BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF THE ORGANIZATIONAL CINISM PERCEPTIONS OF HOTEL OPERATING STUDIES ACCORDING TO SOME DEMOGRAPHIC VARIABLES

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 22, 01.06.2017

Abstract

Organizational problems and lived crises and scandals, emerged as a result of several faulty and unsuccessful
practices of the organizational managements, seriously brought on a set of negative thought, attitude and
behaviors of the employees against their organizations, such as distrust, tedium, monotony, uneasiness, suspicion
and alienation. The cynicism phenomenon is the most important among those widely seen negative thought and
attitudes. Organizational cynicism, which is comprised of cognitive dimension including faith development
related to cynicism; affective dimension which includes experiencing different negative emotions due to the
presence of cynicism; and behavioral dimension including the belief in cynicism and emergence of cynicismrelated
negative emotions as behavior, is a complicated phenomenon that pits employees against organization.
The purpose of this study is; to determine levels of organizational cynicism of the hotel employees in the city of
Bitlis. Also to determine whether the relationship between company employees’ demographic features and
organizational cynicism. The average for the entire scale of Organizational cynicismof the hotel business
employees in Bitlis city was determined as x=3.81. A meaningful differences was found between the employees
organizational cynicism level and with their education, term of employment, marital status and income. It is
thought that organizational cynicism perception will be reduced with the enhancement of work environments
and working conditions that hotel business employees are in and with the establishment of a supportive
organizational culture pattern within which managers feel responsibility to develop their employees, which puts
human values into focal point, and which is relation oriented.

OTEL İŞLETMELERİ ÇALIŞANLARININ ÖRGÜTSEL SİNİZM ALGILARININ BAZI DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 22, 01.06.2017

Abstract

Örgüt yönetimlerinin birçok hatalı ve başarısız uygulamaları neticesinde ortaya çıkan örgütsel problemler ve
yaşanılan kriz ve skandallar, çalışanlarda örgütlerine yönelik ciddi şekilde güvensizlik, yılma, monotonluk,
tedirginlik, kuşku, yabancılaşma ve benzeri bir takım olumsuz düşünce, tutum ve davranışların gelişmesine
sebebiyet vermiştir. Bu olumsuz düşünce ve tutumların en yaygın görülenlerinin başında sinizm olgusu
gelmektedir. Örgütsel sinizm, sinizme ilişkin inanç geliştirmeyi içeren bilişsel boyuttan; sinizmin varlığından
dolayı çeşitli olumsuz duygular yaşamayı içeren duyuşsal boyuttan ve sinizme olan inanç ve sinizmden
kaynaklanan olumsuz duyguların davranış olarak ortaya çıkmasını içeren davranışsal boyuttan oluşan, çalışanları
örgüt ile karşı karşıya getiren karmaşık bir olgudur. Bu çalışmanın amacı; Bitlis ili otel çalışanlarının örgütsel
sinizm algılarını belirlemek ve işletme çalışanlarının demografik özellikleri ile örgütsel sinizm algıları arasında
ilişki olup olmadığını incelemektir. Bitlis ili otel işletme çalışanlarının örgütsel sinizm ölçeğinin geneli için
ortalama x= 3.81 olarak tespit edilmiştir. Bulgularda örgütsel sinizm boyutunda öğrenim, çalışma süresi, medeni
hal ve gelir değişkenlerine göre farklılıklar bulunmuştur. Otel işletmeleri çalışanlarının içinde bulundukları
çalışma ortamları ve koşullarının iyileştirilmesi, yöneticilerin çalışanlarını geliştirmek için kendilerini sorumlu
hissettikleri, insani değerleri odak noktasına alan, ilişki yönelimli destekleyici örgüt kültürü tipinin oluşturulması
ile örgütsel sinizm algısının da azalacağı düşünülmektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA23UG79MN
Journal Section Articles
Authors

Gül Gün This is me

Publication Date June 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Gün, G. (2017). OTEL İŞLETMELERİ ÇALIŞANLARININ ÖRGÜTSEL SİNİZM ALGILARININ BAZI DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Akademik İzdüşüm Dergisi, 2(1), 1-22.

The publication rights of the articles accepted for publication and all kinds of copyrights in the published articles belong to the journal. No copyright is paid to the author.