Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenleri Açısından Okul Gezilerinin Barındırdığı Riskler

Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 2970 - 2984, 28.12.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1490656

Abstract

Öğrencilerin bilgi, görgü, becerilerini geliştirmek ve müfredat kazanımlarını pekiştirmek için okul gezileri düzenlenir. Okul gezileri öğrencilere farklı öğrenme ortamları sunar. Ancak öğrencileri okul dışına çıkarmak için belli resmi prosedürleri izlemek gerekmektedir. Çünkü onları dışarıda bekleyen pek çok olası tehlikeler mevcuttur. Araştırmanın amacı; okul gezilerinin barındırdığı risklere ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırma sınıf öğretmenlerinin okul gezilerine ilişkin görüşleri ve olası risklere ilişkin farkındalık düzeylerini belirlemek açısından önem taşımaktadır. Araştırmaya, 2023-2024 eğitim öğretim yılının 2. Döneminde Eskişehir İl merkezinde görev yapan 12 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış veri toplama aracılığıyla ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilirlik yöntemi ile toplanmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenler en çok öğrenci yönetimi ve ihtiyaçları konusunda sorunlar yaşamaktadır. Bu sorunlar; öğrenci takibi, temel ihtiyaçları ve giderilmesi, kaybolmalar veya gruptan ayrılmalar, gezi düzenine uyulmaması ve gözetim yetersizlikleridir. Öğretmenlerin yaşadıkları bir diğer sorun ise izin ve onaylarda olmaktadır. Öğretmenler daha çok kurumsal önlemler almaktadır. Aldıkları kişisel hazırlık ve önlem ise gezi deneyimlerine bağlı olmaktadır. Öğretmenlerin okul gezileri konusunda interdisipliner (hukuki, idari, yol güvenliği, sağlık ve ilkyardım, gezi/müze rehberliği vb) bir şekilde eğitilmeleri, gezi öncesi uygulamaları gereken prosedürleri eksiksiz olarak tamamlamalarında idari desteğin verilmesi, gezi süresince gezi ve öğrenme verimliliği için akademik desteğin sağlanması, gezi takip sisteminin kurulması, gezi esnasında yaşanacak olumsuzluklara müdahale konusunda uzman desteğinin sağlanacağı yönetsel sistemlerin geliştirilmesi önerilmektedir.

References

  • Akgül, G., D., & Arabacı, S. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik fen bilgisi öğretmenlerinin görüşleri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 276-291.
  • Alkan, D. (2023). Okul dışı öğrenme ortamlarının etkili kullanılmasında okul yöneticilerinin rolü, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Edirne.
  • Alkan, D., & Bülbül, T. (2024). Okul dışı öğrenme ortamlarının etkili kullanılmasında okul yöneticilerinin rolü. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 534-551. https://doi.org/10.24315/tred.1258622
  • Balkan, K., F., & Atabek, Y., E. (2010). Sınıf duvarlarının ötesinde fen eğitimi: Rüzgâr santraline teknik Gezi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 225-243.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Bakioğlu, B., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecinde Kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 80-94
  • Bozdoğan, A., E. (2015). Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz-yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(1), 111-129.
  • Çetinkaya, M. (2022). Okul dışı öğrenme ortamlarında yapılan uygulamaların etkililiğinin meta analiz yöntemiyle incelenmesi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kastamonu.
  • Creswell, J.W. (2014). Araştırma deseni. S.B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten.
  • Demir, E., & Çetin, F. (2022). Öğretmenlerin okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik tutumları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1443-1461.
  • Demir, K., M. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının gözlem gezisi yöntemine bakış açılarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 83-98.
  • Demirtaş, S., & Çayır N., A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin sınıf dışı eğitim etkinlikleri projesine yönelik deneyimleri üzerine bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 46(208), 1-30.
  • Duman, M. (2022). Sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik algıları, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Denizli.
Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 2970 - 2984, 28.12.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1490656

Abstract

References

  • Akgül, G., D., & Arabacı, S. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik fen bilgisi öğretmenlerinin görüşleri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 276-291.
  • Alkan, D. (2023). Okul dışı öğrenme ortamlarının etkili kullanılmasında okul yöneticilerinin rolü, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Edirne.
  • Alkan, D., & Bülbül, T. (2024). Okul dışı öğrenme ortamlarının etkili kullanılmasında okul yöneticilerinin rolü. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 534-551. https://doi.org/10.24315/tred.1258622
  • Balkan, K., F., & Atabek, Y., E. (2010). Sınıf duvarlarının ötesinde fen eğitimi: Rüzgâr santraline teknik Gezi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 225-243.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Bakioğlu, B., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecinde Kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 80-94
  • Bozdoğan, A., E. (2015). Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz-yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(1), 111-129.
  • Çetinkaya, M. (2022). Okul dışı öğrenme ortamlarında yapılan uygulamaların etkililiğinin meta analiz yöntemiyle incelenmesi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kastamonu.
  • Creswell, J.W. (2014). Araştırma deseni. S.B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten.
  • Demir, E., & Çetin, F. (2022). Öğretmenlerin okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik tutumları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1443-1461.
  • Demir, K., M. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının gözlem gezisi yöntemine bakış açılarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 83-98.
  • Demirtaş, S., & Çayır N., A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin sınıf dışı eğitim etkinlikleri projesine yönelik deneyimleri üzerine bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 46(208), 1-30.
  • Duman, M. (2022). Sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik algıları, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Denizli.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Development of Environmental Education and Programs
Journal Section Articles
Authors

Nida Bayındır 0000-0001-8329-358X

Early Pub Date December 13, 2024
Publication Date December 28, 2024
Submission Date May 27, 2024
Acceptance Date December 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Bayındır, N. (2024). Sınıf Öğretmenleri Açısından Okul Gezilerinin Barındırdığı Riskler. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 2970-2984. https://doi.org/10.51460/baebd.1490656