The aim of this study was to adapt the Psychological Well-Being Scale for Children into Turkish. For this purpose, in the first stage, data were collected from 729 primary and secondary school students, 343 girls and 383 boys, to test the construct validity and internal consistency reliability. In the second stage, data were collected from 70 students, 32 female and 38 male students, to test the test-retest reliability of the scale. According to the results of the confirmatory factor analysis conducted for three different forms, it was seen that the six-item form had the best fit indices (χ2=13.63, sd=9, GFI=.99, CFI=.96, TLI=.94, SRMR=.027, RMSEA=.027). As a result of the similar scales validity with the Brief School Subjective Well-Being Scale for Adolescents, it was revealed that all three forms had positive and low correlations. The internal consistency coefficients of all three forms were .70 and the test-retest correlations were statistically significant. The findings and the implications of these findings for measuring psyhological well-being in children are discussed in the light of the literature.
Bu çalışmanın amacı Çocuklar için Psikolojik İyi Oluş Ölçeği’nin (ÇİPİÖ) Türkçe’ye uyarlamasının gerçekleştirilmesidir. Bu amaçla ilk aşamada yapı geçerliliği ve içtutarlılık güvenirliğini test etmek için 343’ü kız, 383’ü erkek 729 ilkokul ve ortaokul öğrencisinden veri toplanmıştır. İkinci aşamada ise ölçeğin test – tekrar test güvenirliğini test etmek için 32’si kız, 38’si erkek öğrenci olmak üzere toplam 70 öğrenciden veri toplanmıştır. Çocuklar için Psikolojik İyi Oluş Ölçeği’nin üç farklı formu için yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre en iyi uyum indekslerine altı maddelik formun sahip olduğu görülmüştür (χ2=13.63, sd=9, GFI=.99, CFI=.96, TLI=.94, SRMR=.027, RMSEA=.027). Ergenler İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği ile yapılan benzer ölçekler geçerliği sonucunda her üç formun da pozitif ve düşük korelasyona sahip olduğu ortaya konmuştur. Her üç formun da iç tutarlılık kat sayıları .70’ın olmakla beraber test – tekrar korelasyonlarının istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgular ve çocuklarda iyi oluşu ölçmek için bu bulguların doğurguları literatür ışığında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2025 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | April 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |