Research Article
BibTex RIS Cite

GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ

Year 2024, Issue: “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”, 51 - 74, 26.03.2024
https://doi.org/10.14514/beykozad.1364173

Abstract

Sanatın işlevselliği ve sanat yoluyla öğrenme sürecinde görsel öğrenme duyusunun aktif hale gelmesi, gözlem yoluyla öğrenmenin bilişsel bir sürece dönüşmesine katkı sağlar. İnsanların deneyimlerden elde ettikleri bilgiyi kullanarak yeni yapısal formlar oluşturması, imgelerin ve imgelemin yeni yorumlar getirmesine olanak tanır. Bu çerçevede, sanat gerçekliğin sınırlarını aşarak yeni görsel imgelerin oluşumunda hayal gücünü ön plana çıkarır. Görsel oluşumların hayal gücüyle desteklenerek tasarlanması, yapıcı keşiflerin rasyonel sınırların ortadan kaldırılmasıyla serbest kalmasına olanak tanır. Bireyler, görsel bir görüntü yaratmak için farklı yöntemleri deneyimleyip keşfederken hayal güçlerinden yararlanır. Bir görseli manipüle ederek yeni bir estetik kazandırmak için nesneyi hayal gücüyle yeniden tanımlayarak ve tasarlamak mümkündür. Görsel zekanın tasarıma olan etkisi, kültürel değerlerle bağlantılıdır ve duyusal bilgiler dokunsal, işitsel, görsel ve koku gibi farklı duyular arasında bütünleşik bir şekilde ilişkilendirilebilir. Reklam alanında markaların tüketicilerin dikkatini çekmek için kullandığı sanal artırılmış gerçeklik uygulamaları, pazarlama stratejilerinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, yenilikçi görsel tasarımın tüketici davranışları üzerindeki etkilerini incelemek ve bu tasarımların tüketicilerle etkileşim biçimini değiştirerek yaşamlarını kolaylaştırma potansiyelini araştırmaktır. Araştırma, teknolojik yeniliklerin sınırsız etkileşimini belirleyerek, bu etkileşimlerin tüketici yaşam tarzlarına olan etkilerini anlamayı hedeflemektedir. Ayrıca, bu çalışma pazarlamacılara, tasarımcılara ve iş stratejistlerine daha etkili ve kullanıcı dostu ürün ve hizmetler geliştirme konusunda rehberlik sağlamayı amaçlamaktadır. Nicel araştırmalara dayanan bir yöntem kullanılarak, literatür taraması, temel kavramların belirlenmesi ve analiz süreçlerini içeren bir araştırma yöntemi benimsenmiştir. Bu çalışmada, sanat ve tasarımın görsel zeka becerilerini kullanarak duygusal ve estetik bir etki yaratmak için farklı tasarım öğelerini bir araya getirerek hazırladığı etkileşimli alanların deneyimi incelenmiştir. Bu deneyimi yaşayanlar üzerinde arttırılmış gerçeklik uygulaması için sorular geliştirilmiştir. Ayrıca, görsel zekanın sanat ve tasarımla olan sınırsız etkileşimi ve gelişimine nasıl katkı sağladığı da incelenmiştir. Elde edilen veriler, görsel tasarımın tüketicilerle etkileşimde bulunma biçimini anlamak adına kapsamlı bir bakış sunacaktır.

