This study aimed to examine the relationship between biophilia levels and problem-solving skills in 60-72-month-old children attending preschool education. This study was conducted using the correlational screening method, which is a general screening model within the quantitative research methodology. In this study, 305 preschool children aged 60-72 months who were selected by convenience sampling and who continued their education in the central district of Yozgat province participated. ‘Biophilia Scale for Preschool Children’ and “Problem Solving Skills Scale for Children” were used to collect data within the scope of the study. The collected quantitative data were analyzed using the appropriate statistical software. As a result of the data analysis, when the problem-solving skills and biophilia levels of 60-72-month-old preschool children participating in the study were examined according to gender, no significant difference was found between genders. However, the relationship between biophilia levels and problem-solving skills was analyzed, and it was found that this relationship was at a very low level, but not significant. This result may indicate that there is no strong causal relationship between biophilia and problem solving, or that these two variables do not explain each other.
Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitimine devam eden 60-72 aylık çocukların biyofili seviyeleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yapılan bu çalışmada nicel araştırma metodolojisi içinde yer alan genel tarama modellerinden korelasyonel tarama yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya, kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen ve Yozgat ili Merkez ilçesinde eğitim-öğretime devam eden 60-72 aylık 305 okul öncesi dönem çocuğu katılmıştır. Çalışma kapsamında verilerin toplanmasında “Okul Öncesi Dönem Çocukları İçin Biyofili Ölçeği” ile “Çocuklar İçin Problem Çözme Becerisi Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan nicel veriler uygun istatistik programı ile analiz edilmiştir. Veri analizi sonucunda, araştırmaya katılan 60-72 aylık okul öncesi dönem çocuklarının cinsiyete göre problem çözme becerileri ile biyofili seviyeleri incelendiğinde, cinsiyetler arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Bununla birlikte biyofili seviyeleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki incelenmiş ve bu ilişkinin çok düşük düzeyde olduğu ancak bu ilişkinin anlamlı olmadığı bulunmuştur. Bu sonuç, biyofili ve problem çözme arasında güçlü bir nedensel ilişkinin olmadığını veya en azından bu iki değişkenin birbirini açıklamadığını gösterebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 12, 2025 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | September 16, 2024 |
Acceptance Date | April 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |