article_113041.html adresinden erişilmiştir.
- Rozakis, L. (2003). Test-taking strategies and study skills for the utterly confused. McGraw-Hill Co.
- Rupp, A. A., Ferne, T., ve Choi, H. (2006). How assessing reading comprehension with multiple choice questions shapes the construct: A cognitive processing perspective. Language Testing, 23(4). 441-474. https://doi.org/10.1191/0265532206lt337oa
- Selwyn, N. (2013). Education in a digital world. Global perspectives on technology and education. Routhledge.
- Singhal, M. (1999). The effects of reading strategy instruction on the reading comprehension, reading process and strategy use of adult ESL readers. [Unpublished Doctoral Thesis]. The University of Arizona.
- Smith, N.B., ve Robinson, H.A. (1980). Reading instructions for today’s children. Prentice Hall Inc.
- Suyitno, I. (2017). Cognitive strategies use in reading comprehension and its contributions to students’ achievement. IAFOR Journal of Education, 5(3), 107-121. https://doi.org/10.22492/ije.5.3.05
- Sümbüloğlu, K., ve Sümbüloğlu, V. (2007). Biyoistatistik. Hatiboğlu Basım ve Yayım.
- Tunaz, M., ve Tüm, G. (2019). Test-taking strategies and students’ achievement in EFL reading tests. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(1), 140-150. https://doi.org/10.17263/jlls.547674
- Türk, E. (2022). Mobil teknoloji destekli işlevsel dil bilgisi uygulamalarının akademik başarı ile okuduğunu anlama becerilerine etkisi ve sürece yönelik öğrenci görüşleri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi.
- Uzunçakmak, P. (2005). Successful and unsuccessful readers’ use of reading strategies. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bilkent Üniversitesi.
- Ünal, E. (2017). Teknoloji destekli işbirliğine dayalı programlama öğretiminin meslek yüksekokulu öğrencilerinin eğitsel çıktılarına etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
- Yousefvand, Z., ve Lotfi, A. R. (2011). The effect of strategy-based reading instruction on Iranian EFL graduate students reading comprehension and their attitudes toward reading strategies instruction. Journal of Academic and Applied Studies, 1(5), 39-55. https://conference.khuisf.ac.ir/Dorsapax/userfiles/file/pazhohesh/english/76.pdf adresinden erişilmiştir.