References

  • Arnheim, R. (2012). Görsel Düşünme. Metis Yayınları (özgün basım: 1969).
  • Bass, S. (1960). The Magnificent Seven movie poster. Retrieved from https://www.saulbassposterarchive.com/1960-The-Magnificent-Seven.
  • Berger, J., (2019). Görme Biçimleri (özgün basım: 1986). (Çev. Salman, Y.). Yankı Yayınları.
  • Dali, S. (1931). The Persistence of Memory. [Oil on canvas]. Museum of Modern Art.
  • Dinçeli, D. (2020). Görsel Düşünme ve Algı, İdil Dergisi, 8-67, 545-552.
  • Dolunay A. (2016). Teknolojinin Görsel Sanatlar Ve Sanat Eğitimine Katkısı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 42 (9), 1307-9581.
  • Filler (The Elephants)- Alış Tarihi 1 Nisan 2023, https://www.dalipaintings.com/images/paintings/the-elephants-large.jpg.
  • Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri: Çoklu Zekâ Kuramı. (Çev. Kılıç, E). Alda Basım Yayım Dağıtım.
  • Hasır İskemleli Natürmort (Still life with Chair Caning)-Alış Tarihi 05 Nisan 2023, https://www.pablopicasso.org/still-life-with-chair-caning.jsp2.
  • Howells, R., & Negreiros, J. (2019). Visual culture. John Wiley & Sons.
  • IKEA, IKEA Place, 2023- Alış tarihi 12 Nisan 2023, https://mediacat.com/ikea-mobil-uygulamasi-ikea-place/.
  • Kahraman, H. B. (2016). Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kelekçi Olgun, M., & Ayan Danacılar, İ. (2023). Yapay Zekayla Arttırılmış Gerçekliğin Marka Algısı ve Tasarımı Üzerine Etkisi. In Uskudar University Faculty Of Communication 10th International Communication Days Digital Capitalism and Communication Symposium (pp. 198). Üsküdar Üniversitesi Yayınları – 72. ISBN: 978-605-9596-76-3.
  • Krak, I., Barmak, O., & Manziuk, E. (2022). Using visual analytics to develop human and machine‐centric models: A review of approaches and proposed information technology. Computational Intelligence, 38(3), 921-946.
  • Kristal Evren ‘Crystal Universe’- Alış tarihi 2 Nisan 2023, https://www.teamlab.art/th/w/crystaluniverse/living_digital_space-
  • Mirzoeff, N. (2016). How to See the World. Basic Books.
  • Machado, P., Romero, J., & Greenfield, G. (2021). Artificial life and artificial intelligence advances in the visual arts. Artificial Intelligence and the Arts: Computational Creativity, Artistic Behavior, and Tools for Creatives, 3-26. https://doi.org/10.1007/s00521-020-05565-4(0123456789().,-volV)(0123456789.
  • Mejía, G. M. (2013). Visual Intelligence and Mood in Visual Communication Design. Information Design Journal, 20(1), 47-57, https://doi:10.1075/idj.20.1.04mej.
  • Özkendirci, B. (2018). Çağdaş sanat malzemesi olarak iplik. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (1), 208-224. Paul Rand tarafından tasarlanan ‘IBM’ logosu- Alış tarihi, 26 Nisan 2023, https://fall2017foundations.wordpress.com/2017/09/10/saul-bass-and-paul-rand-logo-design/#jp-carousel-520.
  • Picasso, P. (1910). Portrait of Daniel-Henry Kahnweiler. [Oil on canvas]. The Art Institute of Chicago. Rand, P. (1956). IBM Logo. Retrieved from https://www.paulrand.com/index.php/site/projects_detail/ibm_logo/
  • Saul Bass 1959 ‘Bir Cinayetin Anatomisi’- Alış tarihi 2 Nisan 2023, https://atthemovies.uk/products/97-anatomy-of-a-murder-1959?variant=32992432881744
  • Südor, S. (2021). Dijital Sanatlarda 3d Model Oluşturma Tekniklerinin Kullanımı, İdil, 88 (2021 Aralık): s. 1757–1779, https://doi: 10.7816/idil-10-88-05.
  • Wands, B.(2006). Dijital Çağın Sanatı, (Çev. Akınhay O). Akbank Kültür ve Sanat Dizisi: 74, 10-11.
  • Wang, X., Zheng, X., Chen, W., & Wang, F. Y. (2020). Visual Human–Computer Interactions for Intelligent Vehicles and Intelligent Transportation Systems: The State of the Art and Future Directions. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics: Systems, 51(1), 253-265, https://doi:10.1109/TSMC.2020.3040262.
  • Yağmur Odası- Alış tarihi 2 Nisan 2023, https://mymodernmet.com/random-international-rain-room/-
  • Zorlu, İ. (2021). Salvador Dali’nin “Uzay Fili” Adlı Tasarımına Plastik Dil Bağlamında Yaklaşım. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11 (4), 1315-1327.

