Due to the increasing competition conditions,
surviving of the companies has become more challenging than before and the
concept of strategic management has increased its importance. In this sense,
companies develop different strategic management methodologies and conduct
detailed analyzes in order to identify the components that will enable them to
achieve the targets that will provide sustainable competitive advantage in
various markets and design the contents of these components. Within the scope
of this study, a literature review was conducted in the light of current
studies published on strategic management as the subject has become a
remarkable research area on a global scale, and a methodology for designing a
business strategy was dealt with and an application was made for the Turkish
Eximbank institution carrying the export promotion mission in our country. As a
result of the mentioned application, the strategic competencies of the said
institution were determined, the value chain steps were identified and
strategic activities were introduced to ensure the achievement of the
determined strategic goals.
Gittikçe artan rekabet koşulları nedeniyle firmaların varlık mücadelesi eskisinden daha zorlu hale gelmiş ve stratejik yönetim kavramı da önemini artırmıştır. Bu anlamda, firmalar farklı stratejik yönetim metodolojileri geliştirerek çeşitli pazarlarda sürdürülebilir rekabet avantajı kazandıracak hedeflere ulaşmalarını sağlayacak bileşenleri tanımlama ve bu bileşenlere ait içerikleri tasarlama konusunda detaylı analizler yapmaktadırlar. Bu çalışma kapsamında, konunun küresel ölçekte dikkat çeken bir araştırma alanı haline gelmesi nedeniyle stratejik yönetim konusunda yayınlanan güncel çalışmalar ışığında bir literatür taraması yapılmış ve bir iş stratejisi tasarlama metodolojisi ele alınarak ülkemizde ihracatı teşvik misyonu taşıyan Türk Eximbank kurumuna ilişkin bir uygulama yapılmıştır. Belirtilen uygulama sonucunda, söz konusu kurumun stratejik yetkinlikleri belirlenmiş, değer zinciri adımları tanımlanmış ve kurumun belirlenen stratejik hedeflere ulaşmasını sağlayacak stratejik faaliyetler ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Business |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | February 5, 2020 |
Acceptance Date | May 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 23 Issue: 43 |
Baun SOBED