Bu çalışmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 2018’de yürürlüğe giren ilkokul 4. sınıf beden eğitimi ve oyun dersi ile ortaokul 5. sınıf beden eğitimi ve spor dersi öğretim programında yer alan duyuşsal kazanımların “hazırbulunuşluk” bağlamında karşılaştırılarak değerlendirilmesidir. Bu çalışma, öğretim programlarındaki (beden eğitimi ve spor – oyun) duyuşsal kazanımların değerlendirildiği ve yorumlandığı bir doküman incelemesidir. Bu çalışmada; Millî Eğitim Bakanlığının 2018 yılında yayınladığı “Beden Eğitimi ve Spor” ile “Beden Eğitimi ve Oyun Dersi” öğretim programları doküman analizi tekniği kullanılarak duyuşsal kazanımlar karşılaştırılmış ve değerlendirilmiştir. Karşılaştırma yapılırken öncelikle ilkokul 4. sınıf beden eğitimi ve oyun dersi ile ortaokul 5. sınıf beden eğitimi ve spor dersi öğretim programında yer alan kazanımları; uzman görüşüne başvurularak bilişsel, psikomotor ve duyuşsal öğrenme alanlarına göre ayrılmıştır. Daha sonra 4. sınıf duyuşsal kazanımlar ile 5. sınıf duyuşsal kazanımlar “hazırbulunuşluk” bağlamında karşılaştırılmıştır. Kazanımların karşılaştırmaları sonucunda; 4. sınıftaki 5 adet kazanımın 5. sınıfta karşılığı olduğu ve birbirini tamamladığı görülürken 5. sınıf duyuşsal kazanımlardan 2 tanesinin 4. sınıf duyuşsal kazanımlar içerisinde hazırbulunuşlık açısından bir karşılığının olmadığı görülmektedir. İlkokul 4. sınıftaki 4 tane kazanımın da 5. sınıfta tamamlayıcı bir kazanımı olmadığı görülmektedir. Ayrıca ilkokul beden eğitimi ve oyun derslerinin beden eğitimi ve spor öğretmenleri tarafından icra edilmesi, öğrenci gelişim ve alana özgü becerilerin daha iyi aktarılması bakımından önemli görülmektedir.
The aim of this study is to compare and evaluate the affective outcomes in the Primary School 4th grade physical education and games class and the physical education and sports curriculum for Secondary School 5th grade, which were prepared by the Ministry of National Education and came into force in 2018, in the context of "readiness". This study is a document review conducted to inspect and intepret the affective outcomes stated in the learning programs (curriculum). In this study; The "Physical Education and Sports" and "Physical Education and Game Classes" curricula published by the Ministry of National Education in 2018 were evaluated by comparing affective outcomes using the document analysis technique. While making the comparison, first of all, the achievements in the Primary School 4th grade physical education and games class and the physical education and sports curriculum for Secondary School 5th grade; It is divided according to cognitive, psychomotor and affective learning areas by consulting expert opinion. Then, 4th grade affective outcomes and 5th grade affective outcomes were compared in the context of "readiness". As a result of comparisons of outcomes; While it is seen that five achievements in the 4th grade have a counterpart in the 5th grade and complement each other, two of the 5th grade affective achievements do not have a substructure equivalent in the 4th grade affective acquisitions. It is seen that the four outcomes in the 4th grade of primary school do not have a complementary outcome in the 5th grade. In primary schools, it is preferable that physical education and game classes be conducted by specialized physical education and sports teachers to enhance student development and ensure the effective transfer of field-specific skills. To this end, it is recommended that appropriate measures be implemented and legal arrangements are made to ensure that these classes are instructed by the PE teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other), Development of Physical Education and Education Programs, Physical Training and Sports |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | September 20, 2024 |
Acceptance Date | September 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |