Rapid urbanization in today's cities has led urban spaces to enter a
process of rapid change, and brought along failure to protect the traditional
historical patterns, the loss of urban identity, the change of human scale, the
emergence of negative consequences in terms of access and circulation related
to pedestrian movement and the increase in the number of vehicles. At this point,
to make the streets more livable for pedestrians, it is important to give a
place to pedestrian zone studies that ease urban crossings and keep the
pedestrian comfort in the forefront rather than the applications that restricts
pedestrian movement and generates difficulties in the perception of historical
environment in human scale. In this context, because Kanlıırmak Street which is
extended along the Bartın River that have importance of Bartın’s historical
urban identity, Kemal Samancıoğlu Street ve Turna Street have traditional
street patterns which are connected to Kanlıırmak Street have been selected as
the research areas. Spatial analyses for the research areas were made.
According to the results, it is identified that both streets have lower
pedestrian comfort level (D). At the end, recommendations have been developed
in the direction of pedestrian priority design criterias.
Traditional Urban Pattern Pedestrian Zones Spatial Analyses Pedestrian Comfort Level Bartın
Günümüzdeki hızlı kentleşme, kentsel
mekanların hızlı bir değişim sürecine girmesine tarihi mekanlardaki geleneksel
dokunun korunamamasına, kent kimliğinin kaybolmasına, insan ölçeğinin
değişmesine, araç sayısındaki artış ve yaya hareketlerine ilişkin erişim ve
sirkülasyon açısından olumsuz sonuçların doğmasına yol açmıştır. Bu noktada
sokakların yayalar için daha yaşanabilir hale dönüştürülmesi açısından kentsel
mekanlarda yaya hareketlerini kısıtlayıcı ve tarihi çevrelerin insan ölçeğinde
algılanmalarını zorlaştırıcı uygulamalar yerine özellikle kent içi geçişleri
kolaylaştıran ve yaya konforunun ön planda tutulduğu yaya bölgeleri
çalışmalarına yer vermek önem taşımaktadır. Bu kapsamda, Bartın tarihi kent
kimliği açısından özel önem taşıyan Bartın Çayı kent içi geçişi boyunca uzanan
Kanlıırmak Caddesi’ne bağlanan ve geleneksel sokak dokusuna sahip Kemal
Samancıoğlu Sokak ve Turna Sokak araştırma alanı olarak seçilmiştir. Araştırma
alanlarına ilişkin mekansal analizler yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, her
iki sokağın yaya konfor düzeyinin alt seviyede olduğu tespit edilerek,
çalışmada yaya öncelikli tasarım kriterleri doğrultusunda öneriler
geliştirilmiştir.
Journal Section | Sustainable Design, Landscape Planning and Architecture |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 1 |
Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,
Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.
Fax: +90 (378) 223 5077, Fax: +90 (378) 223 5062,
E-mail: bofdergi@gmail.com