Developments in information technology can change social and commercial life. In this process, whose change and development continues, businesses' ways of doing business and processes are also changing, along with differentiating consumers. Although traditional purchasing behavior remains important, the spread of e-commerce has accelerated consumers' tendency to this type of shopping. The aim of this thesis is to reveal the differences between Dutch and Turkish consumers' purchasing behaviors in internet and traditional merchandising. In the first step towards this goal, a conceptual framework was created by scanning domestic and foreign literature on the subject. The topics covered in the study are respectively; the development of the internet and the use of internet in the world, in Turkey and in the Netherlands, according to the latest data; The changing consumer buying behaviors and cultural differences with the Internet are discussed. In the following sections, comparisons of the internet and traditional merchandising, the innovations of e-commerce and the effects of e-commerce, which has developed rapidly in recent years, on consumer purchasing attitudes are presented with current data in our country and the Netherlands.
In the next step of the study, a field study was carried out on university students in Turkey and the Netherlands, and as a result of the analysis of the obtained data, some differences were determined in purchasing behaviors in internet and traditional merchandising.
Bilişim teknolojisindeki gelişmeler sosyal hayatı, ticari hayatı değiştirebilmektedir. Değişimi, gelişimi devam eden bu süreçte farklılaşan tüketicilerle beraber işletmelerin, iş yapma biçimleri ve süreçleri de değişmektedir. Geleneksel satınalma davranışı önemini korumakla birlikte e-ticaretin yaygınlaşması tüketicilerin bu tür alışverişe yönelmelerini hızlandırmıştır. Bu tez çalışmasının amacı Hollandalı ve Türk tüketicilerin satın alma davranışlarının internet ve geleneksel mağazacılıktaki farklılıklarını ortaya koymaktır. Bu hedefe yönelik ilk adımda konuyla ilgili yerli ve yabancı literatür taranarak, kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. Çalışmada yer alan konu başlıkları sırasıyla; internetin gelişimi ile son verilere göre dünyada, Türkiye’de ve Hollanda’da internet kullanımı; İnternet’le değişen tüketici satın alma davranışları ve kültürel farklılıklar ele alınmıştır. Daha sonraki bölümlerde internet ile geleneksel mağazacılığın karşılaştırılmaları, e-ticaretin yenilikleri ile son yıllarda hızla gelişen e-ticaretin, tüketici satın alma tutumlarına etkileri, ülkemizde ve Hollanda’da güncel verilerle sunulmuştur.
Çalışmanın sonraki adımında Türkiye ve Hollanda’da üniversitede okuyan öğrenciler üzerinde bir alan çalışması uygulanmış ve elde edilen verilerin analizleri sonucunda internet ve geleneksel mağazacılıkta satınalma davranışlarında bazı farklılıklar tesbit edilmiştir.
çevrimiçi mağazacılık geleneksel mağazacılık online alışveriş e- ticaret internet pazarlaması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 17, 2022 |
Publication Date | July 27, 2022 |
Submission Date | June 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |
Journal of Business, Economics and Management uses Creative Commons Atıf 4.0 Licence.
Indexed: Index Copernicus, DOAJ, Crossref, CiteFactor, EBSCO, Google Scholar, ASSOS, OJOP