UNLIMITED INTERACTION OF VISUAL INTELLIGENCE WITH ART AND DESIGN

Year 2024, Issue: “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”, 51 - 74, 26.03.2024
https://doi.org/10.14514/beykozad.1364173

Abstract

The functionality of art and the activation of visual learning through art contribute to the transformation of observational learning into a cognitive process. The opportunity for individuals to create new structural forms based on their experiences allows for the emergence of new interpretations of images and imagination. In this context, art emphasizes the primacy of imagination in the formation of new visual images by transcending the boundaries of reality. Designing visual formations supported by imagination enables constructive explorations to break free from rational limitations. Individuals utilize their imaginative faculties while experimenting with different methods to create a visual image. It is possible to redefine and design an object by manipulating a visual image, thus imbuing it with a new aesthetic. The impact of visual intelligence on design is intertwined with cultural values, and sensory information can be integrated across different senses such as touch, hearing, vision, and smell. Augmented reality applications utilized by brands in advertising play a significant role in marketing strategies to capture consumers' attention. The primary objective of this study is to examine the effects of innovative visual design on consumer behaviors and explore the potential of these designs to facilitate changes in consumer interactions, thereby easing their lives. The research aims to understand the unlimited interactions of technological innovations and their effects on consumer lifestyles. Furthermore, this study aims to provide guidance to marketers, designers, and business strategists in developing more effective and user-friendly products and services. A research methodology based on quantitative research has been adopted, incorporating literature review, identification of fundamental concepts, and analysis processes. In this study, the experience of interactive spaces created by combining different design elements using visual intelligence in art and design to evoke emotional and aesthetic effects is examined. Questions have been developed for individuals experiencing this phenomenon for augmented reality applications. Additionally, the study investigates how visual intelligence contributes to the unlimited interaction and development of art and design. The resulting data will provide a comprehensive overview of how visual design interacts with consumers, aiming to understand their interaction patterns.

References

  • Arnheim, R. (2012). Görsel Düşünme. Metis Yayınları (özgün basım: 1969).
  • Bass, S. (1960). The Magnificent Seven movie poster. Retrieved from https://www.saulbassposterarchive.com/1960-The-Magnificent-Seven.
  • Berger, J., (2019). Görme Biçimleri (özgün basım: 1986). (Çev. Salman, Y.). Yankı Yayınları.
  • Dali, S. (1931). The Persistence of Memory. [Oil on canvas]. Museum of Modern Art.
  • Dinçeli, D. (2020). Görsel Düşünme ve Algı, İdil Dergisi, 8-67, 545-552.
  • Dolunay A. (2016). Teknolojinin Görsel Sanatlar Ve Sanat Eğitimine Katkısı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 42 (9), 1307-9581.
  • Filler (The Elephants)- Alış Tarihi 1 Nisan 2023, https://www.dalipaintings.com/images/paintings/the-elephants-large.jpg.
  • Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri: Çoklu Zekâ Kuramı. (Çev. Kılıç, E). Alda Basım Yayım Dağıtım.
  • Hasır İskemleli Natürmort (Still life with Chair Caning)-Alış Tarihi 05 Nisan 2023, https://www.pablopicasso.org/still-life-with-chair-caning.jsp2.
  • Howells, R., & Negreiros, J. (2019). Visual culture. John Wiley & Sons.
  • IKEA, IKEA Place, 2023- Alış tarihi 12 Nisan 2023, https://mediacat.com/ikea-mobil-uygulamasi-ikea-place/.
  • Kahraman, H. B. (2016). Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kelekçi Olgun, M., & Ayan Danacılar, İ. (2023). Yapay Zekayla Arttırılmış Gerçekliğin Marka Algısı ve Tasarımı Üzerine Etkisi. In Uskudar University Faculty Of Communication 10th International Communication Days Digital Capitalism and Communication Symposium (pp. 198). Üsküdar Üniversitesi Yayınları – 72. ISBN: 978-605-9596-76-3.
  • Krak, I., Barmak, O., & Manziuk, E. (2022). Using visual analytics to develop human and machine‐centric models: A review of approaches and proposed information technology. Computational Intelligence, 38(3), 921-946.
  • Kristal Evren ‘Crystal Universe’- Alış tarihi 2 Nisan 2023, https://www.teamlab.art/th/w/crystaluniverse/living_digital_space-
  • Mirzoeff, N. (2016). How to See the World. Basic Books.
  • Machado, P., Romero, J., & Greenfield, G. (2021). Artificial life and artificial intelligence advances in the visual arts. Artificial Intelligence and the Arts: Computational Creativity, Artistic Behavior, and Tools for Creatives, 3-26. https://doi.org/10.1007/s00521-020-05565-4(0123456789().,-volV)(0123456789.
  • Mejía, G. M. (2013). Visual Intelligence and Mood in Visual Communication Design. Information Design Journal, 20(1), 47-57, https://doi:10.1075/idj.20.1.04mej.
  • Özkendirci, B. (2018). Çağdaş sanat malzemesi olarak iplik. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (1), 208-224. Paul Rand tarafından tasarlanan ‘IBM’ logosu- Alış tarihi, 26 Nisan 2023, https://fall2017foundations.wordpress.com/2017/09/10/saul-bass-and-paul-rand-logo-design/#jp-carousel-520.
  • Picasso, P. (1910). Portrait of Daniel-Henry Kahnweiler. [Oil on canvas]. The Art Institute of Chicago. Rand, P. (1956). IBM Logo. Retrieved from https://www.paulrand.com/index.php/site/projects_detail/ibm_logo/
  • Saul Bass 1959 ‘Bir Cinayetin Anatomisi’- Alış tarihi 2 Nisan 2023, https://atthemovies.uk/products/97-anatomy-of-a-murder-1959?variant=32992432881744
  • Südor, S. (2021). Dijital Sanatlarda 3d Model Oluşturma Tekniklerinin Kullanımı, İdil, 88 (2021 Aralık): s. 1757–1779, https://doi: 10.7816/idil-10-88-05.
  • Wands, B.(2006). Dijital Çağın Sanatı, (Çev. Akınhay O). Akbank Kültür ve Sanat Dizisi: 74, 10-11.
  • Wang, X., Zheng, X., Chen, W., & Wang, F. Y. (2020). Visual Human–Computer Interactions for Intelligent Vehicles and Intelligent Transportation Systems: The State of the Art and Future Directions. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics: Systems, 51(1), 253-265, https://doi:10.1109/TSMC.2020.3040262.
  • Yağmur Odası- Alış tarihi 2 Nisan 2023, https://mymodernmet.com/random-international-rain-room/-
  • Zorlu, İ. (2021). Salvador Dali’nin “Uzay Fili” Adlı Tasarımına Plastik Dil Bağlamında Yaklaşım. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 11 (4), 1315-1327.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Merva Kelekcı Olgun 0000-0002-9670-5771

Publication Date March 26, 2024
Submission Date September 21, 2023
Acceptance Date March 11, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”

Cite

APA Kelekcı Olgun, M. (2024). GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ. Beykoz Akademi Dergisi(“SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”), 51-74. https://doi.org/10.14514/beykozad.1364173
AMA Kelekcı Olgun M. GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ. Beykoz Akademi Dergisi. March 2024;(“SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”):51-74. doi:10.14514/beykozad.1364173
Chicago Kelekcı Olgun, Merva. “GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ”. Beykoz Akademi Dergisi, no. “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ” (March 2024): 51-74. https://doi.org/10.14514/beykozad.1364173.
EndNote Kelekcı Olgun M (March 1, 2024) GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ. Beykoz Akademi Dergisi “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ” 51–74.
IEEE M. Kelekcı Olgun, “GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ”, Beykoz Akademi Dergisi, no. “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”, pp. 51–74, March 2024, doi: 10.14514/beykozad.1364173.
ISNAD Kelekcı Olgun, Merva. “GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ”. Beykoz Akademi Dergisi “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ” (March 2024), 51-74. https://doi.org/10.14514/beykozad.1364173.
JAMA Kelekcı Olgun M. GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2024;:51–74.
MLA Kelekcı Olgun, Merva. “GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ”. Beykoz Akademi Dergisi, no. “SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”, 2024, pp. 51-74, doi:10.14514/beykozad.1364173.
Vancouver Kelekcı Olgun M. GÖRSEL ZEKANIN SANAT VE TASARIMLA SINIRSIZ ETKİLEŞİMİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2024(“SINIRSIZ: DÜNYA YAPMAK & ÖTESİ”):51-74.