In this study, opinions of science teacher candidates about the
experiments they designed and conducted during the course titled General
Biology Laboratory II are evaluated. The study was carried out with the participation
of 94 candidate teachers studying in the second grade of the Department of
Science Teaching, Faculty of Education, Erzincan Binali Yıldırım University,
during the spring semester of 2015-2016 academic year. In the study, groups of
4 to 6 people were formed and members of these groups were asked to design and
conduct an experiment on the subjects given. The topics were the effect of sour
water on the development of plants, the effect of heavy metals on the
development of plants, the effect of radiation on the development of plants and
the effect of aquatic plants on waste water treatment. Teacher candidates
presented the experiments they designed and conducted with posters. The
findings demonstrate that teacher candidates have difficulty in designing and
conducting experiments, especially in defining the hypothesis, reaching a
result, determining the relevant experiment and determining the variables of
control group. It was also observed that teacher candidates lack theoretical
knowledge and self-confidence.
Bu
çalışmada, Genel Biyoloji Laboratuvar Uygulaması dersinde öğretmen adayları
tarafından tasarlanan deneyler değerlendirilmiştir. Araştırma 2015-2016 öğrenim
yılı bahar döneminde, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi
Öğretmenliği 2. sınıfında öğrenim gören 94 öğretmen adayı ile yürütülmüştür.
Öğretmen adayları tarafından yakın
çevreleri üzerine yaptıkları, tasarımları ve düzenlemeleri kendilerine ait olan
biyoloji deneyler değerlendirilmiştir. Çalışmada, 4-6 kişilik gruplar
oluşturulmuş verilen konu hakkında bir deney tasarlamaları istenmiştir. Belirlenen konu başlıkları şöyledir: Ekşi
suyun bitki gelişimleri üzerine etkisi, ağır metallerin bitki gelişimi üzerine
etkisi, su bitkilerinin atık suyu arıtması üzerine etkisi, radyasyonun bitki
gelişimi üzerine etkisi vb. Öğretmen adayları tasarladıkları deneyleri hipotez,
uygulama, sonuç aşamalarını içeren başlıklar ile hazırladıkları posterler
üzerinde sunmuşlardır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen adayları deney
tasarlama ve uygulama aşamalarında, özellikle hipotezi belirleme, sonuca
ulaşma, doğru deneyi belirleme, kontrol grubu değişkenlerini nasıl
belirledikleri hususlarında problem yaşadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca
öğretmen adaylarının teorik olarak bilgi eksikliklerinin veya özgüven
eksikliklerinin olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | April 2, 2018 |
Acceptance Date | November 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 26 |