Because of the fact that many dynamics such as social and economic changes, political policies, scientific developments, individual and social demands, universal developments, technological developments, and legal regulations are in interaction with the education system, insructional and educational programs should be developed. The curriculum development process is a dynamic process and on the basis of feedbacks received from different sources, the curriculum is revised and improved. In this regard, in the current study, it is aimed to investigate the new Information Technologies and Software course curriculum. The data of the study were collected by using the document analysis method and the collected data were subjected to content analysis. The Information Technologies and Software course curriculum aims to impart the 21st century learner skills to learners and presents objectives and goals in line with this target. In this sense, this curriculum can be said to be a curriculum based on universal competences. In addition, the most important point in this process is to take the opinions of stakeholders in each step, suitable conditions to achieve the objectives should be provided and the required steps should be taken to make the curriculum up-to-date in light of technological developments.
Curriculum Education of computer science Information technologies Information technologies and software curriculum
Eğitimle ilgili yasal düzenlemelerin yanı sıra sosyal ve ekonomik değişmeler, siyasi politikalar, bilimsel gelişmeler, bireysel ve toplumsal talepler, evrensel gelişmeler ve teknolojik gelişmeler gibi birçok dinamiğin eğitim sistemiyle etkileşimli olması nedeniyle eğitim ve öğretim programlarının geliştirilmesi gerekmektedir. Program geliştirme süreci dinamik bir süreç olup söz konusu akış içerisinde öğretim programının uygulanmasından sonra çeşitli kaynaklardan gelen geribildirimlere göre öğretim program yeniden düzenlenmekte ve geliştirilmektedir. Bu bağlamda bu araştırmada yeni Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi öğretim programının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veriler doküman incelemesi ile toplanmış olup elde edilen veriler içerik analizine tabi tuutlmuştur. Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi öğretim program, öğrenenlere 21. yy. Öğrenen becerilerini kazandırmayı hedeflemekte, bu hedefler doğrultusunda amaç ve kazanımlar sunmaktadır. Bu anlamda evrensel yeterliklere dayalı bir öğretim program olduğunu söylemek mümkündür. Bununla birlikte bu süreçte en önemli nokta her adımda paydaş görüşleri alınmalı, hedeflere ulaşma yolunda uygun koşullar sağlanmalı ve teknolojik gelişmelerin ışığında öğretim programının güncelliğini sağlamaya yönelik gerekli adımlar atılmalıdır.
Bilgisayar bilimi eğitimi Bilişim teknolojileri Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | March 20, 2021 |
Acceptance Date | September 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 17 Issue: 36 |