BibTex RIS Cite

Sınıf Yönetimi: Öğretmen Adaylarının Deneyimleri

Year 2013, Volume: 16 Issue: 29, 147 - 162, 01.06.2013

Abstract

Problem Durumu: Öğretmen adaylarının mesleki becerilerini geliştirme fırsatı sağlayan öğretmenlik uygulaması dersi adayların sınıf yönetimine ilişkin deneyim kazanmalarında önemli bir rol oynamaktadır. Bu sebeple, sınıf öğretmeni adaylarının okullarda yaptıkları uygulamalar kapsamında sınıf yönetimine ilişkin deneyimleri üzerine düşüncelerinin incelenmesi adayların bu konudaki güçlü ve eksik yönlerini anlamamıza yardımcı olacaktır. Bununla beraber, bu araştırma öğretmen adaylarının sınıf yönetimi dersinde edinmiş oldukları teorik bilgileri uygulamada ne kapsamda kullandıklarına ilişkin bilgiler vererek sınıf yönetimi konusunda nitelikli bir biçimde yetişmelerine katkıda bulunacaktır.Araştırmanın Amacı: Bu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sınıf yönetimine ilişkin deneyimleri üzerine düşüncelerini öğrenmeyi amaçlamaktadır. Böylelikle, öğretmen adaylarının bu konuya ilişkin güçlü ve eksik yönlerinin anlaşılması sağlanacaktır.Yöntem: Araştırmaya Marmara bölgesinde yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği A.B.D. son sınıfında öğrenim gören 23 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler öğretmen adaylarına sorulan açık uçlu sorular yoluyla toplanmış ve içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir.Bulgular: Bulgular öğretmen adaylarının sınıf yönetimine ilişkin deneyimlerinin ‘Sınıf Yönetiminde Karşılaşılan Güçlüklere İlişkin Bulgular’ ve ‘Sınıf Yönetimi İle İlgili Çözüm Önerilerine İlişkin Bulgular’ olmak üzere iki ana kategori altında toplandığını göstermektedir. Sınıf Yönetiminde Karşılaşılan Güçlüklere İlişkin Bulgular kategorisi öğrenci davranışı, fiziksel ortam ve öğretmenin müdahalesi gibi durumları içermektedir. Öğretmen adayları Sınıf Yönetimi İle İlgili Çözüm Önerilerine İlişkin Bulgular kategorisi kapsamında ise sınıf yönetimine ilişkin karşılaştıkları güçlükleri sınıf öğretmeni ile önceden görüşmeler yaparak ve derslerde materyal kullanarak çözebileceklerini ifade etmişlerdir.Sonuçlar: Araştırmaya katılan adaylar öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sınıf yönetimine ilişkin uygun olmayan öğrenci davranışları, sınıf öğretmeninin desteği, teori ile uygulama arasında bağ kurulması gibi konularda güçlükler yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Bununla beraber, etkili sınıf yönetimini sağlamada öğrencileri tanımanın ve sınıfın yapısı hakkında bilgi edinmenin önemine değinmişlerdir. Ayrıca, öğretmen adaylarının çoğu öğrenme-öğretme sürecinde materyal kullanmanın öğrencilerin dikkatini çektiğini belirterek bu durumun etkili sınıf yönetiminin sağlanmasına katkıda bulunduğunu vurgulamışlardır

