Küresel ısınma insan faaliyetleri sonucu gerçekleştiğine göre, küresel
ısınma ve iklim değişikliği konusunda yapılacak eğitimler küresel ısınma ile
mücadelenin bir ayağıdır. Bu konudaki farkındalık düzeylerinin belirlenmesi,
eğitim konusunda mevcut durumun ortaya koyulmasında önemli görülmektedir. Bu
çalışmada Bartın Üniversitesi öğrencilerinin, küresel ısınma farkındalık
seviyesi belirlenmeye çalışılmıştır. Üniversitenin birinci öğretim öğrencileri
arasından tabakalı örneklem yöntemine göre tesadüfi şekilde belirlenen
öğrenciler, örneklem grubunu oluşturmuştur. Her birimden öğrenci sayılarının
hisseleri oranında tesadüfi şekilde seçilen 536 öğrenciye, anket (betimsel
tarama) uygulanmıştır. Anket sorularına verilen cevaplar; cinsiyet, eğitim
gördükleri birimler ve küresel ısınma eğitimi alıp almadıkları açılarından
farklılık gösterip göstermedikleri incelenmiştir. Gruplar arasında anlamlı bir
farklılık oluşturup oluşturmadığını belirlemek amacıyla Khi-Kare analizi
kullanılmıştır. Öğrencilerinin %86 sının küresel ısınma kavramını bildiği ve bu
oranın kadınlarda erkeklere kıyasla daha iyi olduğu tespit edilmiştir. Ancak
bazı konularda bilgi eksikliğinin olduğu belirlenmiştir. Küresel ısınma %23,9
oranıyla terör ve savaşlardan sonra dünyada üçüncü en büyük tehdit olarak
görülmektedir. Kyoto Protokolünü Türkiye’nin imzalamış olduğu bilgisi ankette
en düşük seviye (%36) ile yetersiz düzeyde kalmıştır. Bu konuda Orman Fakültesi
(%70,6) en başarılı fakülte olurken onu Fen Fakültesi (%46,7) ve İktisadi İdari
Bilimler Fakültesi (%44,4) izlemiştir. Eğitim gördükleri birimler açısından %95
güven düzeyinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir (χ2=19,648; p=0,020).
Küresel ısınma ile mücadelede yapılması gerekenler sıralamasında, ormanların
arttırılması ve ormansızlaşmanın önüne geçilmesi tüm kıyas gruplarında fark
göstermeden ilk sırayı almıştır. Çalışmada, küresel ısınma konusunda ilgili
eğitim görmüş öğrencilerin, eğitim almayanlara göre daha bilinçli olduğunu
istatistiki olarak tespit edilmiştir. (χ2=3,893; p=0,038).
Since global warming is the end result of human activities, education on
global warming and climate change is a footstep of the fight against global
warming. The determination of the level of awareness in this regard is
considered important in bringing about the current state of education. In this
study, the students of Bartın University tried to determine the level of global
warming awareness. The students randomly determined according to the stratified
sampling method among the pupils constituted the sampling group. 536 randomly
selected students were administered a questionnaire (descriptive scan). The
answers to the questionnaires were examined, in terms of gender, unit of
education and whether they have received global warming education. Chi-square
analysis was used to determine whether there was a significant difference
between the groups It has been found that 86% of the students know the concept
of global warming and this ratio is better in women than in men. However, it
has been determined that some issues are lacking in information. Global warming
is seen as the third biggest threat in the world after terrorism and wars with
a rate of 23.9%. Information it had been signed the Kyoto Protocol by Turkey,
remained at the lowest level (%36). In this regard, the Faculty of Forestry
(70.6%) was the most successful faculty, followed by the Faculty of Science
(46.7%) and Faculty of Economics and Administrative Sciences (44.4%) (χ2= 19,648; p = 0.020). In the order of what should be done in the fight
against global warming, increasing the forests and preventing deforestation was
the first row, for all groups. Forests provide a positive contribution to
global warming by photosynthesis. The study found statistically that students
who are educated in global warming are more conscious than those who are not
educated (χ2=3,893; p=0,038).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Biodiversity, Environmental Management and Policy, Sustainable Forestry |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 1 |
Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,
Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.
Fax: +90 (378) 223 5077, Fax: +90 (378) 223 5062,
E-mail: bofdergi@gmail.com