Research Article
BibTex RIS Cite

WHY THE HARMONY TRAINING IS DIFFICULT

Year 2012, Volume: 15 Issue: 27, 69 - 83, 01.06.2012

Abstract

Problem: The harmony lesson is one of the basic lessons at the faculties of arts. This lesson is applied both as theoretical and also as practical. While the practices are supported by theoretical information the theoretical knowledge becomes meaningful by way of exercises. The importance is to make up theoretical information which is able to form basis for this side of the practiced music. The aim of the education of harmony is to develop how to read the music notes, how to harmonize, how to hear to melody and the chords, how to analyze the forms of the compositions, how to accompany on the piano, how to sight-read the music notes, and the creativity. Meanwhile, finding out the points in which the students have trouble in harmony lessons, pointing out suggestions which can help to solve these points, will help the next generations to cope with these difficulties. This study has the importance on the subjects in which have difficulties in harmony lessons, the reasons why they have difficulties and in the point of researching the solutions which will be effective in deal with the problems. Research Aim: In this study; the objective is to find out the difficulties which the students of harmony lesson run into, the subjects in which they have troubles, their reasons, and find solutions to deal with these problems at the music education department of Fine Arts Field of the Education Faculties. Method: The results were obtained by applying a questionnaire to the teachers who give harmony lessons and the students who take these lessons by getting their opinions about the subject. The finding were put in groups and presented as tables.Findings: According to the results obtained; it was observed that the difficulties which take place in harmony training could be classified according to the students, the school itself, and the teachers.Suggestions: The necessary sensitivity should be shown, according to the suggestions to the solutions on about the level of presenting in the harmony lessons of the music teachers. In addition to that, the harmony lesson should continue until the fourth grade. Practical studies should be applied oftener to strengthen the basic theoretical information better which can be supported in harmony lessons. The piano should be used definitely with the samples which are done

References

  • Askerova, S. (2002). Konservatuar Müzik Eğitiminin Bilimsel ve Eğitsel Temelleri Afyon.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin El Kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Güçlü, N. (2000). Öğretmen Davranışları, Milli Eğitim Dergisi, 147, 21-22.
  • Sevgi, A. (2003). Nasıl Bir Müzik Öğretmeni. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik
  • Sempozyumu, (26-31 Ekim2003), İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Taviloğlu, İ. (2005). Kişisel Görüşme.
  • Taviloğlu, İ. (2006). Kişisel Görüşme.
  • Zuckmayer, Z., Cangal, N. ve Atalay, A. (1997). Müzik Teorisi (Armoni ve Kontrapunkt)
  • Yaygın Yüksek Öğretim Kurumu, Ankara, s.10.
  • Waugh, A. (2000). Klasik Müzik Dinlemede Yeni Bir Yol, Aksoy Yayıncılık, İstanbul.

ARMONİ EĞİTİMİ NEDEN ZORDUR?

Year 2012, Volume: 15 Issue: 27, 69 - 83, 01.06.2012

Abstract

Problem Durumu: Eğitim Fakültelerinde armoni dersi temel derslerden birisidir. Bu ders, hem teorik hem de uygulamalı olarak işlenmektedir. Uygulamalar kuramsal bilgilerle destelenirken, kuramsal bilgiler ise uygulamalarla anlam kazanır. Önemli olan, müziğin uygulamalı olan bu yönüne alt yapı oluşturacak kuramsal bilgileri oluşturmaktır. Armoni Eğitiminin amacı; müzik yazısını doğru okuyabilmeyi, çokseslendirebilmeyi, melodi veya akorları duyabilmeyi, eserlerin biçimsel yapılarını analiz edebilmeyi, piyanoda eşlik yapabilmeyi, müzik yazısını deşifre yapabilmeyi, yaratıcılığı geliştirmektir. Bu bakımdan, armoni derslerinde öğrencilerin zorlandıkları noktaların belirlenmesi, bu noktaların çözümlenmesini sağlayacak önerilerin ortaya konması, gelecek kuşakların bu zorlukları aşmalarında onlara yardımcı olacaktır. Bu çalışma, armoni eğitiminde zorluk çekilen konular, zorluk çekmelerinin sebepleri ile bu sorunları aşmalarında etkili olabilecek çözüm önerilerinin araştırılması açısından önem taşımaktadır.Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin, armoni dersinin öğreniminde karşılaştıkları sorunlar, güçlük çektikleri konular, sebepleri, bu sorun ve güçlüklerin aşılmasına ilişkin çözüm önerilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.Yöntem: Veriler, armoni derslerine giren öğretim elemanlarına ve bu dersleri alan öğrencilere uygulanan anket yoluyla, konu hakkındaki görüşleri alınarak elde edilmiştir. Elde edilen bulgular gruplandırılarak tablolar halinde sunulmuştur.Bulgular ve Sonuçlar: Elde edilen sonuçlara göre, armoni dersi öğretiminde var olan güçlüklerin, öğrenciden, okuldan ve öğretim elemanından kaynaklanan sorunlar olarak sınıflandırılabileceği görülmüştür. Öneriler: Müzik öğretmeni adaylarının, armoni derslerinde karşılaştıkları hazır bulunuşluk düzeyleri konusunda getirilen çözüm önerilerine göre gereken hassasiyet gösterilmelidir. Buna ilaveten, armoni dersinin dördüncü sınıfa kadar devamı sağlanmakla birlikte, armoni dersinde kazandırılan temel kuramsal bilgilerin daha iyi pekişmesi açısından uygulamalı çalışmalara sıkça yer verilmeli ve yapılan örneklerde mutlaka piyano kullanılmalıdır

References

  • Askerova, S. (2002). Konservatuar Müzik Eğitiminin Bilimsel ve Eğitsel Temelleri Afyon.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin El Kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Güçlü, N. (2000). Öğretmen Davranışları, Milli Eğitim Dergisi, 147, 21-22.
  • Sevgi, A. (2003). Nasıl Bir Müzik Öğretmeni. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik
  • Sempozyumu, (26-31 Ekim2003), İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Taviloğlu, İ. (2005). Kişisel Görüşme.
  • Taviloğlu, İ. (2006). Kişisel Görüşme.
  • Zuckmayer, Z., Cangal, N. ve Atalay, A. (1997). Müzik Teorisi (Armoni ve Kontrapunkt)
  • Yaygın Yüksek Öğretim Kurumu, Ankara, s.10.
  • Waugh, A. (2000). Klasik Müzik Dinlemede Yeni Bir Yol, Aksoy Yayıncılık, İstanbul.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education, Music
Journal Section Fine Arts
Authors

Deniz Beste Çevik This is me

Ebru Güner Canbey This is me

İstemihan Taviloğlu This is me

Publication Date June 1, 2012
Submission Date February 5, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 15 Issue: 27

Cite

APA Çevik, D. B., Güner Canbey, E., & Taviloğlu, İ. (2012). ARMONİ EĞİTİMİ NEDEN ZORDUR?. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 69-83.

Baun SOBED