Dünya nüfusunun yaklaşık %2’sini oluşturan üstün
yetenekli bireylerin eğitimi değişen ve gelişen dünyada ülkelerin ekonomik kalkınması ve varlığını koruması için
önemlidir. Bu araştırmada TIMSS, PISA gibi uluslararası sınavlarda son yıllarda
üst sıralarda yer alan Singapur ve 2023 hedeflerine ulaşmak için eğitime yatırım yapan Türkiye’nin üstün
yetenekli bireylerin eğitimi sistemleri döküman incelemesi yapılarak araştırılmıştır.
Karşılaştırmalı eğitim yaklaşımlarından yatay ve betimsel yaklaşım bir arada
kullanılmıştır. Araştırılan ülkelerde üstün yetenekli bireylerin eğitimi tarihi
gelişim, eğitimin amaçları, tanılama süreci, öğretmen seçimi ve eğitimi, eğitim
uygulamaları başlıkları altında incelenmiştir. Tanılama sürecine Türkiye daha
erken başlamaktadır. Eğitim uygulamalarında Singapur okul içerisinde özel
sınıflarda eğitim verirken, Türkiye okul sonrası destek eğitimi tercih
etmektedir. Her iki ülkede okul ortamı dışında çeşitli özel olanaklar
sağlamaktadır. Üstün yetenekli bireylerin eğitiminde Singapur 1983 yılında
başlatılan programı güncelleyerek devam ettirirken, Türkiye’nin 1929 yılında
başlayan üstün yetenekli bireylerin eğitiminde sık değişiklikler yaparak
devamlılığı sağlayamadığı görülmüştür.
The education of gifted individuals, who make up about 2% of the world's
population, is important for the economic development and protection of countries
in a changing and developing world. In this study, the gifted education in
Singapore, which is located in the upper row in international tests such as
TIMSS and PISA in recent years and Turkey, which is investing in education to
achieve the 2023 targets were analyzed by document review. Horizontal and
descriptive approaches were used together. The education of gifted individuals
in the countries was examined under the titles of historical development,
educational objectives, diagnostic process, teacher selection and training, and
educational practices. Turkey starts earlier in the diagnostic process. Gifted
students are educated in special classes in mainstream schools in Singapore ,
while Turkey prefers to support education after school. Both countries provide
a variety of special facilities outside the school environment. While Singapore just updating gifted education
program launched in 1983, Turkey, which started gifted education in 1929,
wasn’t seem to provide continuity by making frequent changes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 2 |