References

  • Akar, H., Tantekin Erden, F., Tor, D. ve Şahin, İ. T. (2010). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yaklaşımları ve deneyimlerinin incelenmesi, İlköğretim Online, 9(2),792–806
  • Balım, A. G., Kesercioğlu, T., Evrekli, E. & İnel, D. (2009). Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalış- ması, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 79–92.
  • Başar, H. (2008). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cresswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. London: Sage Publications.
  • Doyle, W. (1986).Classroom organisation and management. M. C. Wittrock (Ed.) Hand- book of Research on Teaching, New York: Macmillian Pub. Comp.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının sınıf yönetimine yö- nelik tutum ve inanç kazanma düzeyine etkisi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 167–182.
  • Elo, S. & Kyngas, H. (2008). The qualitative content analysis process, Journal of Ad- vanced Nursing, 62(1), 107–115.
  • Erden, M. (2001). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Güleç, S., Bağçeli, P. ve Onur, G. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf kurallarının be- lirlenmesi ve uygulanmasına ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 7(2), 333–348.
  • Işık, H. (2004). Öğrenme Ortamlarının Fiziksel Düzeni. M. Şişman & S. Turan (Eds.) Sınıf Yönetimi, Ankara: Öğreti PegemA Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Korkmaz, İ. (2003). İstenmeyen davranışların önlenmesi. Z. Kaya (Ed.) Sınıf Yöne- timi (171–192). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Lon- don: Sage Publications.
  • Mahon, J., Bryant, B., Brown, B., & Kim, M. (2010). Using second life to enhance classroom management practice in teacher education, Educational Media Inter- national, 47(2), 121–134.
  • Miles M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • MEB. (2007). Beden Eğitimi Dersi (1-8) Öğretim Programı Kılavuzu, Ankara: Dev- let Kitapları Müdürlüğü.
  • Özay Köse, E. (2010). Sınıf yönetimine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri, Çu- kurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 20–27.
  • Özgan, H., Yiğit, C., Aydın Z., ve Küllük, M. C. (2011). İlköğretim okulu öğretmen- lerinin sınıf yönetimine ilişkin algılarının incelenmesi ve karşılaştırılması, Gazi- antep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 617–635.
  • Özpolat, V. ve Bayındır, N. (2007). Yeni müfredatla birlikte değişen sınıf yönetiminin öğretmen davranışlarına yansıması, Milli Eğitim Dergisi, 174, 8–17.
  • Paliç, G. ve Keleş, E. (2011). Sınıf Yönetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 199–220.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. (3rd ed.). Thou- sand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Sabancı, A. (2008). Sınıf yönetiminin temelleri. M. Çelikten (Ed.) Yapılandırmacı Yak- laşıma Göre Sınıf Yönetimi (27–56). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şentürk, O., & Oral, B. (2008) Türkiyede sınıf yönetimi ile ilgili yapılan bazı araştır- maların değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 1–26.
  • Tutkun, Ö. F. (2003). Sınıfta yerleşim düzeni. Z. Kaya (Ed.) Sınıf Yönetimi (171–192). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. An- kara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982–2007). Ankara: Tem- muz.
  • YÖK. (2011). Aday Öğretmen Kılavuzu. www.yok.gov.tr’den 03.01.2011 tarihinde indirilmiştir.

Classroom Management: Student Teachers’ Experiences

Year 2013, Volume: 16 Issue: 29, 147 - 162, 01.06.2013

Abstract

Problem Statement: Teaching Practice course enables student teachers to develop their teaching skills. This also helps them to gain experience about classroom management. Therefore, investigating student teachers’ views of classroom management experiences will help us to understand their strengths and weaknesses regarding this issue. In addition to this, this research will also give insight into what extent student teachers use information they gained through the classroom management course during their teaching practice.Research Aims: This research aims to understand student teachers’ views of classroom management experiences they gain through the Teaching Practice course in primary education. Thus, this will also help us to understand their strengths and weaknesses concerning classroom management.Methodology: 23 student teachers from primary education department in a university of Marmara Region participated the research. Data were collected through open-ended questions and analysed through content analysis.Findings: Findings revealed that student teachers’ experiences of classroom management during the teaching practice are grouped under the two categories: ‘Findings of the Difficulties of Classroom Management’ and ‘Findings of the Suggested Solutions for the Classroom Management’. The category of ‘Findings of the Difficulties of Classroom Management’ explains the difficulties student teachers met during their teaching practice regarding classroom management. The category of ‘Findings of the Suggested Solutions for the Classroom Management’ involves student teachers’ suggestions in order to provide effective classroom management.Conclusion: Student teachers stated that they have met difficulties regarding behaviour management, support of the classroom teacher, relating theory into practice in classroom management, etc. In addition to this, they indicated the importance of students’ features and classroom structure in providing effective classroom management. Besides, student teachers stated that using instructional materials would also help providing effective classroom management

