Bu makalenin amacı, kendisini bağlı bulunduğu toplumdan uzak görerek kendisine yabancılaşmış her bir tüketicinin markalar açısından nasıl kazanılabileceği ve markaların bu noktada tüketicilere nasıl destek olabileceğini literatüre dayandırarak irdelemeye çalışmaktır. Literatürde yabancılaşma kavramı, Antik Çağ, Orta Çağ, 17.-18.yy, 18.yy-19.yy, 19.yy-20.yy dönemleri ile toplumsal (Pandemi dönemi, deprem, Modernizm, Postmodernizm) ve psikolojik açıdan incelenmiştir. Zorlu çalışma koşulları, şehir yaşamı, teknolojik gelişmeler, değişen tüketici davranışları gibi etkenler bireyin kendisine yabancılaşmasına ve aidiyet duygusunu yaşayamamasına sebep olmaktadır. Tüketim kültürü bireyi giderek yalnızlaştırarak bağlı olduğu topluma ve çevreye karşı yabancılaştırmaktadır. Aidiyet duygusundan yoksun kaldığı için bir topluluğun parçası olma isteği bireyleri bir arayışa sürüklemektedir. Marka topluluklarının temelinde ise bireyin sözü geçen bu aidiyet duygusunun giderilmesi yatar. Marka toplulukları, bireyi bağlı bulunmaktan mutluluk duyacağı bir topluluğa ait hissettirerek yabancılaşma duygusundan uzaklaştırabilir. Bu noktada tüketicilerin aidiyet duygusunu marka toplulukları üzerinden tekrardan kazanması hem marka hem de tüketici açısından olumlu bir katkı sağlayacaktır. Bu çalışmada, Google Scholar ve Web of Science (WoS) üzerinden taratılan literatür kaynaklarından yararlanılmıştır. Geleneksel tarama yöntemlerinden olan kavramsal tarama yöntemi konuya ilişkin kavramsal bir çerçeve çizme amacıyla kullanılmıştır.
The purpose of this article is to examine how each consumer, who feels estranged from their society, can be won over by brands and how brands can support consumers in this regard based on the literature. The concept of alienation in the literature has been examined from the perspectives of the Ancient Period, the Middle Ages, the 17th-18th centuries, the 18th-19th centuries, the 19th-20th centuries, as well as from social (such as the pandemic period, earthquakes, Modernism, Postmodernism) and psychological perspectives. Factors such as challenging working conditions, urban life, technological developments, and changing consumer behaviors lead individuals to feel estranged from themselves and unable to experience a sense of belonging. Consumer culture increasingly alienates individuals from the society and environment to which they belong, thereby making them increasingly lonely. The desire to be part of a community, deprived of a sense of belonging, drives individuals into a quest. At the core of brand communities lies the alleviation of this sense of belonging that individuals crave. Brand communities can distance individuals from the feeling of estrangement by making them feel part of a community where they would be happy to belong. At this point, consumers regaining a sense of belonging through brand communities will contribute positively to both the brand and the consumer. In this study, literature sources retrieved from Google Scholar and Web of Science (WoS) were utilized. The conceptual review method, which is one of the traditional review approaches, was employed with the aim of constructing a conceptual framework related to the topic.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing Communications |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | July 19, 2024 |
Acceptance Date | November 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |