BibTex RIS Cite

THE EXAMINATION WHICH UNIVERSITY STUDENTS’ SECTION CHOICE AND CHOICE RESULTS WITH STATISTICAL ANALYSIS

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 23 - 40, 01.06.2017

Abstract

In this study, generally, it wants that searches the students who are at university age doing
university section choice, can be affected from which factors and these factors’ affects on section
satisfaction. Study’s, which is started for this aim, nature was determined as students who chose and will
be chosen to section at country-wide at study’s period. But, because of not reach all students due to time
limitation, removed sample from nature. Sample; was determined as students of Faculties of Arts and
Sciences, Economics and Administrative Sciences and Engineering. Method and analysis was made under
cover of informations from 433 students, who was majoring at different sections of faculties, with by way
of an new survey which is prepared by scanning the national and international studies. Method and
analysis, which were mentioned, are; “One Way Variance Analysis”, “Reliability Analysis” and
“Correlation Analysis”. Result to test and analysis, the factors, which can affect to section choices, were
found as “individuality structure”, “individual, domestic and environmental factors”. Also; when students
make choice for university and section with available for their individuality structure, getting supports too,
it is seen that their satisfaction from sections increase.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BÖLÜM TERCİHLERİNİN VE TERCİH SONUÇLARININ İSTATİSTİKİ ANALİZLER İLE İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 23 - 40, 01.06.2017

Abstract

Bu çalışmada, genel olarak, üniversite çağındaki öğrencilerin bölüm tercihi yaparken hangi
faktörlerden etkilenebilecekleri ve bu faktörlerin öğrencilerin bölüm memnuniyetleri üzerindeki etkileri
araştırılmak istenmektedir. Bu amaçla başlatılan çalışmanın evreni, çalışmanın yapıldığı dönemde ülke
çapında tercih yapacak ve yapmış olan tüm öğrenciler olarak belirlenmiştir. Ancak, zaman kısıtı nedeniyle
tüm öğrencilere ulaşılamadığı için, evrenden örneklem alım yoluna gidilmiştir. Örneklem; Osmaniye
Korkut Ata Üniversitesinin Fen Edebiyat, İktisadi ve İdari Bilimler ile Mühendislik Fakültelerinin
öğrencileri olarak belirlenmiştir. Fakültelerin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan 433 öğrenciden,
ulusal ve uluslararası birçok çalışma taranarak elde edilen yeni bir anket yardımı ile bilgiler toplanmış,
yöntem ve analizler uygulanmıştır. Bahsi geçen yöntem ve analizler; “Tek Yönlü Varyans Analizi”,
“Güvenilirlik Analizi”, ve “Korelasyon Analizi””dir. Uygulanan yöntem ve analizler sonucunda;
öğrencilerin bölüm tercihlerini etkileyebilecek faktörler “kişilik yapısı” ile “kişisel, ailevi ve çevresel
faktörler” olarak bulunmuştur. Ayrıca; öğrencilerin kişilik yapılarına uygun, destek alarak üniversite ve
bölüm tercihi yaptıklarında bölümlerinden memnuniyetlerinin yükseldiği görülmüştür.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA28NV93MR
Journal Section Articles
Authors

Melike Demirci This is me

Publication Date June 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Demirci, M. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BÖLÜM TERCİHLERİNİN VE TERCİH SONUÇLARININ İSTATİSTİKİ ANALİZLER İLE İNCELENMESİ. Akademik İzdüşüm Dergisi, 2(1), 23-40.

The publication rights of the articles accepted for publication and all kinds of copyrights in the published articles belong to the journal. No copyright is paid to the author.