References

  • Akar, H., Tantekin Erden, F., Tor, D. ve Şahin, İ. T. (2010). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yaklaşımları ve deneyimlerinin incelenmesi, İlköğretim Online, 9(2),792–806
  • Balım, A. G., Kesercioğlu, T., Evrekli, E. & İnel, D. (2009). Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım görüş ölçeği: Bir geçerlilik ve güvenirlik çalış- ması, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 79–92.
  • Başar, H. (2008). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cresswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. London: Sage Publications.
  • Doyle, W. (1986).Classroom organisation and management. M. C. Wittrock (Ed.) Hand- book of Research on Teaching, New York: Macmillian Pub. Comp.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının sınıf yönetimine yö- nelik tutum ve inanç kazanma düzeyine etkisi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 167–182.
  • Elo, S. & Kyngas, H. (2008). The qualitative content analysis process, Journal of Ad- vanced Nursing, 62(1), 107–115.
  • Erden, M. (2001). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Güleç, S., Bağçeli, P. ve Onur, G. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf kurallarının be- lirlenmesi ve uygulanmasına ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 7(2), 333–348.
  • Işık, H. (2004). Öğrenme Ortamlarının Fiziksel Düzeni. M. Şişman & S. Turan (Eds.) Sınıf Yönetimi, Ankara: Öğreti PegemA Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Korkmaz, İ. (2003). İstenmeyen davranışların önlenmesi. Z. Kaya (Ed.) Sınıf Yöne- timi (171–192). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Lon- don: Sage Publications.
  • Mahon, J., Bryant, B., Brown, B., & Kim, M. (2010). Using second life to enhance classroom management practice in teacher education, Educational Media Inter- national, 47(2), 121–134.
  • Miles M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • MEB. (2007). Beden Eğitimi Dersi (1-8) Öğretim Programı Kılavuzu, Ankara: Dev- let Kitapları Müdürlüğü.
  • Özay Köse, E. (2010). Sınıf yönetimine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri, Çu- kurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 20–27.
  • Özgan, H., Yiğit, C., Aydın Z., ve Küllük, M. C. (2011). İlköğretim okulu öğretmen- lerinin sınıf yönetimine ilişkin algılarının incelenmesi ve karşılaştırılması, Gazi- antep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 617–635.
  • Özpolat, V. ve Bayındır, N. (2007). Yeni müfredatla birlikte değişen sınıf yönetiminin öğretmen davranışlarına yansıması, Milli Eğitim Dergisi, 174, 8–17.
  • Paliç, G. ve Keleş, E. (2011). Sınıf Yönetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 199–220.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. (3rd ed.). Thou- sand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Sabancı, A. (2008). Sınıf yönetiminin temelleri. M. Çelikten (Ed.) Yapılandırmacı Yak- laşıma Göre Sınıf Yönetimi (27–56). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şentürk, O., & Oral, B. (2008) Türkiyede sınıf yönetimi ile ilgili yapılan bazı araştır- maların değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 1–26.
  • Tutkun, Ö. F. (2003). Sınıfta yerleşim düzeni. Z. Kaya (Ed.) Sınıf Yönetimi (171–192). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. An- kara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982–2007). Ankara: Tem- muz.
  • YÖK. (2011). Aday Öğretmen Kılavuzu. www.yok.gov.tr’den 03.01.2011 tarihinde indirilmiştir.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Çiğdem Şahintaşkın[*] This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 16 Issue: 29

Cite

APA Şahintaşkın[*], Ç. (2013). Sınıf Yönetimi: Öğretmen Adaylarının Deneyimleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(29), 147-162.

Baun SOBED