Satranç oyunu, tarih boyunca bilinen ve insanlar arasında oynanan en eski oyunlardan biridir. Bu oyun hakkında çeşitli kaynaklarda Hz. Peygamber’e (s.a.v.) isnâd edilen bazı merfû rivâyetler yer almaktadır. Bu rivâyetlerde satranç oynayanlar kötülenmekte ve satrançtan uzak durulması yönünde mesajlar verilmektedir. Bu çalışmada söz konusu rivâyetler incelenerek bunların sıhhat durumları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bunun için önce rivâyetlerin geçtiği kaynaklar tespit edilmiş, rivâyet tarikleri sunulmuş, daha sonra sened tenkidi yönüyle bu rivâyetlerin değerlendirilmesi yapılmıştır. Netice olarak, incelenen rivâyetlerden bazılarının mevzû, bir kısmının ise zayıf olduğu anlaşılmış; sahîh veya hasen derecesinde bir rivâyetin olmadığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca satranç hakkında İslâm ulemâsının değerlendirmelerine de yer verilmiş, özellikle hadis şârihlerinin ve dört fıkhî mezhebin bu oyuna yaklaşımları ele alınmıştır. Hem hadis şârihlerinin hem de fıkhî mezheplerin satrancın hükmü konusunda ihtilaf ettikleri, özellikle dört fıkhî mezhebin “haram”, “tahrîmen mekrûh”, “tenzîhen mekrûh” ve “mubâh” şeklinde farklı hükümler verdikleri görülmüştür. Sonuç olarak, kumara aracı kılınmadığı, ibadetler ihmal edilmediği ve taraflar arasında husumete yol açmadığı takdirde satranç oynamada bir sakınca olmayacağı kanaatine varılmıştır.
The game of chess, is one of the oldest games known throughout history and played among humans. There are some narrations about this game in various sources attributed to the Prophet (PBUH). In these narrations, those who play chess are vilified and messages are given to stay away from chess. In this study, we have analyzed these narrations and tried to reveal their authenticity. For this purpose, the sources of the narrations were first identified, the narration reports were presented, and then these narrations were evaluated in terms of isnâd criticism. As a result, some of the narrations were found to be mawḍū and some of them were found to be weak; It is concluded that there is no narration that is sahih or hasan. It also includes the evaluations of Islamic scholars about chess, In particular, the approaches of hadith commentators and the four schools of jurisprudence to this game are discussed. Both hadith commentators and jurisprudential schools of thought disagree on the ruling of chess, In particular, it has been observed that the four schools of jurisprudence have given different rulings as “haram”, “makruh tahrimi”, “makruh tanzihi” and “mubâh”. As a conclusion, it is finalized that there is no harm in playing chess as long as it is not used as a means of gambling, worship is not neglected and it does not cause animosity between the parties.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Hadis |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 20 Şubat 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
