This study aims to examine the trends of theses on the difficulties experienced in the implementation of curricula in the field of educational sciences in Türkiye between 2018 and 2024. In this context, a total of 72 graduate theses in the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖK) completed between 2018 and 2024 were analysed. This study was conducted as a case study, one of the qualitative research designs. A descriptive analysis technique was used to analyse the data. An evaluation form was prepared to be used within the scope of the research, and the accessed theses were analysed according to this form. The subheadings in the form consist of information about the thesis (year, university, level of education), method and model used, data collection tools, and sample/study group. According to the findings of the research, it was determined that the theses on the implementation of curricula from 2018, when the curricula were updated, were mostly published in 2019, theses were conducted in 39 universities, theses were mostly published at the master's degree, and the highest number of theses were produced at Gazi University (7). In this context, theses examined were evaluated according to the criteria, and common and differentiating results were included in the study. In the research, it is seen that the theses on the difficulties experienced in the implementation of curricula are concentrated on the themes of ‘challenges caused by the elements and structure of the curriculum’, ‘ challenges caused by school and budget’, ‘ challenges caused by students’ and ‘ challenges caused by communication and pre-service/in-service training’. Some suggestions were made to researchers for future studies to examine the difficulties experienced in the implementation of curricula.
2023/098
Bu çalışmanın amacı 2018-2024 yılları arasında Türkiye’de eğitim bilimleri alanında öğretim programlarının uygulanmasında yaşanan güçlüklerle ilgili hazırlanan tezlerin eğilimlerini belirleyebilmektir. Bu kapsamda Yükseköğretim Kurumu’na (YÖK) ait Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan ve 2018-2024 yılları arasında tamamlanmış toplam 72 tez analiz edilmiştir. Bu çalışmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında kullanılmak üzere bir değerlendirme formu hazırlanmış ve erişim sağlanan tezler bu forma göre incelenmiştir. Formda yer alan alt başlıklar; tez ait bilgiler (yıl, üniversite, eğitim kademesi), kullanılan yöntem ve model, veri toplama araçları ve örneklem/çalışma grubundan oluşmaktadır. Araştırma bulgularına göre; öğretim programlarının güncellendiği tarih olan 2018 yılından itibaren öğretim programlarının uygulanmasında yaşanan güçlüklerin tespitine yönelik hazırlanan tezlerin en fazla 2019 yılında yayınlandığı, konuyla ilgili 39 üniversitede tez çalışması yapıldığı, tezlerin en çok yüksek lisans düzeyinde olduğu ve en fazla tezin Gazi Üniversitesi’nde (7) üretildiği belirlenmiştir. Araştırma kapsamında tezlerde elde edilen verilerin en çok nitel araştırma yöntemiyle ve öğretmenlerden oluşan örneklem/çalışma gruplarından elde edildiği belirlenmiştir. Bu bağlamda incelenen tezler, kriterlere göre değerlendirilerek ortak ve farklılaşan sonuçlara çalışmada yer verilmiştir. Öğretim programlarının uygulanmasında yaşanan güçlüklerin tespitine yönelik gelecekte gerçekleştirilecek çalışmalar için araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.
Çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumu beyan ederim.
Balıkesir Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Projeler Birimi
2023/098
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Project Number | 2023/098 |
Early Pub Date | November 29, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | June 29, 2024 |
Acceptance Date | October 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 27 Issue: 51-1 - 2024 Yılı Özel Sayısı |
Baun SOBED