Objective: Our aim in this study is to guide the new work to be done to those who want to quit smoking, to give the points to be given priority and to give up smoking cessation in this frame by questionnaire about reasons of smoking cessation.
Material and Methods: Administrative staff and academicians in Atatürk University who left the cigarette were applied a face to face questionnaire. The data of 128 participants in the survey were included in the study. The distribution of drop outs according to demographic groups was examined.
Results: Age at onset of cigarette smoking was between 0-18% in 44%, 18-25% in 52% and 25% in 4%. It was determined that 67.2% of those who quit smoking had a fear of deterioration of health, 59.7% of them increased their quality of life, and 46.9% of them were affected by illness such as bad smell of cigarette. It was determined that television ads were effective at 1,6% and 0,8% of smoking cigarettes.
Conclusion: In the first stage of smoking cessation, Although it is fearful that cigarette will harm health, it is determined that it is one of the important factors that one wants to quit smoking. In future cigarette quit campaigns, it is thought that the efforts to increase cigarette smoking behavior according to the demographic characteristics of the cigarette smokers and to reach an adequate awareness of the health risks of cigarettes in general smoking cessation campaigns should be continued and the ways to encourage smoking cessation should be increased.
Amaç: Bu çalışmayı yapmadaki amacımız, sigara bırakma sebepleriyle ilgili anket yaparak elde edilen verilerle, sigarayı bırakmak isteyen kişilere yönelik yapılacak yeni çalışmalara rehberlik yapmak, öncelik verilmesi gereken noktalara dikkat çekmek ve bu çerçevede sigarayı bırakmak isteyenlere yol göstermektir.
Yöntem: Sigarayı bırakmış Atatürk Üniversitesi idari personel ve akademisyenlere mail aracılığıyla, Erzurum’daki öğrenciler ve halka ise yüz yüze sorarak anket uygulandı. Ankete katılan 128 kişinin verileri çalışmaya dâhil edildi. Bırakma sebeplerinin demografik gruplara göre dağılımı incelendi.
Bulgular: Sigaraya başlama yaşları % 44’ü 0-18, %52’si 18-25, % 4’ü 25 yaş ve üzeriydi. Sigarayı bırakan kişilerde % 67,2’inin sağlığın bozulma korkusu, % 59,7’sinin yaşam kalitesini artırma, % 46,9’unun sigaranın kötü kokusu gibi sebeplerin etkili olduğu belirlendi. Maddi yetersizlik sebebi % 22,6’ sında etkili olurken, televizyon internet reklamları % 1,6, sigara yasasının % 0,8’inde etkili olduğu belirlendi.
Sonuç: Günümüzde sigara bırakmada yer alan etkenlerin birinci sırasında; sigaranın sağlığı bozacağı korkusu gelse de, kişinin sigarayı bırakmayı istemesi de önemli etmenlerden biri olduğu belirlenmiştir. Bundan sonra yapılacak sigara bıraktırma kampanyalarında sigara içen kişilerin demografik özelliklerine göre hareket edilmesinin yanı sıra genel sigara bıraktırma kampanyalarında ise bilhassa sigaranın sağlığa zararları konusunda yeterli farkındalığa ulaştırılması çabalarının artarak devam etmesi ve sigara bırakmayı teşvik yollarının arttırılması gerektiği düşüncesindeyiz..
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 13 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 4 |
Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence