Pierre Rosanvallon’un refah devleti eleştirisi, refah devletini sadece ekonomik yapı olarak görmenin ötesinde, sosyo-kültürel bir yapı olarak da ele alması nedeniyle, refah devletine doğrudan karşı çıkan ve artık ömrünü tamamladığını iddia eden neo-liberal eleştirilere nazaran daha farklı bir bakış açısı sunmaktadır. Rosanvallon’un refah devletinin 80’li yıllardaki çöküşünün nedenleri üzerine yaptığı analiz, aslında refah devletini tekrar diriltmeye yönelik son ve cesur bir çaba olarak da okunabilir. Bu çalışmada, Rosanvallon’un ortaya koyduğu tespitler, Türkiye’de her ne kadar kökleri daha erken dönemde görülebilse de 1961 Anayasası ile devletin siyasi lügatinde kalıcı yer bulmuş “refah devleti” ilkesinin neden ve nasıl işlevsiz bir şekilde çalıştığını, bunun da ötesinde, devlet aygıtının geleneksel otoriter yapısıyla birleşerek devleti nasıl sivil toplumun “patronu” hâline getirdiğini ve Türk halkının gündelik yaşayışında “birey” kavramının altını nasıl eşelediğini göstermesi bakımından okunacaktır. Bu anlamıyla makalede, Rosanvallon’un refah devletine can vermek için giriştiği çalışma analiz edilerek, askeri darbelerle de perçinlenmiş otoriter bir çehresi olan Türkiye Cumhuriyeti’nin sivil topluma ve siyasal kültüre verdiği zararları tespit etmek ve güncellenmiş bir refah devleti okumasıyla bu zararları ortadan kaldırmaya yönelik bir yol haritası sunmak amacıyla kullanılmıştır. Makale, Rosanvallon’un refah devleti anlayışını kullanarak, otoriteryanizm ve vesayet sistemleri ile refah devleti arasındaki ilişkinin nasıl bir kısırdöngü yarattığını açıklamakta ve yeniden kurgulanmış bir refah devleti anlayışıyla bu kısırdöngüden nasıl çıkılabileceğini sorgulamaktadır.
Pierre Rosanvallon’s criticism of the welfare state, since he considers the welfare state not only as an economic structure but also as a socio-cultural structure, offers a different perspective compared to neo-liberal criticisms that directly oppose the welfare state and claim that it has come to an end. Rosanvallon’s analysis of the reasons for the collapse of the welfare state in the 1980s can actually be read as a last and brave effort to revive the welfare state. In this study, Rosanvallon’s findings will be read in terms of showing why and how the principle of the “welfare state”, which although its roots can be seen in an earlier period in Turkey, found a permanent place in the political vocabulary of the state with the 1961 Constitution, works dysfunctionally, and beyond that, how it combines with the traditional authoritarian structure of the state apparatus and turns the state into the “boss” of civil society and how it undermines the concept of the “individual” in the daily lives of the Turkish people. In this sense, the article analyzes Rosanvallon’s work to revive the welfare state, and uses it to identify the damages inflicted on civil society and political culture by the Republic of Turkey, which has an authoritarian face reinforced by military coups, and to present a roadmap to eliminate these damages with an updated reading of the welfare state. Using Rosanvallon’s understanding of the welfare state, the article explains how the relationship between authoritarianism and tutelage systems and the welfare state creates a vicious circle, and questions how this vicious circle can be broken with a re-imagined understanding of the welfare state.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Political Theory and Political Philosophy |
| Journal Section | Reviews |
| Authors | |
| Publication Date | July 31, 2025 |
| Submission Date | July 4, 2024 |
| Acceptance Date | July 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |
Bitlis Eren Journal of Social Research is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-Non-Derivative 4.0 International Licence (CC BY-NC-ND 4.0).