AMAÇ: Bu çalışmada Balıkesir Üniversitesi Turizm Fakültesi Rehberlik bölümü öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili bilgi düzeyleri ve sosyodemografik değişkenlerin bilgi düzeylerine etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
YÖNTEMLER: Araştırma tanımlayıcı tipte bir araştırma olup Balıkesir Üniversitesi Turizm Fakültesi Rehberlik bölümünde okuyan öğrenciler çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Çalışmada kişisel bilgi formu ve 40 soruluk STI/HIV Pre-test’ten uyarlanan ve 34 sorudan oluşan Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ile İlgili Bilgi Testi (CYBH Bilgi Testi) uygulanmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin çözümlemesinde sayı, yüzdeler, t testi ve Kruskal Wallis ve ki-kare testi kullanılmıştır.
BULGULAR: Araştırma grubunun %56.2’sini kız öğrenciler oluşturmakta olup öğrencilerin yaş ortalaması 20.27±1.16’dır. Araştırma grubunun %57.7’si staj yapmış, %78.5’i CYBH konusunda bilgi almıştır. Bilgi sahibi kişilerin %42.3’ü arkadaşlarından, %24.6’sı okuldan, %17.7’si hekimlerden, %15.4’ü ailesinden bilgi almıştır. Araştırmada CYBH Bilgi Testi doğru yanıt ortalaması 24.96 ±4.54’tür. Erkek öğrencilerde, CYBH konusunda bilgi sahibi olanlarda, yaz stajını yapan öğrencilerde CYBH bilgi testi ortalaması anlamlı olarak daha yüksektir (p<0.05).
SONUÇ: Üniversite öğrencileri CYBH korunma yollarını bilmelerine rağmen bu hastalıkların tedavisi ve komplikasyonlarına yönelik yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıkları görülmüştür. Bilgi düzeyinin yükseltilmesi ve sağlıklı bilgi kaynaklarına ulaşım için cinsel sağlık eğitimi yaygınlaştırılmalı ve yaş grubunun özelliği olarak etkin sonuçlar almak açısından akran eğitimi projeleri geliştirilebilir
OBJECTIVE:The aim of this study is to determine the knowledge level of Balikesir University Faculty of Tourism Department of Guidance students on sexually transmitted diseases and evaluate how sociodemographical variables affect their knowledge levels.
METHODS: This study is a descriptive study. Students of the Balikesir University Faculty of Tourism Department of Guidance make up the universe of the study. A personal information form and the Knowledge Test About Sexually Transmitted Diseases (STD Knowledge Test) which has 34 questions and is adapted from STI/HIV pretest which itself has 40 questions were used in this study. Data collected by face-to-face interviews. For the analysis of data, percentage distribution, t-test, Kruskal-Wallis and chi-square test are used.
RESULTS: The mean age of the study group is 20.27 ± 1.16, and 56.2% of them are female. 57.7% of the study group have done their internship, and 78.5% of them has information about STDs. 42.3% of them got information from their friends, 24.6% from school, 17.7% from physicians, 15.4% from their family. The mean number of correctly answered questions in STI Knowledge Test is 24.96 ± 4.54. In men, according to her knowledge in the field, information about sexually transmitted diseases, according to the average scale of students who take the training girls than those test scores are 40 significantly higher (p <0.05). Knowledge test mean points were significantly higher in male students, in the students who have some knowledge about sexually transmitted diseases, and in the students who made internship (p<0.05).
CONCLUSION: It is seen that despite the fact that university students have some knowledge about STDs, their knowledge on the treatment and complications of these diseases is inadequate. Sexual health education should be generalized in order to increase knowledge level and offer healthy knowledge sources to the students, and peer education projects should be developed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2012 |
Submission Date | October 24, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 1 |