Film criticism, which started to be taught in France under the umbrella of universities in the 1950s, has remained in a line close to film promotion activities under the guidance of newspapers for a long time in our country since Muhsin Ertuğrul wrote a review for the film Pençe. In our country, various practices have been carried out in order to free film criticism from this line and to give film criticism the prestige that it deserves. One of these practices involves film education. There are “film criticism” courses in the curricula of universities in Turkey. However, there is no scientific study that examines the contribution of these courses to students' perception of cinema and their evaluation of films. The aim of this study is to examine whether there is a significant difference in the comprehension and interpretation of films by students taking film criticism courses after the courses. For this purpose, 19 students taking a Film Criticism course (Radio, Television and Cinema 4th grade) at a foundation university were asked to select one film from a sample of 10 films that could be criticized with film criticism approaches, and students were expected to write at least 1-page criticism about this film in the first week of the 14-week course, in the 9th week, which coincided with the week after midterm exams, and in the 14th week, the last week of the course. At the end of the specified weeks, the students reviewed the selected film three times in total. The criticism texts were analyzed by document analysis method, and the essays were divided into themes such as the title used, language use, the chosen film criticism approach and the appropriateness of this approach, style, evaluation topics that stand out in the essays, and competence. The changes in these themes from the first to the last text were identified. It was observed that sociological (K6), psychoanalytical (K1, K3), semiotic (K13), historical (K4, K8, K15), auteur (K5), ideological (K8, K12) and feminist (K6) approaches to film criticism, which were not used at all in the first round of criticism, started to be preferred. However, it cannot be said that these approaches are used by choosing them correctly in the criticism articles written. In addition, it was concluded that the articles written by the participants to evaluate the films remained in a position between film introduction and film criticism.
1950'li yıllarda üniversiteler çatısı altında Fransa'da eğitimi verilmeye başlanan film eleştirisi ülkemizde Muhsin Ertuğrul'un Pençe filmi için yazmış olduğu eleştiri yazısından itibaren uzun bir süre gazetelerin güdümünde film tanıtım faaliyetlerine yakın bir çizgide kalmıştır. Ülkemizde süreç içerisinde film eleştirisini bu çizgiden kurtarmak ve film eleştirisine hak ettiği saygınlığı kazandırmak için çeşitli uygulamalar yapılmıştır. Bu uygulamalardan biri film alanı eğitimini içermektedir. Türkiye'de üniversitelerin ilgili alan müfredatında “film eleştirisi” dersleri bulunmaktadır. Ancak bu derslerin öğrencilerin sinemayı algılayışlarında ve filmleri değerlendirmelerinde yapmış olduğu katkıyı irdeleyen bilimsel bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı film eleştirisi dersi alan öğrencilerin, verilen dersler sonrasında filmleri anlamalarında ve yorumlamalarında anlamlı bir farklılığın oluşup oluşmadığını irdelemektir. Bu amaç düzleminde bir vakıf üniversitesinde Film Eleştirisi dersi alan (Radyo Televizyon ve Sinema 4. Sınıf) 19 öğrenciden film eleştiri yaklaşımlarıyla eleştirilebilecek 10 filmin yer aldığı film örnekleminden bir adet film seçmeleri istenmiş, öğrencilerden bu film hakkında, 14 hafta boyunca işlenen dersin ilk haftasında, vize sınavlarından sonraki haftaya denk gelen 9. haftada ve derslerin son haftası olan 14. haftada en az 1 sayfalık eleştiri yazısı kaleme alması beklenmiştir. Öğrenciler belirtilen haftaların bitiminde seçmiş oldukları filmi toplamda üç kere eleştiri yazısıyla ele almışlardır. Eleştiri yazıları doküman analizi yöntemiyle incelenmiş, yazılar, kullanılan başlık, dil kullanımı, seçilen film eleştiri yaklaşımı ve bu yaklaşımın uygunluğu, üslup, yazılarda öne çıkan değerlendirme konuları, yetkinlik gibi temalara ayrılmıştır. Bu temalar özelinde ilk yazıdan son yazıya kadar var olan değişimler saptanmıştır. Eleştiri yazılarında süreç içerisinde ilk tur yazılarda hiç kullanılmayan, sosyolojik (K6), psikanalitik (K1, K3), göstergebilimsel (K13), tarihsel (K4, K8, K15), auteur (K5), ideolojik (K8, K12) ve feminist (K6) film eleştiri yaklaşımlarının tercih edilmeye başlandığı görülmüştür. Ancak yazılan eleştiri yazılarında bu yaklaşımların tam anlamıyla doğru seçilerek kullanıldığı söylenememektedir. Ayrıca katılımcıların filmleri değerlendirmek için yazmış olduğu yazıların film tanıtım yazısı ile film eleştiri yazısı arasında bir konumda kaldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Movie Review |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | November 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |